جمعه 25 می 12 | 10:15
در نخستین شب «دهه خط امام»

وحید جلیلی: از موضع اسلام علیه جمهوریت موضع می‌گیرند

وی با اشاره به تلاش برخی برای نادیده انگاری جمهوریت، افزود: آن‌ها علیه جمهوریت موضع می‌گیرند گویا که از موضع اسلام موضع می‌گیرند اما اتفاقا هر چه به اسلام ناب و اسلام امام خمینی (ره) معتقد باشی بیشتر از جمهوریت دفاع خواهی کرد.


وحید جلیلی شب گذشته در نخستین برنامه از «دهه خط امام» که توسط قرارگاه عمار برگزار می‌شود با موضوع «امام، موسس جمهوری» سخنرانی کرد.

 وحید جلیلی با بیان اینکه هر اسلامی که کنار جمهوری قرار نگیرد، امام پرچمدار آن نیست، گفت: امام پرچمدار آن نوع دینداری است که لاجرم برخی لوازم جمهوریت در آن ضروری است به معنای دیگر اگر به اسلام امام معتقد نباشیم به جمهوریت او نخواهیم رسید.

 هر چه به اسلام ناب معتقد باشی بیشتر از جمهوریت دفاع خواهی کرد

وی با اشاره به تلاش برخی برای نادیده انگاری جمهوریت، افزود: آن‌ها علیه جمهوریت موضع می‌گیرند گویا که از موضع اسلام موضع می‌گیرند اما اتفاقا هر چه به اسلام ناب و اسلام امام خمینی (ره) معتقد باشی بیشتر از جمهوریت دفاع خواهی کرد.

جلیلی با بیان اینکه تاکید ما بر جمهوریت دقیقا برگرفته از مبانی اسلامیت و بر مبانی معرفتی استوار است، تاکید کرد: اگر ما به این معنا توجه می‌کردیم نمی‌توانستند ما را از دو سو منشق کنند؛ عده‌ای به نام اسلام به جمهوریت بی‌اعتنایی می‌کنند و برخی برای تبیین جمهوریت آن را با مبانی غیراسلامی و بعضا ضداسلامی دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه تا هنگامی که با اداهای حق به نام اسلامیت از جمهوریت می‌کاهند، نمی‌توان از اسلامیت دفاع کرد، افزود: برخی معتقدند هرچه به ولایت نزدیک شویم باید از جمهوریت دور شویم اما برعکس نه تنها این دو با هم تباین ندارند بلکه دارای تلازم هستند.

این کار‌شناس فرهنگی ادامه داد: خطای برخی در این است که فکر می‌کنند این یک مدل دو قطبی است؛ یا دستور ولی فقیه یا رای اکثریت مردم در حالیکه حتی مدل‌های حکومتی دنیا نیز اینگونه نیست و پیچیده‌تر است.

جلیلی با اشاره به سیستم‌های مختلف سیاسی، تاکید کرد: امام خمینی (ره) جمهوری را در مقابل ولایت نمی‌دید بلکه آن را در مقابل اشرافیت می‌دید و می‌ترسید که این نظام نیز چون دیگر حکومت‌های دینی به اشرافیت تبدیل شوند چراکه قدرت سیاسی هم می‌تواند موجب ایجاد قبیلگی شود.

 تک تک مردم برای امام در جمهوریت موضوعیت دارد

وی با اشاره نگاه امام خمینی (ره) به حضور مردم در صحنه سیاسی و اجتماعی، افزود: برای امام تک تک مردم موضوعیت دارند و هر کس در مسیر انبیاء و در مسیر هدایت حرکت کند همینگونه رفتار می‌کند.

جلیلی ادامه داد: اگر کسی در صحنه نیاید جدا از اینکه به ولایت ضربه زده است موجب کاهش رشد او می‌شود و اگر کسی در مبحث‌های اجتماعی سیاسی وارد نشود و از سیاست و اجتماع دوری کند، امام او را رد می‌کند.

وی با اشاره به مواردی از تاریخ صدر اسلام این سوال را مطرح کرد: چرا همه اهل بیت (ع) شهید می‌شوند؟ چون می‌خواستند معرفت دینی را در حد فردی و نهایتا خانوادگی حفظ کنند و یا تهدیدی برای استکبار دوران خود بودند؟

وحید جلیلی با طرح این سوال که شکل حضور باید چگونه باشد، تاکید کرد: این حضور به عنوان عنصر تربیتی باید باشد و فرد بداند که بودن یا نبودنش تاثیرگذار است و چون حق انتخاب دارد تکلیف هم دارد.

وی افزود: جمهوری ترکیب ثوابت و متغیرات است و امکان هر انتخاب آزادی نیست و دارای چارچوب خودش است.

سردبیر نشریه راه در ادامه سخنان خود با اشاره به قیام ۱۵ خرداد، گفت: آن‌ها که به معرفت و علم امام و اینکه او حتی ترک اولی هم نکرده آگاه بودند امام را همراهی نکردند اما عده‌ای از کارگران فصلی در پیشوای ورامین از ایشان حمایت کردند که نامی هم از آن‌ها نمانده است.

وی افزود: امام جمهوریت را تدبیر کرد تا در در مقابل سیکل‌های قدرت و ثروت و اشرافیت آن‌ها در کنار ولایت باشند چرا که اسلام مدافع «رضا العامه» است.

 عدم تبیین جمهوریت موجب از دست رفتن فرصت‌هایی در منطقه و جهان است

جلیلی با تاکید بر ضرورت تبیین جمهوریت امام با تمام ظرایفش توسط جریان حزب‌الله، گفت: عدم تبیین جمهوریت موجب از دست رفتن فرصت‌هایی در منطقه و جهان است.

وی با رد این نکته که امام از روی اضطرار و اکل می‌ته به جمهوریت روی آورد، افزود: امام به همه چیز آگاه بود و علم مبتنی بر واقعیت‌ها بود که جمهوری اسلامی را بنا نهاد.

جلیلی با اشاره به سخنرانی امام خمینی (ره) در آستانه انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: پس از مباحثی که در سال ۶۰ رخ داد گفته می‌شد بهتر است مردم را معاف کنیم و انتخاب‌ها را به مجتهدین بسپاریم.

وی افزود: امام در پاسخ به این امر گفت که وقتی ما آمدیم گفتند مجتهد را چه به سیاست و حال می‌گویند غیر مجتهد را چه به سیاست و امام آنجا می‌گویند که این دومی بد‌تر است چراکه امام تمام تلاشش این بود که بگوید «کلکم راع و کلکم مسئول عن رایته».

جلیلی با بیان اینکه امام و رهبری پای انتخابات هستند، با اشاره به انتخاب بنی‌صدر به عنوان بد‌ترین تجربه جمهوریت گفت: امام با نگاه بلندش می‌دانست که جمهوریت امکان تجربه فراهم می‌کنند و سازوکار جمهوریت امکان جبران خطا به وجود آمد.

وی با بیان اینکه نگاه ضدجمهوری موجب ناراحتی جریان حزب‌اللهی از انتخابات می‌شود، تاکید کرد: اگر نیروی شایسته معرفی کردید و جریان سازی کردید، انتخاب به انتخاب اصلاح صورت می‌گیرد اما برعکس با اقدامات دوپینگی فکر می‌کنیم با جنگ روانی می‌توانیم یکی دو بار موفق شویم اما ناگهان با نیش پشه شکست می‌خوریم.

جلیلی انتخابات لیستی را فست‌فود دانست و افزود: فست‌فود هاضمه سیاسی حزب‌اللهی را مسموم کرده است اما آقا در سال ۷۲ فرمودند تحلیل کنید هر چند غلط باشد و یکبار هم فرمودند جمع‌بندی من از شکست ظاهری امام حسن (ع) این بود که مردم تحلیل نداشتند.

وی ادامه داد: اگر بدون تحلیل رای دادید و بعد ناگهان جریان عوض شد به یک سمت دیگر می‌روند و این را ما در این سال‌ها بیشتر دیده‌ایم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.