دوشنبه 28 می 12 | 12:20
دکتر ابراهیم فیاض مطرح کرد:

فیاض: غریزه گرسنگی و غریزه جنسی بنیادهای زندگی‌اند

تا زمانی که تقاضای جنسی وجود دارد هیچ معضلی حل نمی شود و متاسفانه در حال حاضر زنان طالب روابط جنسی شده اند و این یعنی یک انقلاب جنسی خطرناک.


فراگیر نشدن فضایل اخلاقی در فرهنگ عمومی از نقاط ضعف فرهنگی در جامعه و از دغدغه‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر است. با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در می‌یابیم که فرهنگ عمومی به معنی اخلاق و عادات و ملکات وروش‌های زندگی مردم است و باید با استفاده از ابزار و وسایل فرهنگی روز بر تصحیح اخلاق و ملکات منفی و توسعه عادات و روش‌های زندگی مثبت گام برداشته شود. به همین بهانه و برای پی بردن به دلایل عدم گسترش فضایل اخلاقی و تغییر ارزش‌ها و رویکرد‌ها با دکتر ابراهیم فیاض جامعه‌شناس و عضو هیات علمى دانشگاه گفت‌و‌گویی کوتاه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چه ابزارهایی در القاء فرهنگ صحیح به جامعه و هدایت فرهنگ عمومی به سوی فرهنگ ایرانی – اسلامی و رهایی از وابستگی فرهنگ غربی نقشی تاثیرگذار دارند؟

فرهنگ نرم افزار زندگی است و زندگی یعنی پویایی؛ پس فرهنگی که پویا نباشد مرده است. مکانیزم پویایی ارتباطات است که به وسیله رسانه‌ها ایجاد می‌شود.

موثر‌ترین شاخصه‌ها در این خصوص از دیدگاه شما چیست.

اساسا بنیاد زندگی به دو مولفه و اصل غریزه گرسنگی و غریزه جنسی برمی گردد که اولی مرتبط به اقتصاد و سیاست است و دومی منوط به شرایط خانواده. در حال حاضر در شرایط بحران شدید غریزه جنسی قرار داریم که آسیب‌ها و معضلاتی چون بحران خانواده، طلاق، روابط جنسی آزاد، ایدز و… محصول آن است.

و همه این آسیب‌ها اثرگذار بر فرهنگ عمومی است؟

دقیقا. خانواده، سیاست و اقتصاد یعنی مولفه‌های اثرگذار بر رفتار اجتماعی. فرهنگ عمومی تحت تاثیر و تابع اقتصاد و خانواده است. تاکید مبانی دینی و اسلامی بر اصل غریزه جنسی و اقتصاد موید همین مطلب و اساس فقه هم هست. در آموزه‌های دینی‌‌ همان طور که بر ازدواج به عنوان کامل کننده نصف دین سفارش شده است بر رفاه و آسایش اقتصادی هم تاکید شده است «کاد الفقر أن یکون کفراً»

با این اوصاف خانواده‌هایی که به لحاظ جایگاه اجتماعی و رفاه اقتصادی در شرایط مطلوبی به سر می‌برند باید در رفتار‌ها و کنش‌های اجتماعی و پایبندی به ارزش و باور جامعه عملکرد موفقی داشته باشند اما این تصور بر خلاف واقعیت‌های موجود جامعه است.

بله، چرا که مسئله اقتصاد صرف مطرح نیست و مولفه مهم همراه آن فکر است. وقتی اقتصاد می‌آید تازه موضوع فکر کیفی مطرح می‌شود یعنی لذت بیشتر و متوسل شدن به راهکارهایی همچون ازدواج موقت. اصلا یکی از دلایل پررونق شدن سفرهای توریستی در ایران همین مسائل جنسی است. چقدر شهرهای جنسی مثل آنتالیا، پاتایا، اکراین، ارمنستان، دوبی و.. زیاد شده است.

دلیل این میزان تحت تاثیر القائات فرهنگ بیگانه بودن در جوانان نسل امروز را هم این دو غریزه می‌دانید؟

بله، چرا که برایشان غریزه جنسی خیلی خودآگاه شده است شما مسئله ازدواج به موقع را حل کنید باقی مشکلات بر طرف می‌شود.

یعنی به اعتقاد شما با حل مشکل غریزه جنسی آداب و معاشرت، مراعات حقوق دیگران، نظم، وجدان کاری، انضباط اجتماعی، احترام به والدین و مسایلی از این قبیل هم اصلاح می‌شود.

بله، هنوز قدرت غریزه جنسی را نشناخته‌ایم. زمانی که پیامبر می‌فرمایند النکاح فطرتی و در یک روایت دیگر می‌فرمایند النکاح سنتی، سنت پیامبر مطابق با فطرت است. مقصود از نکاح صرفا ازدواج نیست، بلکه غریزه جنسی است، یعنی این غریزه در فطرت انسان است. چون موردی نام بردید به یک مورد اشاره می‌کنم ببینید کسی که مسئولیت فرزند دار شدن را به عهده می‌گیرد تازه می‌فهمد پدر و مادر یعنی چه. به عبارتی پس از ازدواج این نقش‌ها را درک می‌کند و با تمام وجود احترام می‌گذارد در حالی پیش از این دائم سرکشی می‌کرده است.

تبدیل و ترویج آموزه‌های دینی – ایرانی به فرهنگ توسط رسانه‌هایی چون صداوسیما، حوزه‌های علمیه، دانشگاه و… نباید بی‌تاثیر باشد.

بله اما تاکید می‌کنم تا زمانی که تقاضای جنسی وجود دارد هیچ معضلی حل نمی‌شود و متاسفانه در حال حاضر زنان طالب روابط جنسی شده‌اند و این یعنی یک انقلاب جنسی خطرناک.

و عمده دلیل این اتفاق را چه می‌دانید؟

تقاضای جنس مذکر به راحتی پاسخ داده شده است و تنها برای جنس مونث تدبیری نشده است.

ضمن اینکه فیلم‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز بر پی بردن به این نیاز دخیل بوده است.

بله، متاسفانه شریک جنسی در زنان متعدد شده است و همه این‌ها نشات گرفته از سبک زندگی ماهواره‌ای است؛ یعنی چند همسری و ارتباط جنسی متعدد و به عبارت دیگر خانواده اعتباری. استدلالشان هم این است که وفاداری و ارزش‌های مشابه مباجثی قدیمی و غیرقابل مطرح در دنیای تجدد است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.