شیخ حمد محمد الشرقی حاکم فجیره امارات طی گفتوگویی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که خط لوله جدید صادرات نفت این کشور در ماه ژوئن افتتاح میشود.
وزیر نفت امارات متحده عربی هم آشکارا از اینکه پروژه ساخت خط لوله حبشان – فجیره را برای دورزدن تنگه هرمز پرده بر میدارد و میگوید که این خط لوله برای متنوعکردن مسیر انتقال نفت صادراتی حوزه خلیجفارس در نظر گرفته شده است.
خط لوله ۳۶۰ کیلومتری
براساس اعلام امارات، این خط لوله ۳۶۰ کیلومتر طول دارد و امارات از سال ۲۰۰۸ میلادی به دلیل تنشهای ایجاد شده در منطقه تنگه هرمز و اعلام رسمی ایران مبنی بر اینکه در صورت وقوع جنگ، نیروهای مسلح این تنگه را خواهند بست، اقدام به احداث خط لوله جایگزین کرد، خط لولهای که قرار است نفت صادراتی امارات را مسیری به جز تنگه هرمز عبور دهد.
هماکنون تمام کشورهای حاشیه خلیجفارس از جمله عربستان سعودی، امارات، قطر، عراق و کویت حجم عظیمی از نفت و گاز صادراتی خود را از طریق تنگه هرمز به کشورهای مختلف صادر میکنند.
اما در این میان باید به این نکته اشاره کرد که آیا امارات توان محدود سازی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه دارد یا خیر سعدالله زارعی کارشناس مسائل استراتژیک در این رابطه معتقد است که ادعای امارات را مبنی بر صادرات نفت به کشورهای دیگر از مسیری به غیر از تنگه هرمز را عملیات روانی است که البته ایران قدرتمند فریب چنین بحثهایی را نمیخورد.
اهمیت تنگه راهبردی هرمز
در این بین سه تنگه راهبردی جهان یعنی هرمز، مالاکا و بابالمندب دروازههای طلایی اقیانوس هند که شاه راه اقتصاد جهان است تلقی میشوند.
در مثلث طلایی که از اتصال سه تنگه مذکور شکل میگیرد، بالغ بر دو سوم حمل و نقل دریایی جهان و به تعبیری اقتصاد جهان جریان دارد. بخصوص اینکه این تنگهها قسمتی از مسیر تجارت انرژی جهانی را تشکیل میدهند. این موضوع زمانی خود را نشان میدهد که بدانیم در سال ۲۰۰۷ کل تولید نفت جهان حدود ۸۵ میلیون بشکه در روز بوده است که حدود نیمی از آن یعنی ۴۳ میلیون بشکه در روز به وسیله کشتیهای نفتکش بزرگ در مسیرهای دریایی جابجا شده است.
عبور ۶۰ درصد ترانزیت نفتی
در حال حاضر روزانه بیش از ۳۵ میلیون بشکه نفت از ۶ تنگه راهبردی جهان عبورمیکند که فقط ۶۰ درصد ترانزیت نفتی این تنگهها متعلق به تنگه هرمز و مالاکا است. این دو تنگه از همه مهمترند و تنگه هرمز به دلیل دسترسی به میدانهای نفتی خلیج فارس مهمترین گذرگاه راهبردی جهان است.
توجه به این نکته ضروری است که بخش قابل توجهی از اقتصاد و منافع راهبردی ج. ا. ایران در همین مثلث طلایی جریان دارد و به تعبیری حیات اقتصادی کشور به امنیت دریایی و حضور مقتدرانه نیروی دریایی راهبردی به منظور تأمین سیادت دریایی و حفظ منافع راهبردی ج. ا. ایران در این بخش از آبهای جهان بستگی دارد.
در مثلث طلایی که از اتصال سه تنگه مذکور شکل میگیرد، بالغ بر دو سوم حمل و نقل دریایی جهان و به تعبیری اقتصاد جهان جریان دارد. بخصوص اینکه این تنگهها قسمتی از مسیر تجارت انرژی جهانی را تشکیل میدهند. این موضوع زمانی خود را نشان میدهد که بدانیم در سال ۲۰۰۷ کل تولید نفت جهان حدود ۸۵ میلیون بشکه در روز بوده است که حدود نیمی از آن یعنی ۴۳ میلیون بشکه در روز به وسیله کشتیهای نفتکش بزرگ در مسیرهای دریایی جابجا شده است.
Sorry. No data so far.