به گزارش تریبون مستضعفین میزگرد نقد و بررسی مستند میراث آلبرتا با حضور سازندگان این مستند و منتقدین در دفتر تریبون مستضعفین برگزار شد.
در این جلسه حسین شمقدری کارگردان، محمد حسن مددی تهیه کننده و محسن اخوان تصویر بردار این اثر به همراه نعمت الله سعیدی نویسنده و منتقد سینما و داوود مرادیان مستند ساز به بحث و گفتگو پرداختند.
در ابتدای جلسه محسن اخوان با اشاره به معضل مهاجرت نخبگان گفت: «این موضوع تبدیل شده بود به دغدغه ما و به خاطر آشنایی که با این مسئله داشتیم می توانسیم خوب به آن بپردازیم.»
در ادامه حسین شمقدری با اشاره به حجم بالای نقد هایی که در رابطه با این اثر در مدت زمان کوتاهی پس از رونمایی آن نوشته شده است یاد آور شد: «این مستند توانست خیلیها را به فکر بیاندازد و شروع کنند جواب بنویسند یا تعریف کنند یا کاملش کنند، از این لحاظ به نظر خیلی موفق بوده تا امروز.»
شمقدری در ادامه با اشاره به تقابل ایجاد شده در فیلم گفت: «هدف ما این بود که بیاییم دو تا فضا را با هم مقایسه کنیم: فضایی که آدمها به خاطر تعهدشان و آرمانهایشان حاضرند شرایط سخت را تحمل کنند تا برای مردمشان خدمت کنند و در مقابل فضایی که طرف برای خودش و زندگی خودش در فضای زندگی آلبرتایی سیر میکند.»
مرادیان نیز در این گفتگو روند عرضه فیلم را مثبت خوانده و افزود: «شما برای عرضه محصولات خود دل به صدا و سیما نبستهاید به همین خاطر محدودیتهای مضحک صدا و سیما را ندارید. موضوعاتی را بیان می کنید که به نظر من از سطح فکر بالاترین مدیران صدا و سیما بالاتر است و این خیلی نکات مثبتی است.»
در ادامه این گفتگو سعیدی با اشاره به نقاط ضعف رسانه های انقلاب گفت: «خیلی از مشکلات و مسائلمان هست که خودمان تعریفاش نمی کنیم و میگذاریم دیگران تعریف کنند. وقتی کسی برای تو مسألهای را طرح میکند هر طوری که خودش میخواهد تعریف می کند، اما میراث آلبرتا جسورانه به سراغ موضوعی میرود که بسیاری ترجیح می دهد در برابر آن سکوت کنند.»
اخوان سوال اصلی این مستند را ماندن یا رفتن دانست و افزود: «سعی شد در حد هفتاد دقیقه به این موضوع کامل پرداخته شود و مصادیق و دلایل ذکر شود.»
اخوان در ادامه با اشاره به هزینه های میلیونی در دانشگاهها که برای تحقیق در زمینه مهاجرت نخبگان صورت می گیرد گفت: «معاون فرهنگی دانشگاه شریف پس از دیدن میراث آلبرتا گفت هزینه آخرین کتاب ما دو برابر هزینه این فیلم بود.»
مددی با تاکید بر اولویت بندی مخاطبین گفت: «بهتر است بگوییم مخاطب فیلم همه کسانی هستند که با این موضوع درگیرند، دانشجو، استاد، پدر و مادر دانشجو، برای این فیلم نباید مخاطب عام در نظر گرفت.»
مرادیان در نقد این فیلم با اشاره به شروع تلخ این فیلم گفت: «سلسله نکات منفی فیلم که در کنار هم چیده شده بسیار قدرتمند است و هر کدام به تنهایی جای کار دارد، این همان مشکل اصلی مستند سازی بچه های ماست.»
همچنین شمقدری در پاسخ به انتقادهای مطرح شده مبنی بر عدم انسجام فیلم گفت: «نیمه اول فیلم میگوید چرا باید بروم و نیمه دوم فیلم دنبال آدمهایی می گردد که ماندهاند و یا میخواهند بمانند و به دنبال این جواب هست که چرا باید بمانم.» وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که به وجود برخی کاستی ها در فیلم انجامید گفت: «ما خیلی دوست داشتیم که نظرات اساتید در فیلم زیادتر دیده بشود، اما هم به خاطر محدودیت زمانی پروژه و هم بیرغبتی اساتید، تعدد اساتید کم شد».
اخوان هم در همین رابطه افزود: «اساتید شریف الان که می گوییم ما بچه های میراث آلبرتا هستیم، میگویند بیایید بنشینیم با هم صحبت کنیم، در صورتی که قبلا ما باید التماس می کردیم، دکتر نائبی تنها به این دلیل با ما صحبت کرد که یزدان تفنگ ندارد را دیده بود و ما ریش داشتیم!».
شمقدری با اشاره به بخش های مختلف فیلم گفت: «در بخش اول ما از سیاهنمایی نترسیدیم و مشکل را نشان دادیم، و در بخش دوم در گام دوم همه المانهای فیلم می خواهد بگوید که جوان ما در این مملکت آیندهای را برای خودش متصور نیست، مقصر هم صد درصد مسئولین هستند.» وی همچنین با اشاره مشکلات ایجاد شده جهت فیلمبرداری در خارج کشور گفت: «ایدهآل این بود که با دوربین میرفتیم آنطرف و زندگی آنطرف را تجربه میکردیم ولی نشد، مجبور شدیم در قاب یک دوربین ثانی با بچه ها چت کنیم».
شمقدری در پاسخ به این سوال که آیا معتقد هستید باید همواره پس از سیاهنمایی پایانی خوش وجود داشته باشد گفت: «مستندساز حزب اللهی در درجه اول باید صادق باشد و در درجه دوم باید صریح حرفش را بزند».
سعیدی در ادامه با اشاره به صداقت این مستند گفت: «یک فضای رسانهای وجود دارد که برای ما تعریف میکند نخبه کیست، در همین فضا همان حسی که ما نسبت به خارج رفتن داریم آن روستایی نسبت به تهران آمدن دارد، اما بستگی دارد رسانه کدام یک را پوشش دهد؟ باید به یاد داشته باشیم که بخش عمدهای از ابرقدرتی آمریکا ابرقدرتی رسانهای آن است» وی همچنین با تحسین بیان ایرادات موجود در این مستند گفت: « اگر کمی بیانی آگاهانهتر به کار میرفت می توانست، مختصرتر و موجزتر اثر خود را بگذارد».
مرادیان نیز عدم وجود نقطه اوج در فیلم را از کاستی های میراث آلبرتا دانست.
مشروح این گفتگو را میتوانید در اینجا بخوانید.
Sorry. No data so far.