چهارشنبه 11 جولای 12 | 14:45

جنگ روانی تحریم و مسئولانی که بیدار نیستند!

سبحان عربزاده

چند کارگروه برای دفع آثار اجتماعی و فرهنگی تحریم تشکیل شده است؟چقدر برای فعال کردن فرهنگ مقاومت در برابر تحریم‌ها برنامه ریزی شده است؟ آیا وزارت ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس برای تحریم برنامه‌ای دارند؟


سبحان عربزاده – در حالیکه از یکشنبه اول جولای تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران شروع شده است گمانه زنی‌ها نسبت به موفقیت و عدم موفقیت این تحریم‌ها و همچنین واقعی و غیر واقعی بودن آن‌ها در محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی زیاد مطرح می‌شود. که بعضا اختلاف زیادی در بین تحلیل‌ها دیده می‌شود. عده‌ای مستثنا کردن اکثریت شرکای ایران را نشان از غیر واقعی بودن تحریم‌ها می‌دانند و برخی بلعکس کم کردن خرید نفت شرکای ایران را که شرط این استثناست توطئه آمریکا و اوباما برای دنبال کردن گام به گام تحریم‌ها بدون اخلال زیاد در ثبات قیمت نفت می‌دانند. اما آنچه که نمی‌توان انکار کرد فضا سازی رسانه‌ای غرب دوشادوش تحریم‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن مردم ایران است. در واقع آنچه از رصد مختصر رسانه‌های غرب بر می‌آید برنامه ریزی بسار اساسی آن‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی ایران است. کافی است به عنوان شاهد مثال به چند تیتر اخیر سایت بی‌بی سی فارسی برای رسیدن به این هدف اشاره کنیم.

تیتر جمعه ۹ تیر: مردم بازندگان اصلی تحریم‌های خزنده ایران. یا سه شنبه ۱۳ تیر: مردم ایران از تحریم‌ها چه می‌گویند؟ همچنین با به راه انداختن صفحه ویژه تحریم‌های جدید ایران درصدد است تا طرح هدف قرار دادن افکار عمومی ایران را دنبال کند. در آن تاثیر تحریم‌ها بر گرانی‌های اخیر را برسی می‌کنند. همچنین با به میان کشاندن مباحثی چون تسخیر لانه جاسوسی و نقد اندیشه امام خمینی (ره) در مقاله محسن میلانی و نسبتش با تحریم‌ها در صدد است تا در بنیان‌های انقلاب اسلامی برای مردم تشکیک ایجاد کند.

آن‌ها با تبلیغات رسانه‌ای مستمر دربارهٔ تحریم‌ها و تاثیرش بر روی مردم به دنبال چند هدف هستند که عبارتند از:
۱: مردم را از مقاومت خسته کنند
۲: همهٔ مشکلات اقتصادی را در رابطه‌ای مستقیم به تحریم‌ها نسبت دهند
۳: با کار کردن بر روی این موضوع که دولت ایران با طرح هدفمندی، خود ر ا از زیان‌های تحریم، بیمه کرده و فشار تحریم‌ها بر روی مردم منتقل شده است به به اعتمادی مردم به نظام و جدا کردنشان از نظام بپردازند
۴: با کار کردن بر روی بنیادهای انقلاب اسلامی که در واقع محرک‌های مقاومت و مبارزه ملت ایران در این سی و سه سال بوده است (مثل اندیشه‌های امام و آرمانهایی چون استقلال و اسلام خواهی یا پیشرفت‌های علمی در زمینه‌هایی مثل هسته‌ای که نماد غرور ملی ایران است) بنیان‌های مبارزه را سست کنند.
۵: به گونه‌ای نمایش دهند که رابطه با آمریکا و غرب ناجی ملت ایران برای فرار از این مشکلات است و در ورای سازش با آن‌ها رفاه ایران وجود دارد و از این طرق یا مردم را علیه حاکمیت بر انگیزند یا فشار سازش مردمی علیه دستگاه دیپلماسی ایران برای تسلیم در برابر غرب بوجود بیاورند.

علاوه بر اینکه نسبت دادن همهٔ گرانی‌ها با تحریم‌ها اشکال منطقی دارد زیرا که در آن به بعضی سوء مدیریت‌های دولتی و همچنین به فرصت طلبان سودجویی که از فضای تحریم برای رسیدن به اهداف شوم مادی خود استفاده می‌کنند اشاره نمی‌شود، خود این گونه تبلیغات می‌تواند با تحریک افکار عمومی باعث گرانی به عنوان متغیری جدا شود. برای فهم این سیاست می‌توان به مثالی اشاره کرد. اگر عده‌ای به دروغ تبلیغ کنند که فلان بانک ورشکسته شده است؛ اتفاقی که می‌افتد این است که مردم به دنبال این خبر پول خود را از بانک مزبور بیرون می‌کشند و بعد از آن واقعاً بانک ورشکسته می‌شود. همچنین بیان می‌شود یکی از علت‌های تورم در ایران بعد روانی است. لذا وقتی بتوانند به مردم القا کنند که تحریم باعث گرانی و آسیب جدی به اقتصاد می‌شود، پذیرش همین حرف از طرف مردم می‌تواند به گرانی کمک کند و همچینین پذیرش عمومی را برای گران شدن اجناس از طرف برخی سودجو‌ها به دنبال داشته باشد، که طی آن مردم مقصر گرانی را نه آن سودجو‌ها که سیاست‌های حمهوری اسلامی در برابر غرب بدانند. بدنبال این مباحث جا دارد به یکی از اهداف اصلی تحریم‌ها در بیان مقام معظم رهبری بپردازیم. ایشان در اوایل سال ۹۰ فرمودند: عوامل دولت آمریکا امروز در سراسر دنیا دارند تلاش می‌کنند براى اینکه بتوانندتحریم‌ها را عملى کنند، به خیال اینکه به ملت ایران ضربه بزنند و بین ملت ایران ونظام اسلامى جدائى ایجاد کنند [۱] در اینجا ایشان به این نکته اساسی می‌پردازد که تحریم‌ها بدنبال جدا کردن مردم از نظام هستند و همچنانی که خود ایشان تاکید دارند اتکای نظام اسلامی به مردم نقطه قوت اصلی جمهوری اسلامی در این سی و چند سال بوده که بوسیلهٔ این نقطه قوت توانسته بحرانهای زیادی را پشت سر بگذارد. همچنین ایشان تاکید می‌کنند که هدف تحریم‌ها خسته کردن مردم در حمایت از نظام است. می‌گویند] غربی‌ها [این تحریمهائى که ما بر علیه ایران تصویب و اجرا می‌کنیم – و با عناد کاملدنبال می‌کنند – براى این است که مردم را خسته کنیم، مردم از صحنه خارج شوند، مردمبه نظام اسلامى پشت کنند [۲] در جای دیگری ایشان در باب اینکه مردم در جمهوری اسلامی چگونه به نظام پیوند خورده‌اند می‌فرمایند: نظام جمهورى اسلامى متّکى به مردم است و مردم هم با ایمان و روحیه و اعتقادِ خود به این نظام علاقه‌مند و دلبسته‌اند و از آن دفاع مى‌کنند… اگر این ابزار از دست نظام اسلامى گرفته شود، بدیهى است براى کسى که فکرى براى این کشور و این نظام در سر دارد، چقدر حائز اهمیت است [۳]

حال که مشخص است یکی از اهداف مهم تحریم‌ها هدف قرار دادن مردم برای خسته کردن و جداییشان از نظام است و برای این کار در جنگی چند جانبه (تحریم اقتصادی همراه با حملات و فضا سازی‌های رسانه‌ای در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی) به دنبال دست یافتن به اهدافشان هستند، جا دارد این سوال را از مسئولین و دستگاههای مربوطه و همچنین صداوسیما داشته باشیم که چقدر برای دفع این مبارزه دشمن که بار‌ها از زبان رهبر انقلاب گوشزد شده و اعلام خطر کرده‌اند برنامه ریزی شده است؟ چند کارگروه برای دفع آثار اجتماعی و فرهنگی تحریم تشکیل شده است؟ چقدر برای فعال کردن فرهنگ مقاومت در برابر تحریم‌ها برنامه ریزی شده است؟ آیا وزارت ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس برای تحریم برنامه‌ای دارند؟ همین چند روز پیش به نقل از خبرگزاری فارس (۱۳/۰۴/۹۰) خبر دار شدیم که بلاخره قرار است کمیسیون مشترکی از مجلس و دولت برای مقابله با تحریم تشکیل شود که متشکل از اعضای وزارت نفت و کمیسیونهای انرژی و امنیت ملی است. سوال جدی این است؛ در حالیکه یکی از اهداف اصلی تحریم جدایی مردم از نظام است (که فقط بخشی از آن تدابیر اقتصادی می‌خواهد و در کنار آن باید به تدابیر اجتماعی و فرهنگی هم پرداخت) و در حالیکه آثار تحریم‌های اقتصادی نه فقط اقتصادی که اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم هست آیا جای این نبود که از کار‌شناسان حوزهٔ فرهنگ و مسایل اجتماعی برای دفع آثار سوء تحریم‌ها در این کمیسون استفاده شود؟

[۱] (۰۱/۰۱/۹۰)

[۲] (دیدار مردم قم ۱۹/۰۹/۹۰)

[۳] دانشگاه شهید بهشتی ۲۲/۰۲/۸۲

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.