در یکی از شوکه کنندهترین گزارشهایی که روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده (لینک)، خبرنگار این روزنامه فاش کرد که تقریبا تمام سازمانهای رسانهای و خبری در آمریکا به عوامل فدرال این اجازه را میدهند تا روایت و گزارشهای رسانهها را سانسور کنند.
برای نمونه تمام سازمانهای مهم خبری و رسانهای در آمریکا موافقت کردهاند تا عملا تمامی نقل و قولها از هر کسی در کمپینهای انتخاباتی باراک اوباما و میت رامنی را به افراد خاص برای تایید پیش از انتشار بدهند. اگر این افراد خاص در کمپین اوباما و رامنی نخواهند که نقل و قولی از کمپینهای انتخاباتی به بیرون درز کند، مردم آمریکا نیز به هیچ وجه این نقل و قولها را نخواهند شنید. از جمله اهداف این اقدام جلوگیری از انتشار گافها در کمپینهای انتخاباتی است تا مردم آمریکا متوجه این گافها نشوند.
نکته مهم این است که این سانسور نقل و قولها فقط به کمپینهای سیاسی منحصر نمیشود. به بیان دیگر اگر نقل و قول ویژهای را از مقام فدرالی در روزنامهای در آمریکا مشاهده کردید، مطمئن باشید که این نقل و قول از فیلتر فردی خاص گذشته و تایید شده است.
به نوشته این دو رسانه، این نشانه دیگری است که اثبات میکند فعالیت رسانههای آزاد و مستقل در آمریکا آنچنان که تصور میشود چندان جدی نیست و آنچه از جریان رسانهای در آمریکا برای بیننده به تصویر کشیده میشود به طور گستردهای از فیلتر عبور کرده است.
به گفته «ران راثر»، کنترل بر رسانههای آمریکا بیشتر از گذشته تشدید شده است. تقریبا ۸۰ درصد رسانههای تحت کنترل چهار موسسه یا شرکت است این در حالی است که در دهه ۸۰ حدود ۵۰ شرکت کنترل رسانهها درآمریکا را بر عهده داشتند. و این در حالی است که کنترل بر اینترنت نیز شدیدتر شده است.
Sorry. No data so far.