پرفسور حسین باهر درمورد ربا و تعریف آن گفت: مطمئن باشید در زمینه ربا خیلی کارکردم یکی از کسانی که در بعد از انقلاب در حوزه علمیه قم طراحی بانکداری و اقتصاد اسلامی و حتی تدریس اقتصاد اسلامی داشت من بودم. ۱۲۰سوال اقتصادی- اجتماعی از حضرت امام (ره) کردم که امام با همه گرفتاریهایشان به آنها جواب دادند که آن را تحت جزوهای به نام فتاوی امام درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی تهیه کردهام که منتشر نشده است.
وی افزود: ربا از نظر لغوی زیاد آمدن یک لبه پارچه از روی هم انداختن دو پارچه خیاطی است که توسط خیاط قیچی میشود. ربا یعنی یک چیزی بدهی و یک چیز اضافهتر بگیری. یعنی کالای به کسی بدهی بدون اینکه هیچ کاری روی آن بکنی و ارزش اضافی داشته باشد یک چیز اضافهتر دریافت کنی.
استاد بازنشسته جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ملاک ارزش در اسلام کار است. کار تولیدی و خدماتی داریم. انسان مالک هیچ چیزی نیست مگر اینکه برایش کار و سعی کرده باشد. در کار خدماتی هم مرد و زن از آنچه اکتساب میکنند نصیب میبرند.
این محقق و پژوهشگر حوزه رفتارشناسی تصریح کرد: اگر به جای کارخدماتی و تولیدی آمدیم ربا دادیم اقتصاد فاسد میشود. اکثر بانکهای خصوصی ما از بانکهای دولتی وام ۱۲ درصد میگیرند و خود ۲۴ درصد به محتاجان وام میدهند. یا افرادی وام ۱۲ درصد میگیرند و دربانکهای خصوصی با بهره ۲۱ درصد میگذارند خوب این میشود ربا.
باهردرمورد اینکه وضعیت کنونی جامعه ایران در سطح فردی و چه در سطح سیستماتیک در خصوص ربا چیست؟ بیان داشت: صرف نظر از اختلاسها و پولها و رشوه های زیر میزی وضعیت بانکها را گفتم که چطور است. به همین دلیل است که بهترین ساختمانها در سراسر کشور مال بانکهاست. یک ساختمانی در ولنجک که ما هستیم هست که طبقاتی اضافه بر حد قانونی اضافه کرده اند اگر تا یک ارتفاعی ساخت و ساز مجاز است چرا اجازه ساخت به آن میدهند اگر آزاد است پس برای همه باید آزاد باشد.
وی ادامه داد: گیر بسیار بزرگی که ربا دارد تورم و گرانی است هرکس که پولی دارد به تولید کننده یا کاسب ربا میدهد و هزینه های تولید و کسب و کاربالا میرود. بازنشستگان و بیکاران و آنهایی که حداقل حقوق دارند متضرراصلی این جریان میشوند. یک عده ای هرروز پولدارتر میشوند و اکثریتی هرروز فقیرتر. طبق آمار بانک مرکزی ۸۵ درصد داراییهای کشور دردست ۱۵درصد افراد است و ۱۵ درصد دارایی در دست ۸۵ درصد مردم.
این کارشناس امور مشاوره یادآورشد: اینچنین است که شکاف طبقاتی روز به روز گستردهتر میشود. حالا با یارانه دادن میخواهیم شکاف را کم کنیم ولی خود یارانهها تورم ایجاد کرده اند. زیرا هزینهها چند برابر میزان یارانهها شده و توقع کاسبان از مردم بالا رفته است. ما باید یارانه را به بخش تولید میدادیم و بعد اجناس آنها را بین مردم پخش میکردیم. تولید کننده هم متعهد به کیفیت مرغوب و اشتغال زایی میشد.
باهر اظهارداشت: اینکه در قرآن آمده «فلتنظرو الانسان علی طعامه» ترجمه کرده اند انسان به طعامش نگاه میکند اما نظارت فراتر از رویت و حتی بصیرت است. هر لقمهای که انسان میخورد بر او اثر میگذارد. لقمه حرام تا گلو میآید ولی از گلو پائین نمیرود. هر ایرانی در هرکجا که خاوری را ببیند تف به صورتش میاندازد. این تازه در دنیا، در آخرت چگونه میخواهد جواب پس دهد.
وی درپایان گفت: اگر به آخرت هم باور ندارید عدالت یک اصل هستی است در همه امور در ادبیات درعرفان در اخلاق و… عدالت جود دارد.
Sorry. No data so far.