به گزارش تریبون مستضعفین در ادامهی اعتراضهای شخصیتها و جریانهای عدالتخواه، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با ارسال نامهای به وزیر علوم تحقیقات و فنآوری، از تأسیس دانشگاه تهران۲ و پذیرش دانشجویان پولی بدون کنکور در آن انتقاد کرد و آن را خلاف روح قانون اساسی و قوانین پاییندستی مرتبط مانند نقشه جامع علمی کشور دانست.
متن کامل این نامه را که نسخهای از آن برای تریبون مستضعفین ارسال شده است میخوانید:
حضور وزیر محترم علوم
جناب آقای دکتر دانشجو
سلام علیکم؛
با احترام به استحضار می رساند که یکی از نکاتی که مایه نگرانی جامعه دانشجویی دانشگاه تهران شده است موضوع دانشگاه تهران 2 می باشد. در ادامه سعی شده است تا ضمن ارائه گزارشی تفصیلی از متن قانون های مرتبط، وضعیت این دانشگاه بررسی شود.
از گذشته یکی از رویکردهای مثبت در بحث برنامه ریزی برای آینده نظام و روشن شدن چشم انداز آن تصویب قوانین و برنامه های میان مدت و بلند مدت و بلند مدت بوده است. در کنار قانون اساسی که به عنوان نقشه جامع حرکت کشور نوشته شد قوانین میان مدتی مثل برنامه های پنج ساله و همچنین نقشه هایی که روند کلی حرکت در حوزه خاصی را مشخص می کنند وجود دارد.
در بحث مدیریت دانشگاه و آموزش عالی کشور اصل 30 ام قانون اساسی خطوط اصلی را مشخص می کند. دولت وظیفه دارد آموزش و پرورش رایگان را تا پایان متوسطه برای همه ملت تامین کند. بعد از دوره متوسطه دولت موظف است وسائل تحصیل رایگان در آموزش عالی را تا سر حد خود کفایی کشور تامین کند. مشخصا بیش از حد خودکفایی را هم دولت مجاز است که ظرفیت ایجاد کند و دانشجو بپذیرد ولی اشاره ای به ورود دولت برای ایجاد ظرفیت با دریافت هزینه نشده است. آن چیزی که مسلم است این است که نظام آموزشی در نگاه قانون اساسی تاکید بسیاری به مسئله ی پرورش در کنار آموزش شده است. از طرف دیگر تاکید بر شکوفا شدن استعداددهای تمام افرادی که در کشور زندگی می کنند این روح کلی را ایجاد کرد که توجه ویژه ای به قشر مستضعف و کم تر برخوردار شود تا استعدادهایشان شکوفا شود.
بر طبق روح کلی قانون اساسی هیچ گونه اشاره ای به این مسئله نشده است که دولت با ایجاد ظرفیت در دانشگاه ها و به صرف دریافت هزینه تحصیل این امکان را برای عده ای قرار دهد. نه تاکیدی بر نگاه و توجه ویژه به این قشر جامعه شده است و نه این را مطرح کرده است که دولت علاوه بر ظرفیت مورد نیاز کشور و حدی که جلوی شکوفایی استعدادها را نگیرد در این مسئله ورود پیدا کند.
در برنامه پنجم توسعه که یکی دیگر از قوانین میان مدت کشور است در ماده 20 اشاره دارد به این شکل
«ح ـ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي مجازند از ظرفيت مازاد بر سهميه آموزش رايگان خود و يا ظرفيتهاي جديدي كه ايجاد ميكنند، بر اساس قيمت تمامشده يا توافقي با بخش غيردولتي و با تأييد هيأت امناء در مقاطع مختلف دانشجو بپذيرند و منابع مالي دريافتي را حسب مورد پس از واريز به خزانه كل به حساب درآمدهاي اختصاصي منظور كنند.»
این بند از برنامه پنجم تنها بند قانونی است که به دولت اجازه می دهد ظرفیت مازاد خود را دانشجو بپذیرد و هزینه تحصیل را از آنها دریافت کند. نکته اساسی که در این بند وجود دارد این است که این بند به دانشگاه ها این اجازه را داده است تا با هماهنگی با بخش غیر دولتی این بخش را ایجاد کنند و هیچ اجباری در این مسئله وجود ندارد. پس دانشگاه ها می توانند با توجه به اعتبار علمی و سطح دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو از این طریق یا عدم پذیرش تصمیم گیری کنند. بالاخره اجرای این قانون تاثیرات بسیاری بر کیفیت آموزش در دانشگاه و سطح عمومی دانشگاه خواهد گذاشت.
در خصوص اجرای این قانون در دانشگاه نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه ای داشت
اول- در متن قانون اشاره شده است که با هماهنگی با بخش غیردولتی اقدام به ایجاد کند ولی آنچه در خصوص دانشگاه تهران به نظر می رسد رده ی بالایی مدیریت دانشگاه تهران برنامه ریزی و مدیریت پردیس پولی دانشگاه را برعهده گرفتند و این باعث عدم تمرکز رئیس دانشگاه و معاونین او در اجزای وظایف اصلی شان می شود.
دوم- به نظر می آید با توجه به اعتبار علمی دانشگاه تهران درخصوص اشخاصی که وارد این مجموعه دانشگاهی می شوند از سطح و انگیزه قابل قبولی برای علم آموزی برخوردار باشند. اما متاسفانه شاهد آن بوده ایم که صرفا با برگزاری آزمون زبان و بدون سنجش رسمی از طریق آزمون و با برگزاری مصاحبه اقدام به پذیرش دانشجو شد. قطعا پذیرش دانشجویان از طریق آزمون ها یی که نشان دهنده سطح سواد داوطلبان باشد حداقل برای دانشگاه مطرحی همچون تهران ضروری به نظر می رسد
سوم- با توجه به جدا بودن ساختار این پردیس دانشگاهی که با دریافت هزینه تحصیل دانشجو می پذیرد و از بدنه اصلی دانشگاه و همچنین مدرک متفاوتی که داده خواهد شد و مدیریت غیردولتی این پردیس لزوم نامگذاری متفاوت این پردیس احساس می شود. تنها انگیزه نام گذاری این پردیس به نام دانشگاه تهران 2 استفاده از اعتبار دانشگاه تهران برای پذیرش دانشجو به نظر می رسد. قطعا نامگذاری متفاوت این پردیس به صدور مدرک و همچنین عدم سوء استفاده از اعتبار دانشگاه تهران کمک می کند.
چهارم- قطعا سطح آموزشی که در دانشگاه های مادر ارائه می شود با دانشگاه های دیگر قابل مقایسه نیست. راهبرد افزایش ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد و همچنین افزایش دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی پیش روست. قطعا یکی از فرصت های مناسب، استفاده از ظرفیت مازاد و همچنین ایجاد ظرفیت جدید در دانشگاه های مادر است که رسیدن به هدف افزایش ظرفیت کارشناسی ارشد در دانشگاه ها را آسان تر می کند. به همین دلیل بهتر است از ظرفیت های دانشگاه تهران برای رشد شتابان علمی کشور استفاده شود و از ظرفیت های مازاد دیگر دانشگاه های کشور برای پذیرش دانشجویانی که اضافه بر نیاز کشور قرار است تربیت شوند استفاده شود.
پنجم- دوره های آموزشی در دانشگاه ها دارای ساختار مشخصی است. دوره های اموزشی در دانشگاه یک ساله برگزار می شود . یعنی هر سال دانشجویان جدیدی وارد دانشگاه می شوند و دانشجویانی که مشغول تحصیل بودند یک قدم در این دوره آموزشی جلو می روند. اما متاسفانه ساختار آموزشی این پردیس دانشگاه کمی متفاوت به نظر می رسد این که ظرف سه ماه دوبار اقدام به پذیرش دانشجو می شود با چه توجیهی صورت می گیرد؟ کدام شیوه ی آموزشی علمی این روش پذیرش با این فاصله کم را توجیه می کند؟ چه ظرفیت مازادی در دانشگاه وجود دارد که با این حجم دانشجو پذیرش می شود؟
نقشه جامع علمی کشور
در نقشه جامع علمی کشور که مسیر کلی حرکت علمی کشور را مشخص می کند بحثی در خصوص این نوع پذیرش دانشجو نشده است. از ابتدای نقشه که با مقدمه آغاز می شود و فصل های ارزشهای بنیادین و الگوی نظری، وضع مطلوب ، اولویت های علم و فناوری ، چارچوب نهادی ، راهبردهای ملی برای توسعه علم و فناوری نکته ای نیافتیم که به این نوع پذیرش پرداخته باشد و جایگاهی برای ان قائل شده باشد. اما متاسفانه شاهد هستیم که در آگهی هایی که برای این نوع پذیرش در سایت دانشگاه قرار داده شده است از چشم انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور نام برده می شود درصورتی که بندهای بسیاری در نقشه جامع وجود دارد که منطق این نوع پذیرش در دانشگاه را زیر سوال می برد به عنوان مثال
«3.عدالت محوری ، پرورش استعدادها و دستیابی همگان به خصوص مستضعفان در حوزه ی علم و فناوری ، و تقویت خلاقیت ، نوآوری و خطر پذیری در علم»
این بند به عنوان یکی از ارزش ها و جهت گیری های کلی علم و فناوری کشور بیان شده است و مثال های بسیاری از این جنس که به عنوان جایگزین ایده این نوع پذیرش در دانشگاه مطرح است. به عنوان مثال دیگر ایده ها و روش های بسیاری که باعث پویا شدن آموزش عالی کشور می شود. این پویایی باعث خودکفایی و رفع شدن مشکلات مالی دانشگاه می شود. قطعا بی توجهی به این راهکارها و تلاش برای رفع مشکل مالی دانشگاه با جذب سرمایه از این طریق پذیرش دانشجوی پولی سطحی نگری است. بدون توجه به ریشه هایی که باعث بوجود آمدن وضع موجود شده اند تلاش می شود که چند سالی این اوضاع اسف بار کنترل شود درحالی که نقشه جامع این مشکلات را ریشه یابی کرده و به عنوان درمانی برای این درد دانشگاه راهکار داده است. امید است نکات فوق توانسته باشد گزارش و تحلیلی صحیح از وضعیت دانشگاه تهران 2 ارائه داده باشد و در تصمیم گیری ها لحاظ شود. امید است نکات فوق توانسته باشد گزارش و تحلیلی صحیح از وضعیت دانشگاه تهران 2 ارائه داده باشد و در تصمیم گیری ها لحاظ شود.
پیشاپیش از حسن توجه و همکاری جنابعالی کمال تشکر را دارم.
و من الله التوفیق
مسئول بسیج دانشجویی
پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
صادق حسینلقب
باسلام ازمسئولین محترم دانشگاهها بسیارممنونم که شرایطی رابرای افرادی چون خودم قراردادند درادامه عرض میکنم: باورکنیدخونواده من مستاجرهستند بارهن 10ملیون وماهی 100هزارکرایه اما به دلیل سالها مشکلات فقرخونواده وگرفتاریهای مستاجری به سختی درس خوندم دانشگاه پیام نورقبول شدم رشته حقوق بسیارشرایط سختی گذراندم تالیسانس گرفتم لحظهای که فرداش امتحان ترم داشتم وصاحبخونه پشت درب خونه با یه پایه وایستاده بودخالی کنید ومن چقدربابدبختی درس خوندم الان اشک می ریزم واین مطلب رومی نویسم به خدا عاشق درس ودانشگاهم چندسالی حقوق بازنشستگان روزیادکردند پدربزرگوارم بهم گفت شرایط سخت نگذاشت خودت رابرای ارشدآماده کنی امامیتونی درخوددانشگاه بسیارتلاش کنی وبامعدل بالافارق التحصیل بشی همانطورکه لیسانست بامعدل بسیارخوبی قبول شدی پدرم گفت مادرخونه ای ساده مستاجری میکنیم وبسیارکم میخوریم توروبه این دانشگاه می فرستم تاجبران عمری رنج وعقب افتادگی وافکارآشفته ای که سالهابامستاجری ازکودکی تا به امروزساختی شاهدگرسنگی ورنج وسختی معیشت خانواده ات بودی به عنوان پدرمیخواهم جبران کنم سالها ناکامی آرامش زندگی راآنهم حسرت ادامه تحصیل کسی درس عمیق میخواند وارشد قبول میشود که ازآرامش مالی وزندگی خوبی برخورداراست نه مثل من هرترم بامشکل جاپیداکردن مسکن وروبه روبودیم وتوشرایط بسیارسخت لیسانس گرفتم خدایا توشاهد باش امروزکه پدرم باوجودبال بودن سن احساس ناراحتی وجدان دارد که فرزندش درشرایط سخت درس خونده وازآرامش لازم برخوردارنبوده تاخودرابرای ارشدآماده کندفرزندش واین فرزندمیتواندباتلاشش درطول تحصیل جبران کندوفرصتی نداردتاچندسال دیگرپشت کنکورباشد ومنتظرقبولی باشدبرای امثال مابسیارعالی هست ومابه یاری خدای مهربان باتلاش ثابت میکنیم که بهترین دانشجوباشیم بنده ازتمام مسئولین محترم دانشگاههانهایت تشکروقدردانی دارم که فرصتی رابرای اشخاصی که عمرشان رابه سختی وازدست رفتن فرصتهای طلایی گذشته قراردادندعمری دعاگوهستیم خدای متعال شمابزرگواران مسئولین محترم دانشگاههاراخیربسیاردهدانشاالله