داستان همشهری ویژه شهریور ماه منتشر شد. بخشهای قابل توجهی از مطالب شماره شهریورماه مجله داستان به جنگ اختصاص یافته است.
قسمت دربارۀ زندگی این شماره با «دستلرزه» آغاز میشود که روایتی است از «رابرت کاپا» ی عکاس از جنگ جهانی دوم، در ادامه «اسپانسر پلات» از یازده سپتامبر حرف میزند. در بخش روایتهای ایرانی «مجید قیصری» روایت دیگری نوشته است از یکی از عکسهای معروف جنگ که سال گذشته «احمد دهقان» روایت دیگری از همین تصویر برای مجله داستان نوشته بود. در آخرین روایت ایرانی «محمد بکایی» خاطرات خودش از «پیک» بودن در سالهای جنگ را نوشته است.
داستانهای خارجی این شماره از میان آثار نویسندگان کشورهایی انتخاب شدهاند که در ایران از این کشورها کمتر داستان خواندهایم. «حمله به بوداپست» از نویسنده زیمباوهای «نوویولت بولاوایو»، «چند روایت از بازگشت پدر» از «هوریا گاربهآ» یِ رومانیایی، «استاد دروغهای کوچک» از «ارسی سوتیروپولس» نویسنده یونانی که این آخری داستانی مرتبط با المپیک است. داستانهای ایرانی این شماره را «سید محمود حسینی زاد»، «قباد آذرآیین»، «مرضیه جوکار» و «ساناز خجسته سمیعی» نوشتهاند.
روایتهای کهن شهریورماه به جنگ در متون کهن فارسی اختصاص یافته، گزیدهای از سفرنامه «پیترو دلاواله» از شیوه لشکرآرایی صفوی، مقالهای درباب تفنگچیگری از روزنامه نظامیایران، بخشی از سفرنامه عباس میرزای قاجار از یک سال حضورش در قشون فرانسه و «کتابچهای برای بازماندگان» گزارشی تصویری است از یک کتابچه عکسهای جنگ جهانی اول که آلمان برای کشورهای اردو و فارسیزبان منتشر کرده.
روایتهای مستند این شماره با «سهروز سینهخیز» آغاز میشود که روایت عجیب و پرحادثه «مصطفی دالایی» فیلمبردار گروه روایت فتح است از ماجرای دست و پنجه نرم کردنش با مرگ و زندگی در روزهای آخر جنگ، در ادامه عکسهای «مجید دوختهچیزاده» از سالهای آغازین جنگ تحمیلی آمده، پایان بخش روایتهای مستند نیز روایت تصویری «یان بنینگ» عکاس هلندی است از زندگی کارمندی در کشورهای مختلف که به مناسبت چهارم شهریور روز کارمند منتشر شده است.
«پاییز آقای نویسنده» نوشته «جرالد مارتین» اولین مطلب بخش دربارۀ داستان است که درباره بیماری فراموشی مارکز نوشته شده. «پریمو لِوی» نویسنده ایتالیایی از انگیزههای خود برای نوشتن گفته است و از «جان بارت» جستار کوتاهی آمده درباره «پیشتر گفتهشدهگی». «مجید اسلامی» در دومین قسمتِ «میز کار مترجم» از مرزهای وفاداری مترجم به متن اصلی بحث کرده است. «هادی مقدمدوست» در سومین قسمت از «میز کار فیلمنامهنویس» به شرح و بسط «ایدهپردازی بر اساس جملات گذری» پرداخته است.
Sorry. No data so far.