دوشنبه 27 آگوست 12 | 15:26

یک دقیقه فیلم سه‌بعدی؛۱۰میلیون تومان!

یک چیزی نزدیک به دقیقه‌ای ۱۰ میلیون تومان هزینه تری‌دی این فیلم است که اگر این را در کنار هزینه معمولی تولید یک فیلم که ۷۰۰ میلیون تومان است بگذاریم بالای یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.


با اینکه مدت‌هاست تبلیغات تلویزیون‌های تری دی و سه بعدی پای ثابت آگهی‌های بازرگانی شده اما تا به امروز هیچ فیلم سینمایی سه بعدی‌ای در کشور ما ساخته نشده است و تمام فیلم‌هایی که گه‌گدار در تلویزیون‌های تری دی خانگی دیده‌ایم، خارجی بوده‌اند. مشکل دیگری که بر سر راه ساخت فیلم‌های سه بعدی قرار دارد، عدم تجهیز سینماهای کشور ما به سیستم پخش این فیلم‌هاست اما «علی عطشانی» به رغم تمام این مشکلات تصمیم گرفته که بدعتی نو در عرصه فیلمسازی کشور راه بیندازد و برای اولین بار فیلمی سه بعدی را در سینمای ایران بسازد.

فیلم «آقای الف» دو هفته‌ای است که با حضور پوریا پور‌سرخ و لیلا اوتادی کلید خورده است. در آپارتمان لوکیشن کار؛ پذیرایی بزرگی که شبیه به دفتر کار است و دوربین‌های متعددی در گوشه و کنارش به چشم می‌خورد. عوامل در آنتراک بین فیلمبرداری به‌سر می‌بردند و پورسرخ و سایر عوامل در حال خوش‌و‌بش بودند. فرصت را مغتنم شمردیم و پای صحبت «علی عطشانی» کارگردان این اثر نشستیم.

فیلمنامه به صورت سه بعدی بازنویسی شد

عطشانی با اشاره به اینکه در فیلم «شش نفر در باران» هم چند سکانس را نه با این اشل اما به صورت جزئی کار کرده است، می‌گوید: کار سه بعدی برایم خیلی جذاب بود. با توجه به اینکه اکثر فیلم‌های روز دنیا هم یک نسخه سه بعدی دارند، دوست داشتم خود ما هم چنین کاری را انجام بدهیم. پس از فیلم تلفن همراه رئیس‌جمهور، امیرعلی محسنین فیلمنامه‌ای را به من داد به نام «آقای الف» که با این ایده ذهنی‌ام آمیخته شد و از او خواستم که نگارش فیلمنامه را براساس تری‌دی (سه بعدی) کار کند. پس از رایزنی‌های متعدد به نفر اول در زمینه فیلم سه بعدی بابک محقق رسیدیم و اکنون آقای محقق با فرمول جدید دستگاهی که عیناً با استاندارد‌ها جهانی مطابقت دارد، کار را کاور می‌کند. همزمان با تست‌های خارجی و داخل فیلمنامه را بر اساس سه بعدی روتوش کردیم تا در آن المان‌ها سه‌بعدی باشد.

فیلم ماجرای روزهای پایانی زندگی در قالب طنز

عطشانی در خصوص داستان فیلم اظهار می‌دارد: داستان درباره بیزینسمنی متمول به نام امیر است که چند وقتی است که به ایران آمده و قرار است در یک مزایده بزرگ شرکت کند که هر کسی در این مزایده برنده شود، نفر اول اقتصادی ایران می‌شود. اتفاقاً پیرمردی را در خیابان می‌بیند و پیرمرد به او می‌گوید که تو دو هفته بیشتر زنده نخواهی ماند. در این داستان اما برخلاف سایر داستان‌ها که فرد به دنبال حلالیت می‌رود، تصمیم می‌گیرد در این دو هفته از زندگی‌اش لذت ببرد. این فیلمنامه در ادامه سایر کار‌ها من با تم مرگ است. تم مرگ در فضای طنزی که روایت می‌شد، برای تری دی جواب می‌داد.

۱۰میلیون تومان، هزینه تولید یک دقیقه فیلم سه بعدی

عطشانی در خصوص تفاوت کار تری‌دی و معمولی ادامه می‌دهد: کار به نسبت به یک کار سینمایی معمولی بسیار دشوار است. ما سعی می‌کنیم به سمت میزانسن‌های پیچیده و سخت برویم تا عمق دیده بشود. هزینه‌های این فیلم بسیار بالاست و برعهده تهیه کننده خصوصی است و یک ریال هم حمایت دولتی نداشتیم. یک چیزی نزدیک به دقیقه‌ای ۱۰ میلیون تومان هزینه تری‌دی این فیلم است که اگر این را در کنار هزینه معمولی تولید یک فیلم که ۷۰۰ میلیون تومان است بگذاریم بالای یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

عطشانی می‌افزاید: تمام فیلم‌های سه بعدی دنیا یا از ابتدا سه بعدی فیلمبرداری می‌شوند یا دو بعدی هستند و بعد تبدیل به سه بعدی می‌شوند که روش دوم زیاد حرفه‌ای نیست. تفاوت کار ما این است که ما از پایه سه بعدی فیلمبرداری می‌کنیم و این مسئله کار را سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. در پایان کار که کاملاً سه بعدی است، یک نسخه دو بعدی هم تهیه می‌کنیم و در تمام طول فیلم ما بعد سوم که‌‌ همان عمق فاصله‌ها است، می‌بینیم و اصلاً نمای دو بعدی نداریم. ما همچنین ۶۰ آف‌اسکرین داریم یعنی یک شیء از صفحه بیرون می‌آید و بیننده شیء را مقابل صورتش احساس می‌کند.

عطشانی سپس از بابک محقق که طراح و مجری سه بعدی کار است، می‌خواهد که نمونه‌هایی از فیلم را نشان دهد. با استفاده از عینک‌های تری دی وقتی سکانس‌های فیلمبرداری را در صفحه لپ‌تاپ می‌بینیم دقیقاً مانند‌‌ همان فیلم‌های خارجی است که در تلویزیون‌های سه بعدی دیده‌ایم و بعد فاصله و اجسامی که به سمت ما می‌آیند، کاملاً محسوس هستند.

فقط دو سالن در تهران امکان پخش فیلم‌های سه‌بعدی را دارند

بابک محقق که خود سازنده دستگاه «تری دی ریگ» هم هست، درباره تکنیک ساخت فیلم سه‌بعدی می‌گوید: با هر دوربینی امکان تصویربرداری سه بعدی وجود دارد، به غیر از دوربین نگاتیو. وی همچنین درباره اکران و پخش فیلم با توجه امکانات سینماهای کشور ادامه می‌دهد: در حال حاضر در یکی از سالن‌های سینما آزادی و سالن ایوان شمس که عینک‌های شاترگلاس دارند، امکان تماشای فیلم به صورت سه بعدی هست و همچنین در شبکه خانگی دستگاه‌های تری دی خانگی.

آنتراکت گروه بالاخره تمام می‌شود و عوامل برای گرفتن کار آماده می‌شوند. در صحنه‌ای که در حال فیلمبرداری است پوریا پورسرخ بازیگر نقش «آقای الف» در اتاقی که در فیلمنامه اتاق کار است از یک سمت به سمت دیگر می‌رود و پس از گرفتن چای از دست آبدارچی به سمت میز کارش حرکت می‌کند و نامه‌ای را که منشی به او می‌دهد، امضا می‌کند. این سکانس چندبار تمرین شد و آخرین بار برای فیلمبرداری نهایی رفت.

بالاخره روز به پایان می‌رسد و گروه، فیلمبرداری را قطع می‌کند. بنابر اظهارات عطشانی، «آقای الف» به دنبال اکران در جشنواره فجر است و باید تا زمان جشنواره فیلم فجر منتظر ماند و دید که اولین فیلم سه‌بعدی ایرانی چه از کار در می‌آید.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.