یکشنبه 02 سپتامبر 12 | 18:50

نگاهی به وبلاگ‌های تخصصی رادیو و تلویزیون

پروانه عبداللهی

پیدایش وبلاگ و وبلاگ‌نویسی در عصری که مردم به واسطه گسترش وسایل ارتباط جمعی از هم دور و دورتر می‌شدند، فرصت خوبی برای بروز حرف‌ها و درد دل‌های آدم‌هایی بود که فرصت گفت و شنودشان روزبه‌روز کمتر می‌شد.


پروانه عبداللهی– پیدایش وبلاگ و وبلاگ‌نویسی در عصری که مردم به واسطه گسترش وسایل ارتباط جمعی از هم دور و دورتر می‌شدند، فرصت خوبی برای بروز حرف‌ها و درد دل‌های آدم‌هایی بود که فرصت گفت و شنودشان روزبه‌روز کمتر می‌شد.

در این میان نه تنها افراد عادی جامعه فرصت داشتند به وسیله این پدیده نوظهور شکل تازه‌ای از ارتباط را تجربه کنند، بلکه هنرمندان و اصحاب رسانه و در واقع همان کسانی که جزو پیکره اصلی مهم‌ترین وسیله ارتباط جمعی هستند نیز این پدیده را فرصت مغتنمی شمردند تا به وسیله آن ناگفته‌ها یا نادر گفته‌ها را برای مخاطبشان بازگو کنند.

این‌که هریک از این افراد بسته به سلیقه خود چه نوع مطالبی را در وبلاگ خود گنجاندند مطلب مفصلی است، اما در این مجال، وبلاگ‌هایی را به‌صورت اجمالی مرور خواهیم کرد که به صورت تخصصی به بحث درباره رادیو و تلویزیون می‌پردازند.

در دنیای مجازی، وبلاگ‌هایی که موضوع تخصصی رادیو و تلویزیون دارند به سه گروه تقسیم می‌شوند.

۱ـ وبلاگ‌های برنامه‌های رادیو و تلویزیون: این وبلاگ‌ها به وسیله برنامه‌سازان برای تعامل و ارتباط مستقیم با مخاطب راه‌اندازی می‌شوند. اغلب محتوای این وبلاگ‌ها را موضوع و بازتاب برنامه‌ها، مهمانانی که حضور خواهند داشت و… تشکیل می‌دهند. وبلاگ برنامه رادیویی اینجا شب نیست، وبلاگ رادیو ۷ و وبلاگ گزارشگر نود مثال‌هایی از این گروه هستند.

۲ـ وبلاگ‌های شخصی برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون (اعم از مجری، تهیه‌کننده، نویسنده، گزارشگر و…): محتوای این وبلاگ‌ها شامل سه‌بخش است:

الف) بحث‌های تخصصی و نظری رسانه

ب) موضوعات برنامه صاحب وبلاگ و تحلیل‌هایی که درباره آن در رسانه‌ها وجود دارد

ج) دغدغه‌های شخصی و تک‌گویی‌های صاحب وبلاگ

بد نیست اشاره کنیم در این گروه، اهالی رادیو بیشتر از اهالی تلویزیون صاحب وبلاگ‌هایی با موضوع تخصصی هستند.

وبلاگ‌های گفت و شنود، نقد رسانه و رادیو و دیگر هیچ، شاهد مثال‌هایی برای این گروه هستند که به وسیله برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون اداره می‌شوند و موضوعات تخصصی و تئوریک رسانه را مطرح می‌کنند.

گفت و شنود وبلاگی است که اهل رادیو بخصوص اگر عادت به وبگردی داشته باشند با آن آشنا هستند. بیشتر مطالب این وبلاگ به مطالب تخصصی در ارتباط با رادیو اختصاص دارد و نگارنده وبلاگ با مطرح کردن بحثی ویژه در هر پست خود به دنبال آن است که ذهن خواننده مطلب را درگیر موضوعی کند که شاید از چالش‌های رادیو باشد و شاید پاسخ به سوالی که روزهاست ذهن رادیویی‌ها را مشغول کرده است.

در گفت و شنود به طور حتم تحلیل و تحقیق رادیویی خواهید خواند، ضمن این‌که با بسیاری از اهل این رسانه به واسطه بودن در جمعیت مورد تحقیق آشنا خواهید شد.

نقد رسانه، وبلاگ دیگری است که به وسیله یک برنامه ساز رادیو و تلویزیون اداره می‌شود و در واقع همان طور که از اسمش برمی‌آید پر است از مطالبی در خصوص رادیو و تلویزیون، از نقد سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی تا نقد آثار مستند به یک اندازه از رادیو و تلویزیون مطلب خواهید خواند و به این واسطه با اسامی رادیو و تلویزیونی بسیاری آشنا خواهید شد.

رادیو و دیگر هیچ، عنوان وبلاگ دیگری است که کاملا به رادیو اختصاص دارد و درباره برنامه‌ها و موضوعات شبکه‌های رادیویی به تفصیل در آن نقد، گزارش و خبر وجود دارد و البته نقش رادیو قرآن در این میانه پررنگ‌تر از دیگر شبکه‌های رادیویی است.

در کنار این وبلاگ‌ها که عملکردی کاملا تخصصی دارند، وبلاگ‌هایی هم هستند که به وسیله اهالی رادیو و تلویزیون اداره می‌شوند، اما محتوای آنها تلفیقی از مباحث مربوط به برنامه‌ها و دغدغه‌های شخصی‌شان است.

به عبارت دیگر در این وبلاگ‌ها، هم تک‌گویی‌های صاحب وبلاگ را می‌خوانید، هم از پشت صحنه کار و برنامه‌هایش خواهید دانست.

بیشتر خبرنگاران واحد مرکزی خبر وبلاگ‌هایی از این دست دارند و یادداشت‌های یک خبرنگار، اعترافات، سفید و کوچه خوشبخت مثال‌هایی برای این گروه هستند.

۳ـ وبلاگ‌هایی با موضوع نقد و بررسی آثار رادیو و تلویزیون: محتوای این وبلاگ‌ها را نقد برنامه‌ها و عملکرد رادیو و تلویزیون تشکیل می‌دهد. بد نیست این نکته را در نظر داشته باشیم که خبرنگاران این حوزه سهم بسزایی در ارائه وبلاگ‌هایی با این موضوع دارند. رویکرد برخی از آنها، نقد و تحلیل‌های تخصصی است و برخی هم به اخبار حاشیه‌ای و زرد تمایلی دارند. در میان این وبلاگ‌ها می‌توان وبلاگهایی را دید که نگارندگان آنها از خبرنگاران حوزه سینما و تلویزیون هستند. نقدهای بلند و تحلیلی از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی و اخبار و اطلاعاتی در حوزه سینما و تلویزیون مطالبی است که این وبلاگها را برای دنبال‌کنندگان آثار تلویزیونی خواندنی می‌کند.

وبلاگ‌نویسی با موضوع تخصصی رادیو و تلویزیون صرف‌نظر از تبادل حجمی از اطلاعات، پایداری ارتباط نیمه زنده‌ای با مخاطب رادیو و تلویزیون است که حالا دیگر تنها وسیله ارتباطی‌اش با هنرمند و برنامه‌ساز محبوبش نامه و تلفن و ایمیل نیست.

ضمن این‌که این وبلاگ‌ها و صفحات شخصی به مخاطب امکان می‌دهند با دید بازتری طرفدار رسانه انتخابی‌شان باشند، چرا که از طریق این وبلاگ‌ها و مطالب تخصصی‌شان که به نظر می‌رسد به منظور استفاده همکاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها نسبت به پست مطالب تخصصی اقدام می‌کنند، آنها با انبوهی از اصطلاحات و اطلاعات کارشناسانه آشنا می‌شوند.

قدر مسلم پیدایش هر رسانه جدیدی که از جنس زمانه خود باشد صرف‌نظر از آسیب‌هایی که غیرقابل اجتناب هستند فرصت مغتنمی است که با تیزهوشی می‌تواند انگیزه‌ها، کارکردها و فرصت‌های مناسبی در اختیار اهالی رسانه قرار دهد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.