علاوه بر حضور سینماگران و منتقدان خارجی در جشنواره سینمایی “افق نو” برخی از فیلمسازان ایرانی در بخش های مختلف این جشنواره حضور داشتند و نظرات جالبی را ارائه کردند جمال شورجه کارگردانی که آخرین اثر سینمایی او با عنوان “33 روز” برنده جایزه نخست جشنواره فیلم “افق نو” با موضوع مقاومت در برابر اشغالگران شد معتقد است که نخستین جشنواره فیلمسازان مستقل “افق نو”، بستری برای افشای چهره واقعی حکومتهای استکباری است.
جمال شورجه برگزاری این جشنواره را حرکتی نیکویی دانست و گفت: به جز کشور ما که داعیهدار استقلال و آزادی است و افکار مختلف میتوانند در آن تبلیغ شوند و نشر پیدا کنند، کشور دیگری نمیتوانست برگزار کننده این جشنواره باشد.
فیلمسازان مستقل در فضایی شیشهای گرفتار اند
این فیلمساز در توضیح این مطلب که کاربرد برگزاری چنین جشنواره هایی چیست، عنوان کرد: کسانی در دنیا هستند که نسبت به سیاستهای کشور خودشان انتقادهایی دارند، ولی به دلیل خفقان پنهانی که در کشورشان وجود دارد، نمیتوانند حرفهایشان را آزادانه و راحت و در قالب فیلم بیان کنند. این افراد مانند کسانی هستند که در فضایی شیشهای گرفتار شدهاند. در ظاهر آسمان را میبینند و تصورشان این است که میتوانند پرواز کنند ولی وقتی به پرواز درمیآیند، با این سقف شیشهای برخورد میکنند و نمیتوانند افق پروازشان را ببینند.
نادر طالب زاده دبیر جشنواره فیلم “افق نو” متذکر شد که در میان جشنواره های متعدد فیلم نیاز به برگزاری جشنواره ای با نگاه مستقل بسیار احساس می شد و به نوعی سالهای سال است که منتظر جشنوارهای مثل جشنواره “افق نو” بوده ایم و بعد از اینکه در همایش هالیوودیسم به نکات مثبتی دست یافتیم، ایده شکلگیری و مبانی نظری این جشنواره نیز با همت شبانهروزی طراحان اصلی مهیا شد.
این فیلمساز و منتقد سیاست های آمریکا همچنین متذکر شد که مثل اینکه بذر خوبی در یک زمین حاصلخیز کاشته شود، ایران بستر بسیار مناسبی برای این جریان است. هنرمندانی که به این جشنواره دعوت شدهاند، از شرق و غرب جهان هستند. به آنها در اینجا احترام زیادی گذاشته خواهد شد تا بتوانند حرفهایشان را بزنند و با همکاران خود که از اقصی نقاط دنیا به اینجا می آیند، تبادل نظر کنند. این جنبشها میتواند به صورت یک جنگ نرم ادامه پیدا کند.
“افق نو” دریچه جدیدی برای نمایش آثار سینمایی است
دبیراین دوره از جشنواره افق نو همچنین معتقداست که جشنواره افق نو دریچه جدیدی برای نمایش آثار سینمایی است و امیدوارم در سالهای آینده در این حوزه رشد چشمگیری داشته باشیم.
مینو فرشچی یکی از داوران بخش فیلمهای بلند جشنواره “افق نو” نظر دیگری دارد و معتقد است که جنبههای سیاسی، بیش از هنر سینما در این جشنواره نمود دارد و اعتقاد دارم وجود چنین فضایی به جنبههای هنری جشنواره و البته صنعت سینما لطمه وارد میکند.
فرشچی فیلمنامهنویس در توضیح فضای سیاسی موجود در نخستین جشنواره فیلم”افق نو” گه چندی پیش برگزار شد گفت که نگاه کلی سیاستگذاران جشنواره فیلم “افق نو” نمایش فیلمهای صرفا سیاسی همراه با انتقادهای تند است، از همینرو ممکن است این نوع نگاه تند و تیز در یک رویداد هنری، موجب شود جنبههای سینمایی اثر نادیده گرفته شود و من بهعنوان عضوی از خانواده سینما این نوع نگاه را نمیپسندم.
برای تداوم، موضوعات جشنواره باید اصلاح شود
این فیلمنامه نویس همچنین معتقد است که اگر این جشنواره در دورههای بعد تا این اندازه سیاسی عمل کند و به نوعی به سوی سیاسی شدن سوق پیدا کند؛ قطعا از دور جشنوارهها خارج میشود و در نهایت مهجور میماند تا جائیکه اصالت خود به عنوان یک جشنواره را از دست میدهد. از همینرو به اعتقاد من باید برای دورههای بعدی این جشنواره موضوعات را اصلاح و طراحی موضوع را تغییر دهند تا موفقتر شوند.
جمال شورجه هم نظرهمسویی با نگاه مینوفرشچی درباره آینده این نوع سینما داشت و گفت که در صورتی که مدیریت سینمایی و مسئولان جشنواره اهتمام جدی داشته باشند، میشود در سالهای آینده آن را به صورت مستمر برگزار کرد و حتی به نظرم دایر کردن یک دبیرخانه دائمی برای جشنواره لازم است، تا بلافاصله بعد از اتمام این جشنواره به رایزنیهایی در همین زمینه بپردازد، سفرهایی را انجام دهد و فیلمهایی را که با این موضوعات ساخته میشوند.
محمد حسینی وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره فیلم فیلمسازان “افق نو” گفت که این جشنواره پل ارتباطی بین ایران و فلسطین بود تا تفاهم نامه ای در راستای فعالیت های فرهنگی و هنری به صورت مشترک با فلسطین انجام دهیم و از نزدیک مسائل را بررسی کنیم.
Sorry. No data so far.