دوشنبه 24 سپتامبر 12 | 20:10

برای الگوسازی هم به دنبال «مُد» هستیم

مشکات سخاوتی

به‌کاربردن ترکیب «نمایشگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی» ذهن را دچار افکار التقاطی می‌کند که بالاخره هدف، ارائه و عرضه‌ی لباس و پوششی هم‌شان یک زن مسلمان ایرانی است یا نزدیک‌کردن او به مد روز؟!


مشکات سخاوتی- مدتی است که نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی با عنوان «نمایشگاه مد و لباس» بر پا می‌شود و این‌گونه نمایشگاه‌ها که با هدف ترویج لباس‌های ایرانی و اسلامی برای بانوان عرضه می‌شود، از قضا نظر بسیاری از بانوان جامعه را نیز به خود جلب کرده است.

اخباری که در ذیل آمده نمونه‌ای از اخبار مربوط به این گونه نمایشگاه‌هاست؛

«فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی از برگزاری نخستین نمایشگاه مد و لباس اسلامی در تبریز خبر داد»

«ایرنا: نخستین نمایشگاه دائمی مد و لباس با حضور ˈسید محمد حسینی «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»، حمید شاه آبادی «معاون امور هنری وزیر ارشاد» و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دائمی این نمایشگاه آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه با هدف الگوسازی، افزایش و توسعه خلاقیت، نوآوری و ساماندهی مد و لباس اسلامی ایرانی و هم‌چنین ایجاد تعامل و هم افزایی میان فعالان بخش خصوصی و دولتی در زمینه صنعت مد و لباس آغاز به کار کرده است.»

«مرادی، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه مد و لباس گفت: در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره برگزاری نمایشگاه مد با بیان اینکه نمایشگاه مد و لباس در سال گذشته با عنوان «نمایشگاه مدکس» برگزار شد، ‌ گفت: نمایشگاه مد و لباس امسال با عنوان «ایران مد» برگزار می‌شود.»

«تابناک: سیدرضا اکرمی نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس ساماندهی مد و لباس را با جدیت پیگیری می‌کند نمایشگاه مد و مانتو نقطه آغاز ساماندهی لباس در ایران است.»

فارس: معاون امور هنری وزیر ارشاد از برگزاری نمایشگاه مد مانتو و پوشش سر در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ خبر داد.»»

باوجود این‌که بانوان جامعه با هرگونه‌ پوشش و هر دیدگاهی که به حجاب دارند، استقبال نسبتا خوبی از این‌گونه نمایشگاه‌ها داشته‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از بانوان به دنبال پوششی استاندارد مطابق با فرهنگ و موقعیت جامعه‌مان هستند و حد بالایی از پوشش را برای حفظ عفت و حیای خود قبول دارند.

در واقع بسیاری از بانوان جامعه هستند که به دلیل نبود پوشش مناسب و عرضه‌نشدن لباس‌های همشان خود در بازار مجبور می‌شوند که به خرید هر لباسی تن دهند و با وجود نارضایتی و بعضا نگرانی از عدم پوشش معقول خود، پوششی هرچند نامناسب را انتخاب می‌کنند.

یادآور می‌شوم که وجود این‌گونه نمایشگاه‌ها و عرضهٔ محصولات متنوع در آن‌ها می‌تواند راه حل خوب و به‌جایی با توجه به شرایط اجتماعی و وضعیت حجاب در کشور باشد اما یکی از ایراداتی که د ر رابطه با این نوع نمایشگاه‌ها نمی‌توان نادیده گرفت، به کاربردن اصطلاح «مد» است.

دست‌اندرکاران و مسئولین این عرصه با به‌کاربردن این تعبیر ـ مد ـ در این نمایشگاه‌ها بسیار مورد نقد هستند زیرا که جامعه را به سوی انحراف دیگری چون مدگرایی و مصرف‌گرایی پیش می‌برند که با اندک تاملی می‌توان پی برد که با هدف اولیه و اصلی آن‌ها برای برپایی این نمایشگاه‌ها بس متفاوت و متناقض بوده است.

به‌کاربردن ترکیب «نمایشگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی» ذهن را دچار افکار التقاطی می‌کند که بلاخره هدف، ارایه و عرضهٔ لباس و پوششی همشان یک زن مسلمان ایرانی است یا نزدیک‌کردن او به مد روز؟!

آیا می‌خواهیم به هر اجباری که شده با حربهٔ به‌روزبودن و مطابق مدبودن، بانوان جامعه را به این نمایشگاه‌های موضوعی بکشانیم و با هر ترفندی ترکیب «مد و لباس ایرانی ـ اسلامی» را به خورد آن‌ها دهیم؟!

اگر واژه‌ای چون مد را از عنوان این‌گونه حرکت‌های فرهنگی برداریم، ترغیب جوانان به حضور هرچه بیشتر در این محیط‌ها را کم کرده‌ایم؟

لذا اگر می‌خواهیم در یک حرکت فرهنگی نیاز بانوان جامعه را به داشتن الگویی مناسب برای پوشش بانوانش را رفع کنیم و از طرفی به او پوشش موجه و قابل‌ قبولی را معرفی کنیم، خیلی نباید به «مطابق مدبودن» توجه کنیم چراکه یک جای کار باز می‌لنگد و آن پیش‌بردن جامعه به سمت به‌روزشدن و مصرف‌گرایی است زیرا دنباله‌ی مطالبی که در رابطه با مد و مدگرایی بار‌ها خوانده و شنیده‌ایم، شیوع تجملات در جوامع است که به هیچ عنوان مطابق دین و اخلاق نیست. لذا به کاربردن رنگ، مدل و تنوع در دوخت لباس‌ها حتما به معنای مد بودن یا شدن لباس نیست.

کسانی که با هدف متعالی و انگیزه‌ای فرهنگی این کار را شروع کردند، حتما برنامه‌های فرهنگی و نگاه و ایده‌ی اسلامی و ایرانی‌ا ی در این عرصه داشتند و با پیش‌ذهنیت جلوگیری از پوشش‌های نامناسب و نزدیک‌کردن جامعه به باطن اصلی خود – یعنی باطن ایرانی- اسلامی- تصمیم به این امر گرفتند ولی بی‌دقتی آن‌ها شاید در به‌کاربردن این کلمه‌ی کوچک ـ مد ـ اما با معنایی بزرگ و عمیق به نظر برسد عواقب بس ناهنجار و ناگواری برای جامعه خصوصا جامعه زنانمان خواهد داشت. زیرا باز هم نوعی ترویج مد، مد گرایی و تنوع‌طلبی در جامعه زنان است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.