روزنامه فرانسوی لوموند در مقالهای با عنوان «جنگ سینمایی بین ایران و عربستان سعودی» نوشته است: رقابت فرهنگی ایران وعربستان سعودی بازی بزرگی است که از بیش از سه دهه پیش به صورت مستمر ادامه دارد. «ایمریک جنیر» (Aymeric Janier) در این مقاله مدعی شده است که ریشههای رقابت تهران- ریاض به اختلافات فرقهای و قرن هفتم میلادی باز میگردد. وی با بیان اینکه رقابت ایران و عربستان سعودی در منطقه پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ بیشتر شد، نوشت: این رقابت، عربستان سعودی و ایران را که محورهای عمده شیعی و سنی محسوب میشوند و دو جریان عمده در جهان اسلام هستند، در برابر یکدیگر قرار داده است؛ در این میان مسایل فرهنگی و به ویژه هنر سینما نیز از این رقابتها مستثنی نیست. این روزنامه فرانسوی تصریح کرد: از چند ماه پیش موضوع جدیدی دو رقیب بزرگ منطقهای یعنی ایران و عربستان سعودی را در برابر یکدیگر قرار داده و آن ساخت یک فیلم ایرانی با عنوان «محمد رسول الله» (ص) است.
در این فیلم قرار است زندگی پیامبر اسلام (ص) به تصویر کشیده شود. لوموند با اشاره به نامزد شدن فیلم «بچههای آسمان» به کارگردانی «مجید مجیدی» برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی اسکار، مدعی شد: در سال ۲۰۱۰ میلادی و هنگامی که «مجید مجیدی» کارگردان ایرانی از آرزو و طرح بلند پروازانه خود برای ساخت این فیلم سخن گفت، اظهارات وی از سوی بخشی از جهان اسلام با سردی مواجه شد.
این روزنامه با طرح این سوال که دلیل این نوع برخورد سرد چیست؟، نوشت: گرچه نشان دادن (ایفای نقش کردن فردی به جای) محمد (ص) صراحتا در قرآن منع نشده است، اما بخش عظیمی از رهبران اهل سنت و به ویژه وهابیها که تعصبات شدیدی دارند، این اقدام را حرام میدانند و منع میکنند، زیرا از نظر آنان این نوعی شرک محسوب میشود و یکی از مشخصات بیایمانی است و هنگامی که از مجیدی سوال شد چه کسی نقش پیامبر را در این فیلم ایفا خواهد کرد، وی سکوت اختیار کرد و گفت که فیلم وی باید پس از ساخت مورد قضاوت قرار گیرد.
روزنامه فرانسوی لوموند تصریح کرد: در حالی که فیلم محمد رسول الله مجیدی در آستانه ساخت قرار گرفته است، موضوع دیگری مطرح شده که به اندازه خود فیلم منشای مباحثات و اختلافات است زیرا که ایران اعتقاد دارد که از طریق ساخت این فیلم میتواند اسلام را به جهان معرفی کند. این روزنامه فرانسوی هزینه ساخت فیلم محمد رسول الله مجیدی را در حدود سی میلیون دلار عنوان کرده و نوشته است: مجیدی که قصد دارد از این طریق آداب و رسوم جامعه عرب در آن زمان را به تصویر بکشد در توجیه این اقدام خود میگوید، در رابطه با زندگی پیامبر اسلام (ص) تولیدات سینمایی کمی وجود دارد، در حالی که این شخصیت عظیم محور جهان اسلام محسوب میشود.
نویسنده این مقاله میافزاید، در رابطه با زندگی مسیح (ع) دویست فیلم وجود دارد و در خصوص زندگی موسی (ع) یکصد فیلم ساخته شده است ولی فقط چهل فیلم درباره زندگی پیامبر اسلام وجود دارد. نویسنده لوموند در ادامه مقاله خود آورده است: ایران که از پیشینه طولانی در زمینه فیلم سازی برخوردار است، خدمات بسیاری به جهان سینما در معرفی پیامبران و قدیسان داشته است. از جمله این تولیدات میتوان به ساخت فیلم «ابراهیم»، «مریم»، «یوسف» و فیلم «سلیمان» اشاره کرد. با این وجود عربستان سعودی قویا این استدلال را که ساخت چنین فیلمهایی موجب معرفی و شناساندن اسلام خواهد بود، رد میکند و معتقد است، ایران با چنین ابتکاری قصد تبلیغ شیعه را دارد و این اقدام به ضرر جامعه اهل سنت خواهد بود. نشریه «الشرق الاوسط» اخیرا به نقل از «صدقه فاضل» از اعضای کمیسیون روابط خارجی عربستان سعودی نوشت که ایرانیها به خاطر سنتهای خود افراد مذهبی هستند ولی با اسلام سنخیتی ندارند. نویسنده مقاله میافزاید: آیا این به آن معنی است که رژیم ایران که تلاش میکند همه جا حضور داشته باشد، درصدد است با استفاده از طرحهای مخفی تشیع را صادر کند؟ به خصوص اینکه شرایط منطقهای موید این نکته است و شاید در آینده نیز تشدید شود.
لوموند با یادآوری خشم سعودیها درباره ساخت و پخش سریال امام علی (ع) و همچنین سریال مختارنامه تاکید کرد: «آگنس دویکتور» (Agnès Devictor) مورخ و متخصص سینمای ایران میگوید، عربستان سعودی در زمان پخش سریال امام علی (ع) پیشنهاد کرده بود که حاضراست این فیلم را کاملا خریداری کند تا از نمایش آن جلوگیری شود. عربستان سعودی هم زمانی که سخن از معرفی و ارتقای چهره اهل سنت باشد از پای نمینشیند. از همین روی در ماه رمضان (تابستان سال جاری) سریال «عمر» از تلویزیون این کشور پخش شد که واکنش تند تهران را به همراه داشت. هدف از ساخت این فیلم گزنده چه بود؟ به گفته سازندگان این فیلم، بیش از ۳۰ هزار هنرپیشه و نیروی فنی از ۱۰ کشور در آن بکار گرفته شده بود. این فیلم که در ۳۱ بخش تهیه شده بود زندگی «عمربن خطاب» را نشان میداد که روابط صمیمانهای با خانواده پیامبر اسلام (ص) داشته است.
شیعیان معتقدند که خلیفه دوم قدرت را از امام علی (ع) – پسر عمو و داماد پیامبر- غصب کرده است و همین دیدگاه موجب میشود که از نقطه نظر شیعیان، چنین فردی مرتد حساب شود. نویسنده مقاله در ادامه میافزاید: چگونه میتوان این ناهنجاریهای سیاسی را که جهان عرب مسلمان را تحت تاثیر قرار میدهد توضیح داد؟، «اگنس دویکتور» معتقد است همه این مسایل به سیاست نفوذ فرهنگی مربوط میشود. وی میگوید: ایران از طریق اینگونه فیلمها تلاش میکند تا قدرت نرم خود را تحکیم بخشد. این تلاشها و قدرت نرم به ایران امکان میدهد تا با روش خود در جهان اسلام حاضر شود، در این میان عربستان سعودی نیز به نوبه خود به اینگونه اقدامات واکنش نشان میدهد. لوموند نوشت: عربستان سعودی بدبینانه به تلاشهای رقابتی ایران مینگرد، زیرا این تلاشها میتواند برتری عربستان سعودی را در منطقه مخدوش کند. ضمن اینکه تلاشهای عربستان سعودی اعم از تلاشهای فرهنگی، سیاسی ویا مذهبی فقط به طرح ریزی و فیلم سازی محدود نمیشود.
در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده فیلم در خاورمیانه محسوب میشود زیرا در سال یکصد فیلم رسمی و یا غیر رسمی در این کشور تولید میشود. این در حالی است که تعداد فیلمهای ساخته شده در عربستان سعودی سالانه از پنج فیلم تجاوز نمیکند. این روزنامه غربی در پایان مقاله خود نتیجه گیری کرده است که کشمکشهای فرهنگی بین ایران و عربستان سعودی همچنان ادامه خواهد یافت و ریاض از هر فرصتی بهره خواهد گرفت تا نشان دهد و یا آوری کند که کانون منحصر بفرد اسلام در جهان محسوب میشود، همانگونه که «عبدالعزیز بن سعود» بنیانگذار عربستان سعودی در سال ۱۹۳۲ میلادی چنین خواسته بود.
Sorry. No data so far.