یک حقوقدان با بیان اینکه فدرالیسم اقتصادی زمینه تجزیه نرم کشور را ایجاد میکند، گفت: برای ایجاد نظام جمهوری اسلامی حداقل از سال ۱۳۴۲ زحمت کشیده شده و اکنون این نظام دارای قانون اساسی منسجم است، این قانون اساسی امکانی را برای ایجاد نظام فدرالیسم درنظر نگرفته است.
محمد رسولی درباره برخی زمزمههای بررسی طرح فدرالیسم اقتصادی در برخی مراکز پژوهشی اظهار داشت: مبنای فدرالیسم به اقوام ستیزهجو و فاقد سرزمین برمیگردد.
این حقوقدان و پژوهشگر با بیان اینکه فدرال برای ارتباط ملتهای غیرهمگون و از همگسیخته شکل گرفته است و این ملتها معمولا با قتل و خونریزی گرد هم آمدهاند، تصریح کرد: پس از اینکه این اقوام در سرزمینهای مجاور به هم ساکن شدند، برای جلوگیری از جنگهای بیهوده نظام فدرالی را تشکیل دادند و بر این اساس با تشکیل فدرال مرکزی و فدارلهای کوچک تابعه امتیازاتی به فدرال مرکزی واگذار شد.
وی با تاکید بر اینکه سیستم فدرال در پی ایجاد اتحاد نسبی در میان ملتهای ناهمگون ایجاد شده است، افزود: تاریخچه تشکیل نظام فدرالی به دزدان و قاتلان اروپایی مربوط میشود که در آمریکا ساکن شدند و پس از اینکه بومیهای آنجا را به قتل رسانند، فدرال را تشکیل دادند.
رسولی گفت: هنگامیکه هر یک از این ملتها از جنگیدن با قومهای همجوار خسته شدند به این نتیجه رسیدند که برای حفظ استقلال و اتمام درگیریها با یکدیگر متحد شوند و برای ایجاد ثبات، بخشی از اختیارات خود را به یک مرجع دیگر به نام فدرال مرکزی واگذار کردند.
این حقوقدان و پژوهشگر بیان کرد: در نظام فدرالی دولت مقتدر مرکزی با اختیارات تام وجود ندارد که بتواند برخی از اختیارات را به فدرالهای زیرمجموعه واگذار کند بلکه فدرالهای زیرمجموعه بخشی از اختیارات خود را به فدرال مرکزی سپردهاند.
وی با بیان اینکه آمریکا یکی از نمونههای نظام فدرالی است، تاکید کرد: ضعف بزرگ آمریکا نظام فدرالی است و این احتمال به لحاظ علمی وجود دارد که روزی آمریکا دچار فروپاشی ناشی از تجزیه شود همچنانکه اکنون بسیاری از سرزمینهای آن تمایل به جدایی دارند.
رسولی ادامه داد: دلسوزان آمریکا که برنامههای این کشور را طراحی میکنند، آرزومندند که با وجود قدرتهای اقتصادی و نظامی، پیشینهای از این کشور و قومش وجود میداشت تا نژادهای گوناگون را به هم متصل میکرد.
این حقوقدان و پژوهشگر اظهار داشت: فدرالیسم به مانند ظرف شکستهای است که با چسب به هم اتصال یافتهاند و هر زمانی امکان دارد این ظرف بار دیگر شکسته شود.
وی با اشاره به سایر نظامهای فدرالی بیان کرد: اکنون کشور پاکستان با نظام فدرالی اداره میشود چرا که بخشی از سرزمین آن از بلوچستان ایران و بخش دیگر آن از هندوستان است و آنگونه که از اخبار این کشور پیداست، همواره در این کشور تعارض داخلی وجود دارد همچنین هندوستان نیز به دلیل وجود نظام فدرالی با این مشکل مواجه است.
رسولی درباره دلایل ناممکن بودن نظام فدرالی در کشور ما اذعان داشت: تفکر فدرالی در ایران به مثابه آن است که کسی بخواهد اتحاد این ملت را در یک قالب فراگیر از بین ببرد تا به نظام فدرالی دست یابد.
این حقوقدان و پژوهشگر با تاکید بر اینکه استکبار جهانی برای دستیابی به خاورمیانه موردنظر خود در پی ایجاد نظام فدرالی در کشورهای خاورمیانه است، تصریح کرد: آمریکا ۵۵ میلیون دلار برای مقابله با ایران در سال ۲۰۱۰ در نظر گرفته است و این کشور با این بودجه تمام توان خود را برای تجزیه ایران به خدمت گرفته است.
وی ادامه داد: ملت ایران با تاریخ ۷ هزار ساله مدون، همواره یکپارچه و متحد بوده است؛ چنین ملتی با این پیشنه تاریخی چندین هزار ساله نیازی به نظام فدرالی ندارد.
رسولی با بیان اینکه یکی از کارکردهای فدرالیسم در دنیای امروز ایجاد زمینه تجزیه در کشورهای یکپارچه است، گفت: فدارل اقتصادی، فدرال سیاسی را به دنبال دارد و در نهایت به تجزیه کشور میانجامد، استکبار برای دستیابی به نقشه شوم خود ابتدا به دنبال ایجاد فدرالیسم اقتصادی در کشور است.
این حقوقدان و پژوهشگر با بیان اینکه در نظام فدرالی هر یک از فدرالها به دنبال کسب امتیازهای بیشتر هستند و از این طریق درگیری بین آنها رخ میدهد، اضافه کرد: در سال ۱۳۵۰ این توطئه در برنامه توسعه گنجانده شده بود ولی دلسوزان آن روزها باعث شدند این طرح اجرایی نشود.
رسولی ایجاد هرگونه نظام فدرالی را خیانت به کشور دانست و اظهار داشت: فدرالیسم اقتصادی زمینه تجزیه نرم کشور را ایجاد میکند.
وی افزود: اکنون در کشور ما همه درآمدها در یکجا متمرکز و از یک بودجه برای تمام کشور هزینه میشود ولی در نظام فدرالی، اقتصاد کشور از هم میپاشد و زمینه تجزیه کشور را به وجود میآورد.
این حقوقدان و پژوهشگر گفت: یکی دیگر از مضرات نظام فدرالی، در پی استقلال اقتصادی، باعث انعقاد قراردادهای تجزیهطلبانه در کشور میشود.
رسولی ادامه داد: فدرال برای ملتها و دولتهایی کاربرد دارد که کشورهای دارای تفکر و زبانهای مشترک را با یکدیگر پیوند دهد، بر این اساس ایران میتواند با کشورهای آسیایی همجوار که با آنها همتبار و همآیین است، برای ایجاد اتحاد بیشتر نظام فدرالی تشکیل دهند.
این حقوقدان و پژوهشگر در خاتمه با تاکید بر ابعاد حقوقی ایجاد نظام فدرالی اظهار داشت: برای ایجاد نظام جمهوری اسلامی حداقل از سال ۱۳۴۲ زحمت کشیده شده و اکنون این نظام دارای قانون اساسی منسجم است، این قانون اساسی امکانی را برای ایجاد نظام فدرالیسم درنظر نگرفته است.
با سلام. آفرين بر اين مصاحبه. سپاس از شما كه اگاهي رساني مي كنيد. اگر فدرال- حالا هر نوع ان از جمله اقتصادي- براي ايران خوب بود، بزرگان و رهبران كشور خود مطرح مي كردند. هر نوع فدرال به ضرر تماميت ارضي كشور و يك پارچگي ملت بزرگ و عزيز ايران است. خدا به اقاي رسولي حقوقدان متعهد سلامتي بدهد.
همانطور که فدرالیسم می تونه باعث تجزیه یه کشور بشه در مقابل تمرکز طلبی بیش از حد هم می تونه باعث فروپاشی بشه. نمونه بارز تمرکز طلبی اتحاد جماهیر شوروی بود که به یکباره از هم پاشید و چند کشور از دلش در اومد. بحث بر سر فدرالیسم یا تمرکز گرایی نیست بحث بر سر اینه که وقتی عدالت رعایت نشه و اونهایی که در مرکز هستند بخورند و حال کنند و بقیه کشور و اطراف و اکناف بیننده باشند و نگاه کنند مطمئن باشید بدون فدرالیسم هم یه کشور از هم می پاشه. باید دید در کدام روش عدالت برقرار میشه؟؟ در مورد اینکه ملت ایران هفت هزار سال با هم زندگی کردن و فرهنگ بالایی دارن و …این تعریف تمجیدها بیشتر به شوخی شبیه، وضع فرهنگی امروز ما گویای همه چیزه..از فقر و فساد بگیر تا اعتیاد و بیکاری و فرهنگ رانندگی و آپارتمان نشینی و غیره
با سپاس فراوان از شما دوست گرامی،
نکات درست و قابل تاملی را اشاره کردید.