به گزارش تریبون مستضعفین، سخنان حجتالاسلام پناهیان در شب عاشورا در حسینیه امام خمینی عکسالعملهایی را در پی داشت. حجتالاسلام پناهیان در سخنان خود ظهور را نزدیک دانسته بودند:
من از شما میخواهم یک سؤال بکنم، عاشوراییان! اگر همینجوری روند جلو برود که مانعی هم برایش نیست، امکانات هم بیشتر شده برای اینکه رشد حرکت اسلام ناب تساعدی باشد، چند سال دیگر ظهور خواهد بود؟ محاسبۀ عقلانی بکن، اینکه پیشگویی و غیبگویی نیست، قواعد ظهور را نگاه کن، چند سال دیگر کار تمام خواهد شد؟ یک محاسبه بکن، یک آمار بکش، نمودار پای تخته بکش، امکانات، رشد ما، قدرت دشمن، شکستش در مقابل ما، نمودار که کاری ندارد، میتوانی سر انگشتی حساب کنی. سرانگشتی، نه اینکه میتوانی وقت دقیق را اعلام کنی یا روز و تاریخ و سال را میتوانی حساب کنی. تازه این روایت را از اباعبدالله الحسین(ع) را هم اگر نشنیدی من به شما بگویم.
الان شما نگاه کنید خدا شاهده ظهور قابل پیشبینی است، بروید روایات قواعد ظهور را بخوانید، من به حوادث ظهور کاری ندارم، قواعد ظهور! یعنی میفرماید وقتی ظهور رخ میدهد که غربال بشوند همه، وقتی ظهور رخ میدهد که خلاء تئوریک در عالم پدید میآید، وقتی ظهور رخ میدهد که ظلم فراوان شده باشد، وقتی ظهور رخ میدهد که قومی مقدمهساز باشند، کدامش محقق نشده؟ محاسبه کنیم، دیگر از دعا گذشته، البته دعا هم هنوز مؤثر است.
[jwplayer mediaid=”172972″]
دریافت فایل صوتی سخنرانی
حجت الاسلام رسول جعفریان، سخنان حجتالاسلام پناهیان را لاطائلات خواند و آن را شبیه به عقایدی دانست که سید حسن ابطحی طرح کرده است:
این قبیل افکار در باره ظهور که برای آن قاعده درست میکنند و نمودار میکشند و وقت ظهور تعیین میکنند و هشدار باش آمادگی برای همین نزدیکیها میدهند، در حالی که نه علم غیب دارند و نه دانش درست دینی و نه شرایط عالم را میشناسند، به راحتی میتواند زمینه ظهور فرقههایی شبیه بابیت را در ایران فراهم کنند.
استاد سیدعباس صالحی اندیشه پناهیان ار نوعی تفکر حجتیهای جدید میخواند که بنیان اندیشه حجتیه را حفظ کرده است:
«موج دوم امام زمانی – که در دو دهه اخیر رواج جدی یافته است – عنصر کلیدی نگرش حجتیه را حفظ میکند. یعنی در کانون معنایی امام زمان(ع) میخواهد به فهم، باور و رفتار دینی دست یابد. با این تفاوت که رویکرد غیرسیاسی را کنار میزند و عصر غیبت را با تکلیف سیاسی وسیع قرین میداند. اما همچون گروه نخست، تکیه کلام در گفتار و نوشتار این جمع نیز، نه توحید است و نه نبوت، نه اخلاق است و نه عقاید عام بلکه امامت و در محور امام زمان(ع) است.»
بازخوانی سخنان رهبری در زمینه مهدویت بسیار راهگشاست؛ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی این سخنان را در دیدار جمعی از اساتید، کارشناسان، مؤلفان و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت در سال گذشته بیان کردهاند.
مسئلهى مهدویت در شمار چند مسئلهى اصلى در چرخه و حلقهى معارف عالیهى دینى است؛ مثل مسئلهى نبوت مثلاً، اهمیت مسئلهى مهدویت را در ین حد باید دانست.
***
انتظار لازمهاش آمادهسازى خود هست. بدانیم که یک حادثهى بزرگ واقع خواهد شد و همیشه منتظر باشید. هیچ وقت نمیشود گفت که حالا سالها یا مدتها مانده است که این اتفاق بیفتد، هیچ وقت هم نمیشود گفت که این حادثه نزدیک است و در همین نزدیکى اتفاق خواهد افتاد. همیشه باید مترصد بود، همیشه باید منتظر بود.
***
یکى از خصوصیاتى که در حقیقتِ انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به اندازهى پیشرفتى که امروز دارد، قانع نباشد؛ بخواهد روزبهروز این پیشرفت را، این تحقق حقایق و خصال معنوى و الهى را در خود، در جامعه بیشتر کند. اینها لوازم انتظار است.
***
از کارِ عالمانه و همراه با دقت در مسئلهى انتظار و مسئلهى دوران ظهور نباید غفلت کرد. و از کارِ عامیانه و جاهلانه بشدت باید پرهیز کرد. … کارهاى غیرعالمانه، غیرمستند، غیر متکى به منابع و مدارک معتبر، صرف تخیلات و توهمات؛ اینجور کارى مردم را از حالت انتظار حقیقى دور میکند، زمینه را براى مدعیان دروغگو و دجال فراهم میکند؛ از این بایستى بشدت پرهیز کرد.
***
در طول تاریخ مدعیانى بودند؛ بعضى از مدعیان هم همین چیزى که حالا اشاره کردند، یک علامتى را بر خودشان یا بر یک کسى تطبیق کردند؛ همهى اینها غلط است. بعضى از این چیزهائى که راجع به علائم ظهور هست، قطعى نیست؛ چیزهائى است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛ روایات ضعیف است، نمیشود به آنها استناد کرد. آن مواردى هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت تطبیق کرد.
***
وقتى انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیلهى گمراهى اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستى بشدت پرهیز کرد. کارِ عالمانه، قوى، متکى به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است، این هم کار هر کسى نیست، باید اهل فن باشد، اهل حدیث باشد، اهل رجال باشد، سند را بشناسد، اهل تفکر فلسفى باشد؛ بداند، حقایقى را بشناسد، آن وقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتى انجام دهد. این بخش از کار را هرچه ممکن است، بیشتر باید جدى گرفت تا راه انشاءاللَّه براى مردم باز شود؛ هرچه دلها با مقولهى مهدویت آشنا شود و انس پیدا کند و حضور آن بزرگوار براى ما، ما مردمى که در دوران غیبت هستیم، محسوستر شود و بیشتر حس کنیم و رابطه بیشتر داشته باشیم، این براى دنیاى ما و براى پیشرفت ما به سمت آن اهداف بهتر خواهد بود.
هر طوری خواستم که از حرفای آقا استدلالی علیه صحبتهای حاج اقا دربیارم نشد
به نظرم یه جوی علیه پناهیان درست شده که جو گذرایی هم هست
در ضمن پناهیان یک منبری هست و اصلا هم در حد مرجع و یا یک استاد تمام عیار قبولش ندارم
آخه معاندین
آخه از همه چیز فهم ترا
آخ نون خورای قالیباف و لاریجانی
خوبه سخنرانیش تو بیت آقا و در حضور آقا و حسینیه امام بوده
اگه حرفاش غلط بوده و آقا سکوت کرده پس عدالت آقا زیر سواله
باید فعالین حوزه که در جریان فتنه برای آقا عمارگونه کار کردن حالا له بشن
شماها باید به حرفای رسول جعفریانی استناد کنید که خودش نون خور لاریجانیه و عجیب علیه سران کشور به خاطر مطامع دنیا کینه داره
جناب ولایت مدار جعفریان در جریان فتنه کجا تشریف داشتن
وقتی پناهیان با علی مطهری سر جریان ولایت مطلقه محاجه می کرد باید به فکر تاوانش هم می بود
از خدا بترسید
یادتون باشه آقا فرمودند این بی بندوباری در سخن گفتن چیزی نیست که خدا ازش بگذره
balagh-mobin.blogfa.com
چقدر بیخود و راحت تهمت میزنی!
مشخصا اگر شما خودت رو زمینه ساز ظهور دونستی پیشبینیت غلط بوده. چون اصحاب و یارای امام الزمان اینقدر بی محابا و بی تقوا به دیگران تهمت نمی زنن.
پس پیشبینیت غلطه .
بنده به هیچ وجه احساسات عزیزان دوستدار آ.پناهیانو نقد نمیکنم، منتها میبایست عقاید ما مبنای عقلی داشته باشد و حال این مبنا را شخصی به اسم پناهیان گوید یا جعفریان که صحت قولشان تضمینی ندارد مگر با سنجش عقلی نه میزان ولایتمداری که ملاکی عملی است نه تعقلی!!
تریبون از اون موقعی که راجع به لخت شدن تو سینه زنی نوشتی از چشام افتادی
این هم دفعه دوم
خجالت بکشید
پناهیان که یکی از سخنرانان ویژه بیت هستش و آقا توجه خاص به ایشون داره!
متهم به داشتن نوعی تفکر حجتیه می کنید؟
لزومی ندارد تمام وجوه تفکر سخنران بیت صحیح باشد.
و تمام موارد منقولش بی عیب و نقص باشد.
یک مقدار درباره حرفی که زدی فکر کن!
کسی که تفکر انجمن حجتیه داره پایه ثابت مراسم های بیت هستش! می فهمی این یعنی چی؟
مطمئنا نه والا این حرف رو نمی زدی
به تعریف “حجتیه” در متن رجوع بفرمایید. پاسختان همان جاست.
موفق باشید
سلام صحبت های حاج آقا پناهیان را گوش دادم، خودشان مخصوصاً تاکید کردن که زمان مشخصی بیان نکردم بحثشان آمادگی و تاثیر حوادث منطقه و بیداری اسلامی بر ظهور بود.
خود حضرت آقا هم چند مدت پیش در صحبتهایشان گفتن که اگر این بیداریو قیام ها به نتیجه برسه مقدمه ظهور خواهد بود.
نمی دانم چرا شما این قدر با آقای پناهیان مشکل دارید. اون از بحث ولایت فقیه و مباحثه با مطهری اینم از این.
مشکل اینجاست که شما مصداق این فراز از دعای عهد هستید:”إنهم يرونه بعيد ونراه قريب”
و همان طور که فرمودند،این نزدیک ندیدن ظهور شما را قسی القلب کرده(کافی/۱/۳۶۹)(غیبت نعمانی/۲۹۵) و هر چه دلیل و مدرک برای نزدیک بودن ظهور برای شما آورده شود شما ظهور را نزدیک نخواهید دید چون بیمار دل شده اید.
ای وای بر شما
مگه کسی گفت “ظهور نزدیک نیست”؟!
حرف فقط اینه که زمان تعیین کردن غلطه. چه نزدیک بودنش و چه دور بودنش.
عبارت دعای عهد هم تأکید دارد که شیعه همواره باید ظهور را نزدیک ببیند و چنان کار کند که گویی ظهور نزدیک است.
ولی آیا این به این معناست که ظهور همیشه نزدیک است؟! هم 1400 سال پیش نزدیک بوده، هم الآن نزدیک است؟
یعنی 1400 سال پیش کسی که دعای عهد می خوانده و میگفته “نراه قریبا”، داشته وقت تعیین می کرده؟ و اشتباه کرده؟!
نه؛ شیعه همیشه باید به گونه ای کار کند و برنامه ریزی کند که گویی همین فردا ظهور است. اما این به این معنی نیست که حالا واقعا همین فردا ظهور است. اگر کسی اینگونه بگوید (که آقای پناهیان گفت)، طبق روایات، دروغ گفته است. (کذب الوقاتون)
مقایسه کنید مطلبی که خود تریبون حرداد سال پیش کار کرده با مطلبی که الان کار کرده
http://www.teribon.ir/archives/53580/%D9%BE%D9%86%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%B2%D8%AF%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87.html
بیانات حضرت آقا که نوید دهنده نزدیکی ظهور است:
اين راهى است كه شما ملت عزيز ايران در پيش گرفتيد، دنبال ميكنيد، حركت ميكنيد و به توفيق الهى اين راه را ادامه خواهيد داد و اين راهى است كه خوشبختانه امروز مشاهده ميكنيم ملتهاى مسلمان در گوشه و كنار جهان اسلام، بتدريج و آرام آرام دارند به اين سمت حركت ميكنند. خداى متعال فرموده است: «و العاقبة للمتّقين». اگر چنانچه اين تقوا را ما شيوهى عمل خودمان قرار بدهيم، مسلّم عاقبت و سرانجام كار، متعلق به امت اسلامى خواهد بود و اين آينده به اميد خدا چندان دور نيست.
دیدار مسئولان و كارگزاران نظام در سالروز میلاد حضرت رسول(ص) سال 89
آنچه كه من به شما جوانان عزيز و فرزندان خودم عرض ميكنم، اين است كه بدانيد امروز تاريخ جهان، تاريخ بشريت، بر سر يك پيچ بزرگ تاريخى است. دوران جديدى در همهى عالم دارد آغاز ميشود. نشانهى بزرگ و واضح اين دوران عبارت است از توجه به خداى متعال و استمداد از قدرت لايزال الهى و تكيهى به وحى. بشريت از مكاتب و ايدئولوژىهاى مادى عبور كرده است.
بيانات در ديدار شركتكنندگان در اجلاس جهانی جوانان و بيدارى اسلامی
و…
چه ربطی داره؟ آقا میگوید دوران تفکرات مادی تموم شده؛ نه اینکه بعدش امام زمان میاد! دوران بازگشت به معنویت میتواند آغاز شود و البته مقدمه ظهور باشد. اما اینکه آقای پناهیان میگوید دیگر از دعا هم گذشته است و نمودار بکشید و ظهور معلومه، با حرف آقا خیلی فاصله دارد.
ضمن اینکه این سخنان رهبری در پاسخ به سخنان افرادی است که با ارجاع به سخنان حاج آقای پناهیان، علیه سخنان وی موضع گرفتهاند. رهبری هم در همین باره حرف میزند.
نه آقا مثکه بعدشو نشنیدی
گفت از دعا هم گذشته یعنی داره فرج حاصل میشه
گفت البته دعا هم موثره
بد برداشت کردن و سو برداشت کردن راحته
در ضمن همه این ها به کنار گاهی سهو لسان پیش میاد!!!!
شاید خودشونم این برداشت ها رو میدونستن عوض میکردن حرف شونو
مطلب مهمتر این که هر حرفی از فرج و تغییر دنیا میزنه آقا ، رسیدن به ظهوره
برا خودش نمیگه که!!!!!
انصافا به مقدسات دست زدن جرات ميخواهد! اين سخنرانها الان شدهاند مقدسات!! مداحي كه ان حرفها را مي زند هم توي بيت مي خواند اين يعني اقا گفته ان حرفها را بزند؟؟
اين چه عقب ماندگي است كه ما داريم در قبال فهم ولي فقيه؟؟
خدا خيرتان دهد! جرات به خرج داديد در اين احساسات گرايي و عوام زدگي خواص!
در ضمن این انجمن حجتیه که از همه مسلمان تر هستند به قول خودشون
شراب بی غش که حافظ میگه بعضی از همین آدمان
در این متنی که از وصل وپینه نمودن صحبت های آقا تهیه فرمودید، هیچ مخالفتی با صحبت های حاج آقا نیست.
خدارو شکر که کارتون رو خوب بلد نیستید!!
متاسفم که در سایتی که تازه پیدا کرده بودم و خیلی بهش می بالیدم چنین دست نوشته هایی دیده می شه!
کاش بجای کج فهمی وموضع گیری های کور، به باطن این کلام توجه می کردید
صم بکم عمی فهم لا یعقلون
در این جهالتتون بمانید امیدوارم حداقل با ظهور حضرت از خواب بیدار شوید.
إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًاوَنَرَاهُ قَرِیبًا
ظهور نزدیک است و نزدیک بوده است و نزدیک خواهد بود. ولی باید قبول کرد آقای پناهیان هم یه کمی زیاده روی کرده و مطلب رو یه جوری گفته که انگار از نظر اون ظهور تو همین چند یا چند ده سال آینده خواهد بود. بعید می دونم به چنین چیزی اعتقاد داشته باشه با قطعیت. بنابر این توی تعابیر یه کمی زیاده روی کرده و توضیح تکمیلی هم توی جلسه نداده تا رفع توهم بشه. ولی اون چیزی که جعفریان و هم فکرهاشو خیلی داغ می کنه رویکرد سیاسی و کلیت فکر کاملا انقلابی پناهیان هست که توی همین منبر هم به صراحت و زیبایی بیان کرده. خدا خیرش بده.
تریبون خوف نکنیا!!
این بحثا خیلی خوبه. به درد رشد همه میخوره.
بازم داشتی از این بحثا بزار بنده که استفاده میکنم.
از یه کارشناس دینی درس حسابی هم (خاص این موضو ) مصاحبه یا مقاله بگیریم خوبه.
خوبه که بشینید با خودتون بنید چند چندید …
بلاخره آقای پناهیان خوبه ،بده ،گزینه الف و ب ،هیچکدام ؟؟؟؟؟؟؟؟
رهبر معظم انقلاب گفتند معرفت و حد شما این نیست که توی این سایت و اون سایت و این روزنامه و اون روزنامه بگردید ؛معرفت شما این است که به فکر کنید و خودتون نتیجه گیری کنید ،
حالا می فهمم که دلیل این سخن ایشان چه بود ، هرچه بگندد نمکش می زنند
وای به روزی که بگندد نمک !!!!!!!!!
خوب است این را بدانید که هجمه عجیب و بی سابقه ای روی علما و روحانیونی که در فتنه 88 تلاش زیادی برای آگاهی و بصیرت مردم کردندد آغاز شده(آیت الله مصباح و خوشوقت و حالاهم که پناهیان…..) ؛
بعدهم خوب است بدانید که انجمن حجتیه برای ظهور وقت تعیین نمی کند ؛بلکه مشکل شان این است که به ولایت و حکومت قائل نیستند .