دکتر ابراهیم خدایی،رئیس سازمان سنجش، درباره قانون پذیرش دانشجو مصوب سال ۸۶ که به قانون حذف کنکور مشهور شده است، گفت: جلسات متعدد و فشردهای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای اصلاح قانون پذیرش دانشجو مصوب سال ۸۶ در حال انجام است.
امیدواری برای به نتیجه رسیدن اصلاح قانون پذیرش دانشجو در سال ۹۱
وی افزود: این قانون باید تا ابتدای سال ۹۰ که آغاز اجرای برنامه ۵ ساله توسعه بود اجرایی میشد اما به لحاظ اینکه این قانون در بخشهایی قابلیت اجرایی نداشت پس از یکی دو سال تمدید وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدند که این قانون باید اصلاح شود.
رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: در این میان یکسری بحثهایی هم برای اصلاح قوانین قدیمی در حوزه پذیرش دانشجو در خصوص سهمیه بندی و دیگر ضوابط، فرصتی برای سازمان سنجش فراهم آورد تا این موارد نیز اصلاح شود.
وی اضافه کرد: پیش نویس پیشنهاد سازمان سنجش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی داده شده و در حال بررسی است که با جدیتی که در کمیسیون وجود دارد امیدواریم در سال ۹۱ به یک جمع بندی برای حوزه پذیرش دانشجو برسد.
سهمیههای کنکور ساماندهی میشوند
خدایی خاطرنشان کرد: در این میان سهمیهها نیز ساماندهی میشوند. سهمیهها از دو منظر قابل بررسی هستند یکی به لحاظ تعدد مراکز تصمیم گیری و قانونگذاری و یکی هم پذیرش سهمیهها که در زمان خودش لازم بوده است. از سوی دیگر دفترچهها هم پیچیده شده و دانستن همه موارد سهمیهها به علم بدل شده است.
وی افزود: سعی کردیم با توجه به رشد و توسعهای که اتفاق افتاده است سهمیهها اصلاح شود و پیشنهاداتی هم در زمینه بومی گزینی داده شده که در حال بررسی است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: امیدواریم بتوانیم قانون را به صورتی اصلاح کنیم که عملیاتی و اجراییتر و با نگاه به عدالت آموزشی شود.
وی درباره تکلیف رشتههای پرمتقاضی در کنکور گفت: جمع بندی شده است که برای رشتههای پرمتقاضی کنکور یا یک آزمون جداگانه و یا آزمونهای آموزش و پرورش برگزار شود و همه وزارتخانها و نهادهای مربوط نیز آن را پذیرفتهاند.
پیشنهاد سازمان برای تعریف نوع آزمون بر اساس نوع رقابت
خدایی خاطرنشان کرد: پیشنهاد سازمان سنجش این بود که نوع آزمون را بر اساس نوع رقابت تعیین کنیم، به این معنی که بتوانیم از لحاظ علمی افراد را تفکیک و بعد آزمون را تعریف کنیم. البته این کار با نگاه به اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هدایت تحصیلی انجام میگیرد.
Sorry. No data so far.