چهارشنبه 12 دسامبر 12 | 09:24
حسن رحیم پور ازغدی در گرامیداشت روز دانشجو

اسلام ایده‌آل غرب، اسلام سکولاریزه و لیبرالیزه شده است

ما دو سوال از غرب داریم؛ یکی اینکه چرا طی 150 سال گذشته به جهان اسلام ستم کردید و همچنان به کار خود ادامه می‌دهید و سوال دوم اینکه چرا در مفاهیم فرهنگی و ارزشی تن به گفت وگوی برابر نمی‌دهید و تحقیر می‌کنید.


رحیم‌پور ازغدی گفت: 16 آذر سال 1332 تمام شد و ما اکنون در 16 آذر سال 1391 قرار داریم و باید به فکر 16 آذر دهه آینده باشیم؛ این دهه، دهه زدن استارت تمدن‌سازی در جهان اسلام است.

حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست «فرجام غرب؛ طلیعه انقلاب اسلامی ایران» که عصر دیروز به مناسبت روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: تفسیر درست نهضت بیداری اسلامی این است که ما بعنوان اولین جنبش بیداری اسلامی که در دنیا به پیروزی رسیده است، پیشگام هستیم و پیشگام به طور طبیعی پیشوا می‌شود و دیگران از او الگوبرداری می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جنبش دانشجویی ایران اگر در پیاده سازی الگوی پیشرفت اسلامی موفق شود، در یکی دو دهه آینده همه نخبگان عالم اسلام پا جای پای آن خواهند گذاشت، اما اگر شکست بخورید آنان هم دلسرد می‌شود.

رحیم‌پور با اشاره به مشکل جهان اسلام با غرب گفت: مشکل جهان اسلام با غرب نه با غرب جغرافیایی، نه با نژاد و نه با ملت غربی است؛ مسئله ما و بیداری اسلامی با غرب در دو بعد خلاصه می‌شود.

وی افزود: مسئله اول این است که غرب طی 150 سال گذشته جهان اسلام را استثمار کرده و ملل مسلمان را تحقیر کرده است و حتی تلاش کرده زبان، خط و سبک زندگی ما را تحقیرگرایانه تحت تأثیر قرار دهد که این بعد، بعد سیاسی و اقتصادی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله بعدی را بُعد فرهنگی دانست و گفت: مشکل ما با غرب بر سر تکنولوژی حقوق بشر و … نیست، بلکه مسئله ما مسئله‌ای فرهنگی است.

رحیم پور خاطرنشان کرد: ما دو سوال از غرب داریم؛ یکی اینکه چرا طی 150 سال گذشته به جهان اسلام ستم کردید و همچنان به کار خود ادامه می‌دهید و سوال دوم اینکه چرا در مفاهیم فرهنگی و ارزشی تن به گفت وگوی برابر نمی‌دهید و تحقیر می‌کنید.

وی بیان داشت: هدف ما در جنبش بیداری اسلامی نابودی غرب نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رسانه‌های غربی سعی دارند دو مدل از بیداری اسلامی را تقویت کنند؛ مدل اول ارائه چهره سلفی تروریستی و تکثیری است که هم با غرب و هم با سایر مسلمانان مشکل دارد؛ این تفکر متحجرانه ای است که غرب تقویت می کند تا دنیا را از بیداری اسلامی بترساند.

رحیم پور گفت: الگوی دوم که نسخه ایده‌آل غرب می باشد، اسلام سکولاریزه شده و لیبرالیزه شده است.

هدف از تشکیل دانشگاه تهران چه بوده است؟

وی با اشاره به سخنانی از فرانسوا بوگارت بیان داشت: غرب در جهان اسلامی ابتدا به نام تجارت و اقتصاد راه را باز کرد، بعد وابستگی مالی ایجاد کرد که تبدیل به استیلای بانکی و پولی در جهان اسلام شد و بعد امتیازات اقتصادی زیادی را از جهان اسلام با این عنوان که با این وسیله شما می‌توانید به پیشرفت برسید، گرفت و بین آنها نیز کسانی را پیدا کرد که این باور را در بین مسلمان تقویت کنند؛ به طوری که تقی‌زاده می‌گفت ک ما باید در مستحبات هم از غرب تقلید کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هدف از تشکیل دانشگاه تهران توسط پهلوی نیز همین بود که چهره‌های ایرانی تربیت کنند تا بتوانند اهداف و منافع غرب را در ایران پیگیری کنند.

رحیم پور بیان داشت: دردی که بیداری اسلامی را ایجاد کرده در این است که در صد سال اخیر هیچ کشور اسلامی وجود نداشته که تحت سلطه نباشد و جهان اسلام بین چند کشور غربی تقسیم شد و در هر کشور اسلامی عناصر وابسته به خود را گذاشتند و بعد به این مطلب پرداختند که چگونه اقتصاد و سیاست مستقل از هم بپا شد و شاهرگ‌های اقتصادی این کشورها را قطع بکنند.

وی با اشاره به این صحبت چرچیل گفت: چرچیل می‌گوید که «اگر ایران را اشغال نکرده بودیم، در جنگ جهانی اول و دوم پیروز نمی‌شدیم؛ نفت ایران بود که ما را پیروزی کرد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در جنگ جهانی اول و دوم قحطی در ایران اتفاق افتاد؛ چون آنها نفت و غذا را برای خود می‌بردند.

تسلط بر نخبگان؛ از برنامه های غرب

رحیم پور با اشاره به برنامه دیگر غرب گفت: برنامه دیگر غرب تلاش برای تسلط بر نخبگان بود که آنها منافع غرب را تأمین کنند و تز آنها این بود که می‌گفتند کافیست دو نسل را میان نخبگان تربیت کنیم که آرزوی غرب را داشته باشند و اینها را به حاکمیت تزریق کنیم تا بر روی مردم اثر بگذارند؛ به این تربیت ایران تا 200 الی 300 سال در اختیار ماست.

وی خاطرنشان کرد: جهان اسلام تبدیل به 50 الی 60 کشور کوچک شد که در رأس این کشورها افراد وابسته به غرب بودند که شعارهای واحدی داشتند؛ مانند اینکه منشأ همه بدبختی ما دین است و یا اینکه با خط هر کشوری مبارز کردند؛ به‌طوری که در امپراتوری عثمانی، خط عثمانی کاملا محو شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آنها گفتند ما ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع اسلام را نابود کرده، سپس سلطه خود را علنی می‌کنیم و فرهنگ خود را بر این جوامع تحمیل می‌کنیم.

رحیم پور افزود: اگر منابع اقتصادی جهان نبود، سرمایه‌داری هرگز نمی‌توانست روی پای خود بایستد؛ چرا که آنها با غارت سرمایه های ما سرپا ایستادند.

وی بیان داشت: مسئله دیگر به مبنای نظری جنبش بیداری اسلامی و غرب مربوط می شود؛ غرب می‌گوید که پیشرفتی وجود ندارد جز با سکولاریست، اما بیداری اسلامی می‌گوید که ما پیشرفت می‌خواهیم با حفظ توحید و بدون سکولاریزه شدن.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمدن جدید در غرب بر اساس سکولاریسم ایجاد شد؛ پروتستان‌ها از دینِ دنیوی شده دفاع کردند، اما بیداری اسلامی از دنیای دینی شده صحبت می‌کند و در میان کاتولیک‌ها صحبت از دین دنیا دار است، اما در بیداری اسلامی از دنیای دین دار صحبت می‌شود.

رحیم پور افزود: جنبش بیداری اسلامی و دانشگاه‌های جهان اسلام باید توجه داشته باشند که مشکل نظری ما با غرب این است که ما سکولاریسم فلسفی، سکولاریسم عملی و سکولاریسم سیاسی و اجتماعی را قبول نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بیدرای اسلامی یعنی مرزهای قانونی محترم است، اما دیگر دورانی که برای ما مهم نباشد بر سر ملت‌های دیگر چه می‌آید، گذشت؛ در واقع موضوع بیداری اسلامی امت اسلام است و این مرزها اعتباری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ‌اگر دانشگاه‌ها در علوم انسانی، هنر و … قدرت نظریه‌پردازی نداشته باشند، قافیه ‌را باخته اند.

رحیم پور با اشاره به تفاو‌ت‌های فرهنگی ما و رنسانس غرب گفت: اولین تفاوت ما این است که ما از امانیسم بی‌نیاز هستیم؛ چرا که اومانیسم از نفی اخلاق ثابت سخن گفت، در حالی که ما معتقدیم پیشرفت و مردم سالاری در ذیل خدا و شریعت است.

وی افزود: جنبش بیداری اسلامی و جنبش دانشجویی وظیفه دارند دوباره تمدن‌سازی کنند.

نقاط اشتراک و افتراق ما با غرب در کجاست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد‌: در غرب ابتدا با شعار دین عقلی به جای دین وحیانی از دین عبور کردند و خدا را بدون دین و شریعت پذیرفتند و گفتند ما خدای خالق را قبول داریم، اما خدای شارع را نمی‌پذیریم که نهضت بیدرای اسلامی این تفکر را قبول ندارد.

رحیم پور گفت: ما در هرجا که عقل و تجربه حاکم باشد، با غرب و شرق هم‌فکر هستیم و هیچ مشکلی نداریم و شباهت‌های بسیاری با غرب داریم، اما تفاوت‌های بنیادی نیز با هم داریم که باید به آن توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 16 آذر سال 1332 تمام شد و ما اکنون در 16 آذر سال 1391 قرار داریم و باید به فکر 16 آذر دهه آینده باشیم؛ این دهه، دهه زدن استارت تمدن‌سازی در جهان اسلام است.

عضو شورای عالی فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: جریانی که به دنبال تفکیک ایمان و اخلاق از الهیات است، در واقع اسلام اصلاح شده به تفکیک اخلاق و معنویت از دین قائل است و اخلاق و حقوق و اقتصاد و دین را بیرون از دین تعریف می‌کند، در حالی که تعریف ما از این مسائل بیرون از دین نیست.

رحیم پور خاطرنشان کرد: البته این مسائل نیز باید همراه با اجتهاد باشد و اگر دانشگاه و حوزه در این حوزه کم بیاورند، باید جواب خون شهدا را بدهند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.