یکشنبه 16 دسامبر 12 | 12:48

دو گام اصلی در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی

مسعود براتی

نکته دیگری که باید گروه‌های دانشجویی فعال در این عرصه به آن توجه داشته باشند، دور شدن از کلیات و کلی گویی است. نباید اقتصاد مقاومتی را در حد یک مفهوم کلی دید. باید تلاش نمود تا آن را به بخش‌های مختلف تقسیم نمود و گام به گام در عرصه تبیین جلو رفت تا به یک نظام مفهومی مناسب رسید.


تریبون مستضعفین – مسعود براتی

برای آنکه اقتصاد مقاومتی به گفتمان برتر کشور تبدیل شود، می‌توان دو گام اساسی را برای آن ترسیم نمود. باید توجه داشت که این دوگام مکمل یکدیگر بوده و یکی از آنها به تنهایی نمی‌تواند رسالت گفتمان‌سازی را انجام دهد.

۱- به طورطبیعی گام اول گفتمان‌سازی،‌ تبیین درست و دقیق اقتصاد مقاومتی است. برای آنکه مفهومی به گفتمان اصلی جامعه تبدیل شود، نیازمند تبیین شدن تمام ابعادش می‌باشد. مرحله تبیین کردن برای ایجاد درکی درست از آن مفهوم در جامعه ضروری است. لذا انجام فعالیت‌هایی که منجر به تبیین شدن مفهوم اقتصاد مقاومتی می‌شود اهمیت می‌یابد. نکته‌ای که باید گروه‌های دانشجویی به آن توجه داشته باشند این است که به دلیل شرایط خاص کنونی، نباید پتانسیل دانشجویان صرف کارهای موازی و تکراری شود و به عبارت دیگر، چرخ را دوباره اختراع کنند. برای همین لازم است تا هرگروه دانشجویی که تمایل دارد در حوزه تبیین اقتصاد مقاومتی فعالیت کند، اطلاعات مناسبی از فعالیت‌های صورت گرفته در کشور را جمع‌اوری کند و از نتایج آنها مطلع شود تا حداکثر استفاده از آنها را داشته باشد.

در حال حاضر چند همایش برای تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور در حال برگزاری است. یک همایش با همین عنوان در اردیبهشت ماه گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد که بعد از آن دبیرخانه دایمی اقتصاد مقاومتی نیز در این دانشگاه دایر شد. همین دبیرخانه قرار است تا چند ماه آینده همایش دوم خود را درباره اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی برگزار نماید. همچنین یک همایش نیز در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شهر قزوین در حال برگزاری است که تا 30 آذرماه فرصت ارسال مقالات آن است. همایش دیگری نیز در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است. به نظر می‌رسد وجود یک سایت مرجع که فعالیت‌های انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی را رصد نماید و به اطلاع مجاهدین این عرصه بگذارد ضروری است.

نکته دیگری که باید گروه‌های دانشجویی فعال در این عرصه به آن توجه داشته باشند، دور شدن از کلیات و کلی گویی است. نباید اقتصاد مقاومتی را در حد یک مفهوم کلی دید. باید تلاش نمود تا آن را به بخش‌های مختلف تقسیم نمود و گام به گام در عرصه تبیین جلو رفت تا به یک نظام مفهومی مناسب رسید. به عبارت دیگر اگر تلاشی برای تبیین می‌خواهد صورت پذیرد نباید در حد مفهوم کلی اقتصاد مقاومتی بماند، بلکه باید به حوزه‌های تحصصی‌تر ورود نماید. مانند کار دبیرخانه اقتصاد مقاومتی که به سمت تبیین این مفهوم در حوزه انرژی حرکت نموده است. حوزه‌های مختلفی است که نیازمند تبیین شدن اقتصاد مقاومتی در آنها می‌باشد. حوزه‌هایی همچون کشاورزی، توسعه منطقه‌ای، مخابرات، فضای مجازی، مسکن و …

۲- گام دوم که اثر مهمی در گفتمان شدن یک مفهوم دارد، مطالبه‌گری از سوی گروه‌های دانشجویی است. اگر گام اول را گروه‌های غیردانشجویی هم می‌توانند انجام دهند، اما این گام تنها از عهده گروه‌های دانشجویی برمی‌آید. در گذشته و طی یادداشتی به این مهم اشاره نموده‌ام. با قاطعیت می‌توان گفت که اگر مطالبه‌گری در اقتصاد مقاومتی صورت نپذیرد،‌ در صحنه واقعی کشور تحولی صورت نخواهد پذیرفت. در نتیجه مطالبه‌گری گامی مهم در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

  1. علی
    10 مارس 2013

    جون هر کی دوس داری اخه این چی بود

    زشت والا

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.