شنبه 29 دسامبر 12 | 17:25
سایه‎‎های رسانه‎ای یک حماسه

نگاهی به دو رویداد مهم رسانه‎ای از عاشورای 88 تا 9 دی 88

فرشاد مهدی‎پور

جمعیت به جوشش آمده که حدود ظهر چهارشنبه در حال حرکت به‎سمت میدان انقلاب بود، نه می‎دانست که چه تعداد از مردم به میدان آمده‎اند و نه از شعار‎ها و پیام‎های‎شان مطلع بود. هر کسی به فراخور حال خود و اقتضای شرایط، کاری آماده کرده بود و این نکته از ده‎‎ها شعار و تابلوی دست‎نویسِ در دست حاضران کاملا هویدا بود.


فرشاد مهدی‎پور– تعداد، نوع و آرایش نیرو‎های انتظامی حاضر در مناطق مرکزی پایتخت در صبح عاشورای 88، ‎ نشان‎دهنده آن بود که پیش‎بینی‎های امنیتی، دامنه اغتشاش احتمالی را چندان گسترده برآورد نمی‎کنند و احتمالا در انتظار جریان یافتن عادی امورند؛ پیش‎بینی‎ای که ساعتی بعد رنگ باخت و هنگامی‎که مداح مشهور دانشگاه تهران در انتهای پخش اذان ظهر از عزاداران خواست تا به خیابان‎‎ها بروند، غائله بزرگ تقریبا رو به اتمام بود؛ با انبوهی از تخریب‎‎ها و توهین‎‎ها و نامردمی‎‎ها (و بدتر از آن تقدیر از جماعتی که خداجو خوانده شدند)

از یکشنبه عاشورا تا چهارشنبه 9 دی، لااقل دو رویداد مهم رسانه‎ای قابل شناسایی و بحث است؛ ماجرای نخست مربوط به انتشار اولین خبر رویداد می‎شود. از آن‎جا که همیشه پای انگلیسی‎‎ها در میان است، ‎ دست‎اندرکاران شبکه تلویزیونی مورد نظر، مرخصی‎‎های آخر هفته‎شان را که مصادف می‎شد با تاسوعا و عاشورای حسینی لغو کرده و از همان اولین ساعات بروز آشوب، کار خبررسانی‎شان را آغاز کرده بودند. گزارش‎‎های تصویری متعدد (و با کیفیت) از نقاط مختلف وقوع درگیری‎ به‎علاوه گزارش‎ مثلا شاهدان عینی حاضر در صحنه، خوراک خبری کاملی را برای شبکه‎‎های ماهواره‎ای جریانات ضدانقلاب فراهم کرده بود و این در حالی بود که دست‎اندرکاران رسانه‎‎های مختلف داخلی، شبیه همه سال‎‎های دور و نزدیک در روز عاشورا، کمتر در محل کار خود حاضر شده بودند و با مختل شدن شبکه تلفن‎‎های همراه، ارتباطات معمول امکان‎پذیر نبود. در این وضعیت یک پایگاه خبری اینترنتی اولین گزارش نسبتا جامع را منتشر کرد که دربرگیرنده اصلی‎ترین بخش‎ اغتشاش بود: «هتک حرمت به ساحت حضرت اباعبدالله (علیه‎السلام).» تا این زمان، در میان معدود خبر‎های منتشر شده، این بخش مهم و محوری برنامه آشوبگران، مورد توجه قرار نگرفته و هنوز گزارش تصویری تأسف‎بار اخبار 20:30 سیما نیز پخش نشده بود. این خبر به سرعت منتشر شد و حتی در عنوان اصلی برخی خبرگزاری‎‎های داخلی قرار گرفت و از آن پس بود که نحوه اطلاع‎رسانی این رویداد، ‎ سمت و سوی روشنی یافت و سه روز بعد می‎شد از چهره تظاهر‎کنندگان تهرانی فهمید که این پیام درک شده است. این‎بار دیگر شعار محوری جمهوری اسلامی درباره فلسطین نقض نشده بود تا مسیر معترضان انتخاباتی از آحاد ملت جدا شود و حتی پای توهین‎‎هایی مشابه به برخی ارکان نظام نیز در میان نبود، بلکه اصلی‎ترین بخش هویت ایرانیان مورد تعرض قرار گرفته بود.

جمعیت به جوشش آمده که حدود ظهر چهارشنبه در حال حرکت به‎سمت میدان انقلاب بود، نه می‎دانست که چه تعداد از مردم به میدان آمده‎اند و نه از شعار‎ها و پیام‎های‎شان مطلع بود. هر کسی به فراخور حال خود و اقتضای شرایط، کاری آماده کرده بود و این نکته از ده‎‎ها شعار و تابلوی دست‎نویسِ در دست حاضران کاملا هویدا بود. این جماعت خشمگین و محکم شعار می‎داد و راه می‎رفت و از آخرین اخطارش سخن می‎راند و البته در بخش‎‎هایی از خیابان‎‎های منتهی به میدان انقلاب، نه از بلندگو خبری بود تا صدای سخنران به گوش حاضران برسد و نه از دوربین‎‎های متعدد شبکه‎‎های تلویزیونی که تصاویر این حضور را ثبت کنند. یک راه پیمایی مهم برگزار شده بود، اما کسی ابعاد آن ‎را نمی‎دانست تا آن‎که شامگاه 9 دی، تلویزیون تنها تصویر سرنوشت‎ساز خود را از این‎ رویداد منتشر کرد که می‎توان آن را دومین رویداد رسانه‎ای تضمین‎کننده در آن برهه زمانی دانست فیلم‎برداری هوایی مسیر میدان آزادی تا امام حسین (علیه‎السلام) نشان می‎داد که چه جمعیت انبوهی در خیابان‎‎ها حضور پیدا کرده‎اند (و خبری هم از اتوبوس‎‎های شرکت واحد و کارناوال‎‎های مربوط به کودکان نبود تا جذابیت‎‎های حاشیه‎ای ایجاد کند و رسانه‎‎های ضدایرانی همه‎چیز را به این امور تقلیل دهند. این تصویر که متأسفانه تنها مسیر غربی-شرقی حضور را پوشش می‎داد و از ثبت مسیر‎های شمالی و جنوبی راه‎پیمایی غفلت کرده بود، سندی شد برای مهم‎ترین تظاهرات ایرانیان در دهه هشتاد. تا وقتی این فیلم نیامده بود، برخی چهره‎‎های مخدوش‎شده سابق که اکنون همکاری خود با سرویس‎‎های جاسوسی را پنهان نمی‎کنند، در همان تلویزیون مذکور(!) مدعی شده بودند که اگر راه پیمایی بزرگی بوده، چرا هیچ تصویر هوایی از آن منتشر نشده است؟! و تصویر از آسمان رسید.

کارکرد‎های رسانه‎‎ها را اگر در گذشته‎ای نه‎چندان دور می‎شد تنها در افق اطلاع‎رسانی و خبردهی محدود کرد، امروزه دیگر این مرز درنوردیده شده و رسانه‎ها، خود به واقعیتی بیرونی تبدیل شده‎اند. 9 دی در دو عرصه محصول عملی رسانه‎ای بود؛ عمل رسانه‎ای که به ‎شیوه غیرنظام‎مند و اقتضایی، روند حرکت عمومی کشور را از خود متأثر ساخت

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.