چهارشنبه 09 ژانویه 13 | 10:52

چرا تکنولوژی تولید پارچه چادر مشکی نداریم

مسئول خانه حجاب صدف با بیان اینکه دست‌هایی هست که جلوی تولید پارچه چادری مرغوب ایرانی، را می‌گیرد گفت: ما که انرژی هسته‌ای داریم هنوز نتوانسته‌ایم به تکنولوژی تولید پارچه چادر مشکی مرغوب برسیم.


در ایامی که به نام حجاب در کشور ما مطرح است چه نیکوست که به سراغ فعالان مردمی این عرصه برویم لذا به سراغ جمعی خودجوش در مشهد رفتیم که کارش را از داخل خانه شروع کرده و حالا یکی از معروفترین پاتوق‌های حجاب در این شهر است.

این مجموعه، اخیرا موفق به دریافت ایزوی مدیریت نیز شده است که در حاشیه مصاحبه هم گلایه‌هایی از مسئولان شهر و کسانی دارند که مدام در تریبون از حجاب سخن می‌گویند ولی حتی یکبار برای روحیه دادن هم به فروشگاه «خانه حجاب» پای نگذارده‌اند!

شاید جالب باشد که بدانید این مجموعه تلاش داشته که از پارچه چادری ایرانی استفاده کند و برای این منظور به سراسر کارخانه‌های کشور تماس گرفته ولی پاسخی نیافته است! این مجموعه در سال تولید ملی اعلام کرده که در صورت یافتن پارچه چادری ایرانی دارای کیفیت خوب، تمام تولیدش را برای حمایت از تولید ایرانی با آن صورت خواهد داد.

بخشی از آسیب‌شناسی ما درباره حجاب، چادرهای سنتی و برخی معایب آن بود

آزاده کمیلی کارشناس الهیات و ساکن مشهد است که دو فرزند دارد و بخشی از وقتش را در کنار مادر و همسرش در خانه حجاب صدف مشغول فعالیت است

از او می‌پرسیم که چه کسی موسس خانه حجاب صدف بود و با چه انگیزه‌ای آن را تاسیس کرد و او می‌گوید: مادرم، خانم عفت ایزدی‌فر که از معلمان بازنشسته است و در امر هنر نیز دستی دارند این مرکز را تاسیس کرد.

وی افزود: ما دغدغه‌ای داشتیم و آن هم این بود که چطور دختران و زنان ما، می‌توانند حضوری مؤمنانه در اجتماع داشته باشند یعنی چطور هم در جامعه فعال باشند و هم حیای اسلامی را مراعات کنند و این دغدغه مشترک ما بود.

کمیلی با بیان اینکه بخشی از مسأله بدحجابی به نفوذ فرهنگ غربی برمی‌گردد ادامه داد: اما بخشی از آسیب‌شناسی ما هم این بود که چادرهای سنتی برخی معایب را دارند لذا با الهام از چادر لبنانی، چادری آستین‌دار طراحی شد که در عین پوشیدگی، جذابیت و کارآمدی، در اجتماع را نیز دارا باشد و از نظر مالی نیز مجموعاً به صرفه باشد و راحتی خانم‌ها را مهیا کند که در این طراحی که امکان تنوع‌بخشی بالایی نیز داشت، خانم‌ها دیگر نیازی به چادر و مقنعه و مانتو نداشتند و فقط از یک چادر بنام «صدف» استفاده می‌کردند.

تولید «چادر صدف» را از یک کارگاه خانگی شروع کردیم

وی با بیان اینکه این تولید از یک کارگاه خانگی آغاز شد و به تدریج با استقبال گسترده خانم‌ها مواجه شد، اظهار داشت: ما الآن ده‌ها نیروی کار و یک فروشگاه بزرگ را داریم اما هشت سال پیش، کارمان از درون خانه خودمان شروع شد.

کمیلی افزود: استقبال خوب جوان‌ها به ما ثابت کرد که آسیب‌شناسی ما درست بوده و این طراحی به طراحی‌های متعدد دیگر و البته تولید طرح‌هایی که به تدریج در نقاط دیگر کشور نیز طراحی‌ شدند انجامید و در کنار این، یک بخش فرهنگی هم آغاز به کار کرد تا ابعاد دیگر این آسیب‌شناسی را به‌نحوی تامین کند.

سوال بعدی ما از خانم کمیلی بودجه این مرکز و نوع حمایت‌ها بود که او گفت: طبعاً یک مجموعه خودجوش به جایی وابسته نیست و از آنجا که ما یک مجموعه تولیدی داریم، از طریق درآمد فروش خودمان کارهای مختلف فرهنگی و تولیدی را انجام می‌دهیم و معتقدیم این حضور خودجوش پرانگیزه راز اصلی موفقیت ماست هر چند مسوولان باید حمایت خودشان را داشته باشند که متاسفانه تاکنون این بحث نبوده است.

در تولیدات بخش فرهنگی‌مان هم از درآمد بخش تولید استفاده کرده‌ایم

وی افزود: این در حالی است که ما می‌بینیم خیلی‌ها به خاطر داشتن ارتباطات، حمایت‌های زیادی را کسب کرده‌اند البته ما از مسئولان خواسته بودیم که در تبلیغ تولیداتمان ما را کمک کنند ولی همان هم محقق نشد! حتی در تولیدات بخش فرهنگی‌مان هم از درآمد بخش تولید استفاده کرده‌ایم!

مسئول خانه حجاب صدف، درباره کارهای مهمی که در این مرکز انجام شده، گفت: طراحی چند مدل حجاب بانوان اعم از چادر و مقنعه، تولید چند کار فرهنگی مثلا مصاحبه با یک خانم آمریکایی و نشر آن، راه‌اندازی یک سایت فعال که روزانه حدود ده هزار بازدید کننده دارد و … رئوس فعالیت‌های ماست که به نظر خودم مهمتر از همه اینها، ایجاد فضایی مناسب که مخاطب را نسبت به داشتن حجابی خوب و جذاب تشویق می‌کند مهمترین کار ما بوده است که این مهم از طریق توجه ویژه به نظرات مردم و احترام به آنان محقق شده است چرا که ایجاد حس خوب نسبت به حجاب، در شرایطی که احساسات و رسانه‌ها غلبه دارند مهمترین کار فرهنگی است.

وی درباره مشکلاتی که در انجام کار با آن مواجه شده نیز گفت: راستش مشکل کم نیست ولی وقتی لطف مردم را می‌بینیم همه چیز برای‌مان هموار می‌شود؛ شاید باور نکنید اگر بگوئیم مشکل ما نیروی کار کیفی و دلسوز است.

کمیلی افزود: شاید در همه سال روی شیشه مغازه ما اطلاعیه جذب نیرو را بشود دید چرا که ما روی کیفیت تولید سخت‌گیریم و خیلی از کارگرها متأسفانه کم‌حوصله‌اند و دقت لازم را ندارند لذا با اینکه دستمزد بسیار خوبی هم دارند ولی کارشان پر اشکال است و می‌روند.

مسئولان نقش خودشان را از حامی به تصدی‌گری تغییر ندهند

خانم کمیلی در پاسخ به این سوال که از مسئولان چه انتظاراتی دارید، گفت: انتظار داریم که اولاً در حمایت‌ها، تبعیض نداشته باشند؛ ثانیاً نقش خودشان را از حامی به تصدی‌گری تغییر ندهند؛ ثالثاً موانع جلوی پای ما تولیدکنندگان را بردارند؛ رابعاً هم اینکه سعی کنند این انرژی‌های خودجوش و پردغدغه را فعال کنند آن گاه خواهند دید که حجم کارها به چند برابر توان خودشان تبدیل می‌شود.

وی افزود: این را هم بگویم که ما اعلام کرده‌ایم که حاضریم در صورت تولید پارچه چادری مرغوب ایرانی، همه کارمان را با آنها تولید کنیم ولی متأسفانه یک دست‌هایی هست که جلوی این امر را گرفته و ما که انرژی هسته‌ای داریم هنوز نتوانسته‌ایم به تکنولوژی تولید پارچه چادر مشکی مرغوب برسیم!!

دوستان تهرانی ما در صداوسیما تبلیغ می‌شوند ولی ما در صداوسیمای استانی هم جایی نداریم

مسئول خانه حجاب صدف در ادامه در پایسخ به این سوال برای طراحی مدلهایتان از کجا الهام می‌گیرید، گفت: ما سعی می‌کنیم همه مدل‌های داخلی و خارجی را رصد کنیم؛ در سفرهای خارجی به سراغ رقبا می‌رویم و همه تولیدات‌شان را می‌بینیم و گاهی اوقات از ترکیب چند تولید یا رفع نواقص آن، کاری جدید خلق می‌کنیم که البته از خلاقیت و مشورت طراحان خوب اطراف‌مان هم استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که از کدام کارهای شما بیشتر استقبال می‌شود، افزود: شاید ما جزء معدود مراکزی باشیم که سیستم نظرسنجی و رضایت مشتری داریم لذا آمار سالیانه ما مشخص است و بر اساس این آمار رتبه اول خرید و رضایت مشتریان در سال‌های اخیر متعلق به همین چادر صدف است که خودمان در انواع مدل‌ها تولید کرده‌ایم.

کمیلی ادامه داد: در نمایشگاه‌های مختلف حاضر شده‌ایم و در چند نمایشگاه رتبه اول در غرفه را داشته‌ایم ولی یک نکته را نباید مغفول داشت که ما به‌دلیل حضور در مشهد و نه در پایتخت از خیلی امکانات و فرصت‌ها محروم‌ هستیم! و وقتی می‌بینیم دوستان تهرانی ما مدام توی صدا و سیما و ارگان‌ها قرارداد دارند و مستقیم و غیرمستقیم تبلیغ می‌شوند ولی ما حتی در صدا و سیمای استانی‌مان هم جایی نداریم نمی‌توانیم انتظار رقابتی عادلانه داشته باشیم که البته این را از ته دل بگویم که من شخصاً هدفم گسترش این فکر است و اسم هر کس پشت آن باشد مهم نیست پس از تبلیغ آن خوشحال می‌شوم.

از آمریکا مشتری داریم

آزاده کمیلی در پایان خاطره جالبی از مشتریانش گفت: خاطرات زیادی خصوصاً از مشتریان غیرایرانی‌مان دارم که به یکی‌شان اشاره می‌کنم؛ یک خانمی که ساکن آمریکاست از طریق سایت‌مان با محصولات‌ ما آشنا شده بود و آنها را خواسته بود ما هم برایش فرستادیم مدتی نگذشت که سفارش دوم را هم داد؛ جالب اینجا بود که در وبلاگش هم مطلبی نوشته بود و به طور مفصل کارهای ما را به‌همراه عکس آورده بود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.