سه‌شنبه 22 ژانویه 13 | 20:53
احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی

همه سینما را به یک چوب نرانیم

می‌بینید که در عرصه‌های مختلف ما حرکتی رو به جلو داریم اما در سینما چرا همه از سَر ناامیدی سخن می‌گویند؟ شاید چند فیلم سیاه‌نما ساخته شود اما چرا همه‌ی سینما را با یک چوب می‌رانیم؟ همین رفتار باعث می‌شود به جایی برسیم که مقیاس‌هایمان بهم ریخته و همه چیز را با هم قاطی می‌کنیم و حتی فیلمی به نام «جدایی نادر از سیمین» را هم اثری ضد اسلامی و ضد نظام می‌دانیم!


امروز بنیاد سینمایی فارابی میزبان برگزاری نشست رسانه ای بود که احمد میرعلایی مدیر عامل این بنیاد در آن ضمن ارائه کارنامه عملکرد چهارساله خود در این سازمان،از فعالیتهای بنیاد دفاع کرد.

ابتدای این نشست با سخنان میر علایی در زمینه بعضی ازمسائل سینما آغاز شد که به گفته خود او، حالت درد دل داشت. او گفت: در این اواخر با توجه به فضای خوبی که در سینما حاکم نیست و شاید همه ما هم در این زمیننه مسئول باشیم، سعی می‌کنیم کمتر مصاحبه داشته باشیم حتی شاید مسائلی را که تهمت‌آمیز به فارابی گفته می‌شود، پاسخ ندادیم.

او تصریح کرد:‌ از روزی که به فارابی آمدیم، گفتیم که باید با تمام تلاش‌مان در خدمت سینما باشیم تا هر روزی که خواستیم از فارابی برویم کارنامه‌ی خوبی داشته باشیم و در این بخش، چند مطلب را برای خودمان مهم دانستیم. ابتدا این نکته را در نظر داشتیم که چه تلاش‌هایی برای رسیدن سینمای ایران به این نقطه انجام شده است و به همین دلیل از همه افرادی که با کلام محبت‌آمیز به سینما کمک کرده و با دور شدن از منیت به فکر سینما هستند، تشکر می‌کنم.

میر علایی در ادامه با اشاره به دیدگاه خود در میدیرت بنیاد سینمایی فارابی،گفت:در معدل‌گیری که حدود یک‌ماه قبل از برنامه‌های خودمان داشتیم باید بگویم خوشبختانه علی‌رغم آنکه بخشی از انرژی‌مان مصروف حواشی شد به اهداف‌مان رسیدیم. ما تلاش کردیم بنیاد فارابی را به محل امنی برای همه‌ی سینماگران تبدیل کنیم چرا که معتقدیم بودجه بیت‌المال برای همه‌ی مردم ایران است بنابراین ما اعلام کردیم با هر نوع نگاه، جناح و دیدگاهی که می‌خواهد درچارچوب نظام اسلامی کار کند، همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی سینمای ما، برای مدیریت فارابی به این نتیجه رسیدیم که باید برای رسیدن به سینمای مطلوب به قله‌های استاندارد برسیم. استاندارد در ابتدا در فیلم‌نامه، موضوع و مضمون در نظر گرفته شد تا فیلمی را بسازیم که سینماها مملو از جمعیت شود. اینکه گفته می‌شود بخش دولتی فیلم‌هایی می‌سازند که به مخاطب و اکران توجه ندارند، درست نیست. ما به فکر فروش خوب و تامین اقتصادی سینما هستیم و باید بگویم که خوشبختانه در این دوره، فارابی حتی یک فیلم ندارد که از نظر مفهومی با آن مشکل داشته و مجبور باشد در انبار نگه‌ا‌ش دارد.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با انتقاد از کسانی که تنها دیدگاهی انتقادی به جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان دارند گفت: گفته می‌شود که چرا فارابی به شیوه‌ی کنونی به سینمای کودک می‌پردازد؟! در حالیکه اگر وضعیت سینمای کودک را با چهار سال قبل مقایسه کنید، متوجه بسیاری از موضوعات خواهید شد، جالب است که یونیسف گفته جمهوری اسلامی ایران پرمخاطب‌ترین جشن کودک را در سال برگزار کرده است.

میرعلایی با انتقاد از آنچه او بی انصافی در مورد جشنواره خواند گفت:کشور ما کشوری بسیار خاص و عجیب است. دشمنان ما هم به دلیل همین شرایط پیچیده، جرات حمله‌ی نظامی به آن‌ را ندارند. می‌بینید که در عرصه‌های مختلف ما حرکتی رو به جلو داریم اما در سینما چرا همه از سَر ناامیدی سخن می‌گویند؟ شاید چند فیلم سیاه‌نما ساخته شود اما چرا همه‌ی سینما را با یک چوب می‌رانیم؟ همین رفتار باعث می‌شود به جایی برسیم که مقیاس‌هایمان بهم ریخته و همه چیز را با هم قاطی می‌کنیم و حتی فیلمی به نام «جدایی نادر از سیمین» را هم اثری ضد اسلامی و ضد نظام می‌دانیم!

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی گفت:ما دوست داریم همه در این بنیاد فعالیت سینمایی کنند حتی قبل از انتشار حکم دادگاه با جعفر پناهی تماس داشتیم تا فیلمنامه دفاع مقدسی خود را در این بنیاد بسازد.

میر علایی سرانجام در بخش ارائه گزارش کاری خود به نحوه مدیریت بنیادسینمای فارابی اشاره کرد و گفت:فارابی باید در هر زمینه‌ای که نقصی در سینمای ایران می‌بیند، وارد عمل شود. به همین دلیل ما در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم. در بخش سخت‌افزاری ما نیاز داشتیم که دوربین، امکانات نور و… را افزایش دهیم که این‌کار انجام شد و امروز دیگر کارگردانان مجبور نیستند برای ساخت پروژه‌های‌شان در نوبت تحویل گرفتن دوربین بایستند. البته ذکر این نکته لازم است که فارابی تنها در قسمت‌هایی ورود پیدا می‌کند که بخش خصوصی توانایی مالی فعالیت در آن را ندارد به عنوان مثال اکنون به ما گفته می‌شود که چرا در بخش واردات دوربین‌های دیجیتال ورود پیدا نمی‌کنید؟! پاسخ ما این است که چون بخش خصوصی اکنون در حدی امکان فعالیت در این بخش را دارد ما به خودمان اجازه نمی‌دهیم که چنین کاری کنیم.

او با اشاره به لزوم تقویت بخش خصوصی در سینما گفت: من معتقدم اگر شرایط سینمای ایران به جایی برسد که بخش خصوصی بتواند تعداد تولیدات و تامین امکانات را به حد معقولی برساند، بنیاد فارابی باید تعطیل شود اما اکنون نمی‌توان از بخش خصوصی چنین انتظاری داشت. در هر صورت ما سعی کردیم بیش از آنکه به فارابی توجه داشته باشیم به بخش خصوصی فکر کنیم، حتی در جایی سعی کردیم با بخش خصوصی وارد همکاری شویم. به عنوان مثال جالب است که بدانید ما حتی به آقای مدرسی و خانم حکمت هم اعلام کردیم که آماده مشارکت و کمک در ساخت کلاه قرمزی و بچه ننه و ورود آقایان ممنوع هستیم.

میرعلایی با اشاره به لزوم حمایت مالی در بخش ارزی از سینمای ایران گفت: ما در سه سال گذشته به شرایطی رسیدیم که 188 پروژه به جهت امکانات و تجهیزات مورد حمایت قرار گرفتند. همچنین در سه‌سال گذشته به 381 پروژه مواد خام تولید دادیم، آن‌هم در شرایطی که در این اواخر ما با مشکل شدید تامین ارز روبرو بودیم. در آستانه جشنواره فجر می‌خواهم از رییس بانک مرکزی درخواست کنم که ارز مبادلاتی به سینما هم تعلق بگیرد. واقعا باید پرسید که چرا سینما در اولویت هشت‌گانه ارز مبادلاتی نیست؟ البته آقای وزیر و آقای شمقدری تلاش زیادی در این زمینه انجام داده‌اند که ما با مشکل در این بخش روبرو نشویم. در هرصورت از بانک مرکزی می‌خواهیم که به سینما به عنوان یک شاخصه فرهنگی، ارز مبادلاتی اختصاص دهند.

او درباره بخش نرم افزاری فعالیت فارابی گفت: معتقدیم در بخش نرم‌افزاری مهمترین مساله، فیلمنامه و مهمترین نکته برای فیلمنامه و کل سینمای ایران، پژوهش است. ما اکنون در حال مذاکره هستیم که یک پژوهشکده سینمایی راه‌اندازی شود تا به همه سینمای ایران کمک کند. در این بخش ضعف‌هایی وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها تلاش شود به عنوان مثال فارابی در سال قبل تلاش کرد که یکی دو فیلم درباره انقلاب اسلامی بسازد اما متاسفانه فیلمنامه‌هایی که برای‌مان آمد، شایسته‌ی شأن انقلاب‌ اسلامی نبود. ما در این زمینه، جشنواره‌ی فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی را برگزار کردیم تا روندی را در نگارش فیلم‌نامه‌های مدنظر آغاز کنیم. اکنون در ادامه همان جشنواره، چند فیلم‌نامه‌ی برگزیده در حال نگارش و ویرایش هستند که از آن جمله می‌توانم به فیلم‌نامه‌ای درباره‌ی امام جواد (ع)، مولانا، حافظ، دفاع مقدس و … اشاره کنم.

میرعلایی با اشاره به آمار فیلمنامه های ثبت شده در این بنیاد گفت:‌ به طور کلی، ما در نیمه دوم سال 88، 78 فیلمنامه را ثبت کردیم. در سال 89، 217 فیلمنامه در فارابی ثبت شده که از میان آن‌ها 33 فیلمنامه برای بستن قرارداد نگارش و ویرایش مصوب شدند. در سال 90، 348 فیلمنامه به فارابی آمد و ثبت شد و با 42 فیلمنامه برای نگارش مجدد قرارداد منعقد شد. در سال 91 نیز 209 فیلمنامه ثبت شده داریم که 21 عنوان از آن‌ها مصوب شده و قرارداد نگارش مجدد با آن‌ها بستیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به فعالسازی بیشتر بخش انتشارات و برپایی کلاسهای نقد فیلم توسط این بنیاد گفت:ما در بخش انتشارات، 17 کتاب تخصصی و جدید را منتشر کردیم. همچنین فصلنامه 20 تا 27 فارابی با زحمات بسیار زیاد منتشر شد. ضمن آنکه انتشارات فارابی حضوری جدی در نمایشگاه‌های کتاب داشته است. همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های قابل توجه بنیاد فارابی برگزاری کلاس‌های نقد فیلم است که نتایج بسیار خوبی داشت.

در ادامه این نشست،حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در زمینه بحث حضور سینمای ایران در سطح جهان و خرید فیلمهای خارجی گفت:: در دو دوره‌ی جشنواره‌ی برلین و کن، 11 فیلم خارجی خوب خریداری کردیم اما امسال به دلیل محدودیت‌های مختلف، یک فیلم را از این جشنواره‌ها خریداری کرده‌ایم.

وی همچنین اظهار داشت: 224 حضور بین‌المللی برای سینمای ایران در این سه ساله توسط فارابی رقم خورده که نشانه پویایی بخش بین المللی سینمای ما است.در سالهای اخیر آثار زیادی توسط ایران در کشورهای خارجی با موضوع مسلمانان در جهان ساخته شده است و به زودی هم فیلم آقای سینایی با مشارکت پولیش فیلم به عنوان اثری مشترک تولید خواهد شد.

او تصریح کرد: رابطه فارابی با سینمای ایران از جنسی است که به آن تنظیم بازار می گویند و ما تنها در بخشهایی که بخش خصوصی فعال نیست،ورود می کنیم.مثلا در بحث اکران فیلم در کشورهای فارسی زیان،فعالیتهایی داشتیم تا فهمیدیم آقای سرتیپی در این ساخه مشغول است و فارابی کارهای خود را در این راستا تعلیق کرد.

میرعلایی در پاسخ به سوالی در مورد بودجه‌ی فیلم‌های فاخر گفت: برای فیلم‌های فاخر بودجه‌هایی عنوان شد که خنده‌دار است و ما بودجه‌ی این فیلم‌ها را بعد دیده شدن، اعلام می‌کنیم.

او در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی دلیل انتخاب “یه حبه قند” و ارسال نشدن آن به آکادمی اسکار، گفت:آقای شمقدری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با نرفتن این فیلم به اسکار خیلی موافق نبودند اما طی مسیری این اتفاق افتاد.

میرعلایی افزود: در دو سال گذشته نماینده ایران در اسکار توسط بنیا سینمایی فارابی انتخاب می‌شد و ما سعی می‌کردیم در یک روند کارشناسی بهترین و مناسب‌ترین فیلمان را به آن مراسم ارسال کنیم. جالب است که شاید کسی فکر نمی‌کرد که سال قبل جدایی نادر از سیمین و امسال یه حبه قند از آرای فارابی برای ارسال به اسکار بیرون بیاید.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: درباره نرفتن یه حبه قند به اسکار مسیری طی شد که واقعا آقای شمقدری و وزیر فرهنگ و ارشاد خیلی موافق نبودند که فیلم به اسکار نرود اما در مسیری که طی شد این اتفاق افتاد.البته من اصرار داشتم و حتی این موضوع را در برنامه هفت هم گفتم که ای کاش اجازه داده می‌شد که این موضوع از سوی آقای میرکریمی اعلام شود اما در هر صورت باید در اینجا از ایشان تشکر کنم که مساله را با آرامش پشت سر گذاشتند.

میرعلایی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد همکاری فیلمسازان صاحب نام با این بنیاد گفت: ما علاقه داشتیم که با آقای بیضایی فیلمنامه شغال ایشان را کار کنیم که در این زمینه مذاکراتی هم انجام شد و حتی بحث‌ها تا قرارداد اولیه هم پیش رفت اما متاسفانه قبل از آن برخی افراد نظر ایشان را عوض کردند تا به ایران نیایند و کار نکنند. با آقای تقوایی هم مذاکراتی برای ساخت یک فیلم انجام شد اما ایشان یک فیلم ناتمام دارند که به لحاظ حقوقی ابتدا باید مسائل آن فیلم را حل کنند. اما در هر صورت ما اعلام آمادگی می‌کنیم و خوشحال می‌شویم که با ایشان همکاری کنیم.درباره سایر افراد هم همینگونه است باید بگویم ما حتی قبل از آنکه حکمی برای آقای پناهی صادر شود مذاکراتی داشتیم و قرار بود فیلمنامه‌ای که ایشان درباره دفاع مقدس داشتند را کار کنیم که در هر صورت این اتفاق نیفتاد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.