سردار اسماعیل احمدی مقدم ظهر امروز در هشتمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه جزو آرزوهای ماست که ضرورتی درایستادن ماموران بر سر چهارراهها نباشد، گفت: امیدواریم با ارتقا فرهنگ عمومی، حفظ امنیت منوط به رویت ماموران پلیس بر سر چهارراهها نباشد.
وی گفت: معمولا در تعطیلات نوروز سه شیفت کاری در پلیس داریم، که بر این اساس گروهی از ماموران در مرخصی و دو گروه نیز در حال خدمت هستند که این شیفتبندی معمولا در مورد ماموران راهنمایی و رانندگی به خصوص در حوزه پلیس راه اجرایی نمیشود.
فرمانده ناجا با اشاره به افزایش حجم سفرهای نوروزی گفت: فعالیت ماموران پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی به گونهای است که زمانی که مردم قصد استراحت و تفریح دارند، تازه کار ماموران آغاز میشود.
وی با بیان اینکه یک سازمان باید برای حرکت مستمر علمی هماهنگ، منسجم و هدفمند باشد، گفت: بهرهمندی از فناوریهای جدید همراه با ارتقا دانش و حرفهای گرایی کارکنان در رفتار و ماموریتها باعث میشود که یک واحد زندهتر و پاسخگوتر باشد و خوشبختانه حوزه راهور به دلیل استقرار یک نظام نوشوندگی و پویایی جزو این سازمانهای پویا محسوب میشود.
فرمانده ناجا با بیان اینکه پویایی نظام راهبردی و توسعه باید به گونهای باشد که این سازمان مرتبا به روز شود، گفت: این مسئله در پلیس راهنمایی و رانندگی به خوبی اجرایی شده است.
احمدیمقدم با بیان اینکه خوشبختانه رییس جمهور در حوزه راهور درک و شناخت خوبی دارد و مستمرا پیگیر مسائل این حوزه هستند، گفت: گاهی برخی فشارهای محیطی ما را از اهداف مطلوب دور میکند اما در مجموع با اعمال مدیریت، حرکت رو به جلو و پیشروندهای داشتهایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ایمنی خودروها اشاره کرد و گفت: خودروسازان با فشار و ضرب و زور تلاش میکنند استانداردهای ایمنی را حذف کنند و نیروی انتظامی به عنوان آخرین مرحله زیر فشارهای زیادی مقاومت کرده که اگر نیروی انتظامی به عنوان آخرین سنگر زنجیر را بیاندازد حرکت پس روندهای در حوزه امنیت خودرو خواهیم داشت و پس از آن نیز برگرداندن اوضاع به حالت اولیه میسر نیست.
فرمانده ناجا با بیان اینکه برخی از خودروسازان سعی دارند با آوردن مجوزهایی نیروی انتظامی را تسلیم کنند، گفت: این پدیده زشتی است که خوشبختانه اجماعی نیز در این مورد به وجود آمده است.
فرمانده ناجا با بیان اینکه انداختن همه مسائل به گردن تحریمها درست نیست، گفت: اگر واقعا بهانه خودروسازان تحریم است باید واردات خودروهای خارجی کاهش یابد اما آمارها نشان داده است که نه تنها واردات خودروهای خارجی کاهش نیافته است بلکه شماره گذاری خودروهایی که بیشترین وابستگی را به قطعات خارجی دارند نیز افزایش نشان میدهد که این مسئله بیانگر آن است که صداقتی در این حوزه وجود ندارد و برخی از شرایط بازار سوء استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه نباید حرف اول و آخر را خودروساز زده و همه به دنبال او بدوند گفت: این شرایط مطلوبی نیست و جای سوال است که چرا باید اتوبوسی واژگون شود و این همه تلفات حاصل شود.
به گفته احمدی مقدم بازی کردن با نیاز مردم و تحت فشار قرار دادن بازار برای رسیدن به اهداف مطلوب نیست.
وی با بیان اینکه اگر از فردا ایمن سازی خودروها در دستور قرار گیرد، 15 سال زمان لازم است تا خودروهای ناایمن از چرخه خارج شوند، گفت: در حوزه خروج خودروهای فرسوده نیز در سال جاری شاهد عقب گرد هستیم و نباید همه مسائل را به تحریمها نسبت داد.
احمدی مقدم با اشاره به نقش دیگر مسائل در افزایش ایمنی سفر گفت: امداد هوایی ضعیف و کمرنگ است و ناهماهنگیهایی که در مسیر رخ میدهد با اینکه نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است اما همچنان این مسئله پابرجاست.
وی با اشاره به اهمیت برون سپاری خدمات الکترونیک در حوزه راهنمایی و رانندگی گفت: ما نباید خود را از تکنولوژی محروم کرده و میتوانیم با استناد به ظرفیتهای قانون جدید راهنمایی و رانندگی نسبت به برون سپاری خدمات الکترونیک به شرکتهای خصوصی اقدام کنیم.
فرمانده ناجا مردمی کردن و برونسپاری را یکی از استراتژیها و اولویتهای پلیس راهور در سال 92 عنوان کرد و با اشاره به نقش رسانهها و فرهنگسازی در بحث ارتقا سطح فرهنگ ترافیکی مردم گفت: چه خوب است هنرمندان به موضوع تصادفات و آثار زیانبار آن در خانوادهها توجه کنند چرا که یتیم یا بیوه شدن افراد را نمیتوان با حسابهای ریالی محاسبه کرد.
وی با بیان اینکه در کاهش حوادث و سوانح ترافیکی نقش راه، الگوی حمل و نقل، سیستم امداد و نجات و … تعیین کننده است، گفت: با این حال نقش پلیس بسیار تعیین کنندهتر است و پلیس میتواند کمبود سایر بخشها را نیز با حضور مستمر خود جبران کند.
فرمانده ناجا تشکیل شورای عالی ایمنی و حمل و نقل را یکی از اقدامات خوب رییس جمهور عنوان کرد و گفت: اگر این شورای عالی تشکیل شود، میتواند مدیریت خوبی برای حلقههای از هم جدامانده مدیریت ترافیکی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در برنامههای آتی مقرر شده است که پلیس راهنمایی و رانندگی به مانند یگان ویژه ساختاری مستقل داشته باشد، گفت: این پلیس به صورت واحد و یکپارچه عمل خواهد کرد و در حوزه فنی و تخصصی تمرکز مییابد.
وی با بیان اینکه هنوز پلیس از ظرفیتهای قانون جدید استفاده نکرده است، گفت: در 11 ماه گذشته 22 درصد برگ جریمه کمتر صادر شده است و ما میتوانیم سال اینده با استفاده از ظرفیتهای قانونی میزان خسارت را کاهش دهیم.
وی با اشاره به هدیه 15 میلیارد تومانی رییس جمهور برای تقویت پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: این هدیه در حالی به پلیس اهدا شد که ما برای تخصیص این رقم درخواستی نداشتهایم که مطمئنا این پول برای جبران خدمات و خرید تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد.
احمدی مقدم با اشاره به توزیع 3500 خودرو در پلیس راهور عنوان کرد: امسال نیز مقرر شده است که خودروهای عملیاتی یگانهایی همچون یگان ویژه که کم تحرکتر هستند با تغییر لوگو و رنگ در شب عید به راهور واگذار شود که نسبت به نوسازی ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی خبرهای منتشر شده مبنی بر اختصاص 10 درصد پول بیمه به پلیس گفت: والله نیروی انتظامی به دنبال افزایش هزینههای مردمی نیست و اگر منابع جدید درخواست میکنند تنها برای کم کردن بار مردم است.
وی با بیان اینکه این خلاف انصاف است گفت: نیروی انتظامی با هیچ یک از سازمانها و خودروسازان دعوا ندارد و والله فشارهای ما برای ارتقای استانداردها به خودروسازان کمک میکند.
به گفته وی اگر پلیس میتواند از تحریمها عبور کند حتما بقیه نیز میتوانند.
احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر رفتار، اخلاق، ماموران در مواجهه با مردم گفت: پلیس باید خوش سیما، خوش اندام، با منطق و قطعا قاطع باشد و مردم باید شما را برادری دلسوز و معلم اجتماعی اما قاطع بیابند.
احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایمنی خودرو یک حرکت جهانی و در راستای کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی است گفت: در برخی کشورهای پیشرفته نسبت کشته به تعداد مجروحان یک به 500 است اما در کشور ما این نسبت به یک به 12 نفر میرسد (یک نفر کشته در میان 12 تن مجروح) که این رقم باید به 40 مجروح ارتقا یابد.
احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما انتظار معجزه در بخش ایمنی خودرو نداریم، گفت: چرا که استانداردها روز به روز متعالی تر خواهند شد و در این چند سال گذشته در مسیر سخت توام با مقاومت جلو رفتیم.
احمدی مقدم با بیان اینکه حرکت در راستای ایمن کردن خودروها کند و سخت بوده است، گفت: اما با این حال امسال با استفاده از شرایط بازار تلاش کردند که استانداردها را کاهش داده و توفیقاتی نیز کسب کردند.
احمدی مقدم با بیان اینکه اگر نیروی انتظامی خودروهای ناایمن را شماره گذاری نکند التهابی در بازار پیش آمده و مسئولان برای کاهش این التهاب به خودروسازان فرجه میدهند، گفت: مقاومت خودروسازان به بهانه تحریمها افزایش یافته است اما جای سوال است که اگر تحریمها اثرگذار شده است چرا با افزایش واردات خودروهای خارجی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه شماره گذاری خودروهایی که وابستگی بیشتری به قطعات خارجی دارند افزایش یافته است، اظهار کرد: شماره گذاری خودروهایی که وابستگی کمتری به قطعات خارجی داشتند کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه به نظر نمیرسد مشکلات خودروسازان بیشتر از سایر صنعتگران باشد، گفت: اگر این افراد مشکلاتی دارند باید از مراجع مربوطه پیگیری کنند.
وی همچنین در مورد گرانی بیمهها و اختصاص 10 درصد از حق بیمهها به پلیس باعث گرانی بیمه شده است گفت: قیمت گذاری بیمه متناسب با هزینه ریسک تخمین زده میشود و ما میتوانیم با سند و ترازهای سالهای بیمهای، مشخص کنیم که این پول به نیروی انتظامی اختصاص داده نشده است.
Sorry. No data so far.