گزیدههایی از بیان آیت الله جوادی آملی:
اگر کسی خیلی علم پیدا کرد، انباری از مفاهیم در ذهنش است؛ اینها هم کمال است، حرفی در آن نیست امّا آنی که مفهوم را مصداق می کند، ذهن را عین می کند، علم حصولی را علم حضوری می کند، ذهن را کشف می کند؛ این رابط می خواهد…
کفّار وقتی که مردند، خدای سبحان جهنّم را نشان شان میدهد… می فرماید: افسحأ هذا ام أنتم لا تبصرون (1). شما در دنیا می گفتید پیامبر معاذ الله ساحر است. الآن این سحر است این جهنّمی که میبینید؟ ذا رأتهم من مکان بعید سمعوا لها تغیّظاً و زفیراً (2). این شعله آتش است که همه میبینند. هنر در این است که انسان که اینجا هست، جهنّم را ببیند. یعنی علم حصولی اش بشود حضوری، یعنی ذهنش بشود عین، یعنی مفهوم بشود مصداق؛ چه چیزی مفهوم را مصداق می کند؟ چندین سال هم که ما درس بخوانیم، مفهوم می شود روی مفهوم!
مفهوم های متراکم؛ مثلاً کسی اوائل حوزوی یا دانشگاهی بودنش چهار تا مفهوم یا چهار هزار مفهوم یا چهارصد هزار مفهوم در ذهنش بود، بعد می شود چهل میلیارد مفهوم. مفهوم که اضافه شد، مصداق نمی شود! اگر کسی خیلی علم پیدا کرد، انباری از مفاهیم در ذهنش است؛ اینها هم کمال است، حرفی در آن نیست امّا آنی که مفهوم را مصداق می کند، ذهن را عین می کند، علم حصولی را علم حضوری می کند، ذهن را کشف می کند؛ این رابط می خواهد. رابطش ایمان است و عمل صالح.
فرمود: کلّا لو تعلمون علم الیقین لترونّ الجحیم. ثمّ لترونّها عین الیقین. ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النّعیم (3). پس کسی که اینجا نشسته، می تواند «معلوم» را ببیند. آنهائی که می گویند از علم رهیدیم و به معلوم رسیدیم… از راه ایمان و عمل صالح می گویند.
از بیانات نورانی حضرت امیر (ع) است که مرحوم کلینی نقل کرده: من عمل بما علم اوتی علم ما لم یعلم (4). فرمود: آن کسی که عمل بکند به آن چیزی که می داند، خیلی از چیزها برایش روشن می شود.
ما خیلی از چیزها را بلدیم؛ شما از تک تک خودتان سئوال بکنید که چه چیزی بد است، چه چیزی خوب است، چه چیزی واجب است و چه چیزی حرام و… وقتی آمار بردارید، می بینید هزارها چیز بلدیم. همین ها را که عمل بکنیم، خیلی کارگشاست. «عمل» سهم تعیین کننده دارد در اینکه از علم به عین آید و از گوش به آغوش. این کار عمل است… ایمان و عمل صالح.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) طور . 15
(2) فرقان . 12
(3) تکاثر . آیات 5 تا 8
(4) وسائل الشیعه . ج27 . ص164
Sorry. No data so far.