یکشنبه 17 مارس 13 | 20:19

آیا پاپ جدید از «فرانسیس» تبعیت می‌کند؟

«فرانسیس اول» لقبی است که پاپ جدید برای خود انتخاب کرده است و با نگاهی به زندگی قدیس فرانسیس آسیسی این سوال پیش می‌آید که آیا پاپ از او تبعیت واقعی خواهد کرد؟


فرانسیس

از چهارشنبه گذشته که «خورخه ماریو برگولیو» سراسقف بوینس‌آیرس به عنوان پاپ انتخاب شد و لقب «فرانسیس اول» را برای خود انتخاب کرد بسیاری در رسانه‌های مختلف به دنبال چرایی انتخاب این نام آن هم برای نخستین بار برای یک پاپ کلیسای کاتولیک هستند.

واتیکان در نخستین بیانیه پس از انتخاب لقب «فرانسیس اول» توسط برگولیو دلیل این انتخاب را به قدیسی از قرن 13 میلادی به نام «قدیس فرانسیس آسیسی» عنوان کرد.

* داستان حضور «قدیس فرانسیس آسیسی» در جنگ‌های صلیبی

«قدیس فرانسیس آسیسی» 1181 به دنیا آمد و در طول زندگی خود به حمایت از فقرا و مستمندان، حضور و موعظه در میان مردم، صلح دوستی و قدیسی حامی حیوانات و محیط‌زیست مشهور شد.

یکی از نقاط عطف زندگی «قدیس فرانسیس آسیسی» حضور او در جنگ پنجم صلیبی است و گفته شده در سال 1219 وی در حالی که دمیاط از شهرهای مشهور مصر در محاصره بود خطوط دشمن را طی کرد تا با «مالک الکمال» سلطان جوان مصر و پسر صلاح‌الدین ایوبی دیدار کند.

او علیرغم خطرات موجود مسیری طولانی را از آبراهه‌های نیل گذراند و به اسارت پادشاه مسلمان درآمد اما گفته شده دیدارهای او با سلطان مصر باعث شد که پس از یکسال محاصره آتش‌بس برقرار شده و جنگی با مسلمانان صورت نگیرد هر چند در منابع دیگر از درگیری جنگی بزرگ و شکست سنگین صلیبیون و در نهایت شکل‌گیری آتش‌بس 8 ساله سخن گفته شده است.

نهایتا با هر روایتی از حرکت آسیسی برای گفت‌وگو با پادشاه مصر بنگریم وی پس از مدتی از اسارت «سلطان الکمال» خارج شد و پس از آن مکتب «فرانسیسیزم» را پایه گذاشت.

گفته شده سفر فرانسیس آسیسی به مصر کمک بسیاری به کلیسای کاتولیک پس از سقوط حکومت صلیبیون در فلسطین کرد چراکه باعث شد آنها بتوانند پس از سقوط این حکومت، در فلسطین باقی بمانند و به عنوان متولیان کلیسا در سرزمین‌های اسلامی به رسمیت شناخته شوند.

* مورخ دانشگاه آمریکایی: فرانسیس آسیسی از خشونت سبوعانه عصر خود وحشت زده بود

ضدیت «قدیس فرانسیس آسیسی» با جنگ و اقدام او برای ایجاد صلح نکته‌ای است که برخی آن را نکته مثبتی در انتخاب لقب «فرانسیس اول» توسط برگولیو می‌دانند.

«کریس ون گوردر» یک محقق روابط اسلامی مسیحی در دانشگاه بایلور آمریکا نیز می‌گوید: او از جنگ به درد آمده بود و می‌خواست سلطان الکمال را ببیند تا پل‌هایی از مصالحه را بسازد.

وی می‌افزاید: فرانسیس آسیسی کشیش نترسی بود که به دنبال صلح بود و از خشونت سبوعانه عصر خود وحشت زده بود و هر چند او به دنبال گفت‌وگو و مذاکره با سلطان مصر بود اما او در پی این مذاکره به دنبال دست یافتن به راه‌حلی بود.

ویلیام هوگو کشیش کلیسای کاتولیک در اینباره می‌گوید: فکر نمی‌کنم انتخاب این لقب تنها به دلیل همراهی فرانسیس آسیسی با فقرا بوده باشد.

* آیا الگوی «قدیس فرانسیس آسیسی» برای «فرانسیس اول» قابل اجراست؟

برپایه این گزارش سوالی که مطرح می‌شود این است که انتخاب نام «فرانسیس» برای پاپ جدید آیا می‌تواند در عرصه گفت‌وگوهای اسلامی ـ مسیحی به‌ویژه در دورانی که صهیونیست‌های مسیحی به نام مسیحیت اقدام به رفتارهای موهن، کشیدن کاریکاتورها و یا ساحتن فیلم‌های موهن علیه مسلمانان می‌کنند، امیدوار بود؟

نکته جالب در زندگی «قدیس فرانسیس آسیسی» این است که او هنگامی که به رم برگشت اعلام کرد که به راحتی در میان مسلمانان و زیر سایه حکومت اسلامی زندگی کرده است و این سخنی بود که آن زمان یعنی در دوران جنگ‌های صلیبی به راحتی قابل گفتن نبود.

بنابر این گزارش هنوز معلوم نیست چقدر «پاپ فرانسیس اول» از این وجهه فرانسیس آسیسی تبعیت خواهد کرد و باید منتظر بود تا او چقدر برخلاف سلف خود «بندیکت شانزدهم» که کشورهای اسلامی که دارای اقلیت‌های مسیحی هستند را شماتت می‌کرد و می‌‌گفت مسیحیان در خاورمیانه در امان نیستند، گام برخواهد داشت؟

یاد فرانسیس آسیسی با ابتکار پاپ ژان پل دوم از روز 27 اکتبر 1986 در روزی به عنوان «دعا برای صلح» گرامیداشته می‌شود و هر چند در دوران «بندیکت شانزدهم» این روز گرامیداشته نمی‌شد باید دید «فرانسیس اول» چه نگاهی به این روز خواهد داشت.

برچسب‌ها: ،

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.