سید مجتبی شفیعی افزود: با توجه به اینکه معلولان و جانبازان نیازمند ترددهای اضافی برای دریافت خدمات درمان و پزشکی هستند و با توجه به اینکه این افراد اغلب از خدمات حمل و نقل عمومی مناسب بهرهمند نیستند، بررسی و پیشنهاد ستاد مبنی بر افزایش سهمیه معلولان و جانبازان به ریاست جمهوری ارائه شد.
وی افزود: بر اساس توافق با دستور رییس جمهوری مقرر شد روزانه 200 هزار لیتر سهمیه بنزین ویژه جانبازان و 50 هزار لیتر سهمیه ویژه معلولان از طریق سازمان بهزیستی و بنیاد شهید در اختیار این افراد قرار گیرد.
شفیعی تصریح کرد: در صورتی که موافقتهای اولیه با دستگاهها نهایی شود از خردادماه این سهمیهها در اختیار معلولان و جانبازان قرار میگیرد در غیر این صورت از تیرماه از طریق کارتهای ویژه و یا جبران ما به التفاوت هزینه سوخت با توجه به هماهنگی دستگاههای ذیربط در اختیار این جامعه هدف قرار میگیرد.
وی درباره اینکه چه میزان به هر جانباز یا معلول سهمیه سوخت اعطا خواهد شد گفت: جزئیات سهمیه ویژه جانبازان و معلولان در اختیار سازمانهای مربوطه و اطلاع رسانی خواهد شد.
ورود خودروهای سبک با سوخت پاک
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور درباره برنامههای ستاد سوخت برای جایگزینی خودروهای فرسوده نیز گفت: پیش از دولت نهم عمده مصرف سوخت برای خودروهای سبک بنزین بود و تنها 50 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز وجود داشت این در حالیست که امروز تعداد خودروهای دوگانهسوز به 3.5 میلیون خودرو رسیده است که این عملکرد جایگاه ایران را به رتبه اول جهانی رسانده است.
وی گفت: توسعه جایگاه CNG که در سال 84 تنها 33 جایگاه بود به 2004 جایگاه در پایان سال 91 بسیار حائز اهمیت است.
شفیعی ادامه داد: توسعه سوخت CNG همچنین از لحاظ مصرف روزانه بنزین نیز شرایط را بهبود بخشیده به طوری که اگر شیب مصرف بنزین با همان شیب سال 84 بود الان مصرف روزانه به 140 میلیون لیتر بنزین میرسید در حالی که امروز مصرف روزانه بنزین در کشور به 67 میلیون لیتر رسیده است.
شفیعی گفت: گازوئیل (نفت گاز) همچنین هزینه سوخت را برای خودروهای سبک به کمتر از نصف هزینه بنزین میرساند و بر همین اساس با هماهنگی که با خودروسازی ایران خودرو صورت گرفته نمونههایی از خودروهای سبک با موتور گازوئیل سوز تولید شده است و این آمادگی از سوی خودروسازهای داخلی برای تامین خودروهای با این سوخت وجود دارد.
شفیعی گفت: شرکت پالایش نفت نیز آمادگی تولید 20 میلیون لیتر سوخت نفت گاز با استاندارد یورو 4 و 5 را دارد و ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در حال برنامهریزی برای جایگزینی این خودروهای سبک با سوخت پاک در حمل و نقل عمومی به عنوان تاکسی است.
وی با بیان اینکه سوخت گازوئیل با استاندارد یورو 4 در خودروهای سبک نه تنها هزینه پایینتری نسبت به بنزین برای رانندگان تاکسی دارد بلکه به بهبود شرایط زیستمحیطی و کاهش آلایندگی هوا نیز منجر خواهد شد.
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور درباره سوخت LPG نیز گفت: توان تولید و افزایش ظرفیت آن در کشور وجود دارد و این سوخت به مراتب کمخطرتر و کمهزینه تر از CNG محسوب میشود چرا که سوخت CNG پس از هر سوختگیری 150 کیلومتر پیمایش دارد در حالی که LPG چهارصد و پنجاه کیلومتر امکان پیمایش دارد.
شفیعی گفت: این سوخت نسبت به CNG خطر بسیار کمتری داشته و با توافقی که به وزارت نفت صورت گرفته تا پایان سال 92، 50 جایگاه LPG در کشور تجهیز خواهد شد که به نوبه خود به کاهش آلایندگی هوا کمک خواهد کرد.
9 درصد ناوگان تاکسیرانی کشور فرسوده است
تامین 17 هزار فقره وام 10 میلیون تومانی برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده
شفیعی درباره جایگزینی خودروهای فرسوده نیز گفت: اولویت اول ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اسقاط خودروهای فرسوده است و سال 91 این ستاد بهترین عملکرد را داشته به طوری که تا امروز حدود یک میلیون و 350 هزار خودرو فرسوده را اسقاط کرده است.
وی با بیان اینکه رتبه ایران در جایگزینی خودروهای فرسوده رتبه ششم در بین کشورهای اروپایی است گفت: پس از کشورهای فرانسه،ایتالیا، انگلیس، اسپانیا و آلمان ایران در رتبه ششم جایگزینی خودروهای فرسوده قرار دارد و اگر در بین همه کشورهای توسعه یافته این رقم را مقایسه کنیم کشور ما جزو 10 کشور برتر در حوزه ناوگان حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی یکی از موضوعاتی بود که سال گذشته با مشکلاتی مواجه شد گفت: حدود 350 هزار تاکسی در حمل و نقل عمومی وجود دارد که از این تعداد حدود 30 هزار دستگاه معادل 8.5 تا 9 درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است.
به گفته شفیعی عامل اصلی که روند جایگزینی تاکسیهای فرسوده را با کندی مواجه کرد بخشی مربوط به تغییر قیمتها و بخشی نیز مربوط به ممنوعیت شمارهگذاری از سوی پلیس به دلیل دو ایربگ نبودن خودروها بود که البته مشکل شمارهگذاری حل شده و تا پایان خردادماه اجازه شمارهگذاری صادر شده است.
وی همچنین از تامین 17 هزار فقره وام 10 میلیون تومانی برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده خبر داد و گفت: هفته جاری قراردادهای بانکی و خودروسازان انجام میشود و امیدواریم تا پایان خردادماه 17 هزار دستگاه خودرو در ناوگان تاکسیرانی جایگزین خودروهای فرسوده شود و مابقی نیز در مراحل بعدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور ادامه داد: همچنین 27 هزار فقره وام 10 میلیونی نیز برای نوسازی خودروهای باری سبک (وانت بار) تامین شده که 5000 فقره از این وامها اعطا شده و مابقی نیز در آینده در اختیار رانندگان وانت بارهای سبک قرار میگیرد.
اعطای وام 10 میلیون تومانی جایگزینی خودرو ویژه مستمریبگیران و بازنشستگان
نوسازی تمامی مینی بوسهای فرسوده شهر تهران تا پایان سال 92
تردد 25 هزار دستگاه مینی بوس فرسوده در کشور
شفیعی از طرح جدید ستاد حمل و نقل و سوخت برای اعطای وام به مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی مقرر شد 17 هزار فقره وام 10 میلیون تومانی برای دارندگان خودروهای فرسوده این قشر نیز تامین شود.
وی با اشاره به تردد 1100 دستگاه مینی بوس فرسوده در شهر تهران نیز گفت: متوسط عمر این مینیبوسها بالای 18 سال است و در کشور 25 هزار دستگاه مینی بوس فرسوده وجود دارد.
شفیعی گفت: سال گذشته تغییرات قیمت فرایند نوسازی ناوگان مینی بوسرانی را با مشکل مواجه کرد البته در ادبیات برخی از مسئولان نیز مباحثی مطرح شده اما باید توجه داشت که ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت کشور وظیفهای برای جایگزینی خودروهای فرسوده ندارد بلکه به عنوان یک دستگاه متولی بین سایر دستگاهها عمل میکند.
وی گفت: با توجه به اینکه 1100 مینیبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد مقرر شده برای جایگزینی آنها 1100 فقره وام 20 میلیون تومانی در اختیار مالکان خودروها قرار بگیرد.
به گفته وی شهرداری تهران نیز یارانهای معادل 15 تا 20 میلیون تومان در نظر گرفته و چنانچه محیط زیست نیز به همین میزان یارانه برای جایگزینی مینیبوسهای فرسوده تخصیص دهد میتوانیم در بازه زمانی شش ماهه حجم عمدهای از این مینی بوسهای فرسوده را از رده خارج کنیم.
شفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشکل تامین مینیبوس نیز از سوی خودروسازها وجود داشت اما قولهایی دادهاند تا پنج ماه آینده مینی بوسهای جدید را تامین کنند و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 92 نوسایز ناوگان مینیبوسرانی شهر تهران را به پایان برسانیم.
فعلا سهمیه بنزین تغییر نمیکند
پلیس از عهده اجرای مصوبه ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده بر نیامده
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین اخبار از وضعیت سهمیه بنزین و قیمت آن با توجه به اتمام عمر دولت دهم گفت: دولت احمدینژاد تصمیم به تغییر سهمیهها ندارد اما برنامهریزیهایی برای سناریوهای قیمتی وجود دارد که باید تصمیم گیری درباره آن از سوی مجلس اعلام شود که امروز این موضوع در صحن علنی بررسی میشود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرا نشدن قانون منع تردد خودروهای فرسوده در شهر نیز گفت: علیرغم اینکه این قانون یک آییننامه مترقی است اما به نظر میرسد با واقعیتهای موجود فاصله دارد.
شفیعی با بیان اینکه پلیس از عهده اجرای این قانون برنیامده اضافه کرد: قوانین و موارد مشابهی نیز وجود دارد که پلیس به آن عمل نکرده است و در اجرا نتوانسته آنرا عملیاتی کند.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه به گفته کارشناسان خودروهایی با سوخت CNG در صورتی که بموقع سرویسدهی نشوند همانند بمبهای متحرک هستند گفت: متولی ساماندهی خودروهای CNG بارها تغییر کرده اما آخرین متولی این کار وزارت کشور است که از طریق مراکز معاینه فنی سرویسدهی و ساماندهی خودروهای با این سوخت را در دستور کار قرار دارد.
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: مشکلاتی که برای خودروهای با سوخت CNG پیش آمده مربوط به مراکز غیرمجاز بوده و تا کنون گزارشی از بروز مشکل برای خودروهایی که در مراکز مجاز تبدیل به گازسوز شدهاند اعلام نشده است. هرچند که نیروی انتظامی نیز ملزم به تعطیلی کارگاههای غیرمجاز است.
Sorry. No data so far.