قطعهسازان و خودروسازان داخلی اجرایی نشدن این مصوبه را از مهمترین دلایل تشدید روند نزولی تولید خودرو در کشور میدانند.
اردیبهشت ماه سال گذشته به دنبال افزایش نرخ ارز و تشدید مشکلات نقدینگی خودروسازان مقدار بدهی این شرکتها به تولیدکنندگان قطعات خودرویی به شدت افزایش یافت. به دنبال آن با افزایش نارضایتی قطعهسازان از این وضعیت سرانجام در جلسه حمایت از کارگروه تولید که با حضور معاون اول رییسجمهوری برگزار شد؛ این کارگروه با پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان موافقت کرد.
پس از آن مصوبه مربوطه با امضا معاون اول رییسجمهوری ابلاغ و مقرر شد ظرف یک ماه این تسهیلات پرداخت شود با این حال با وجود گذشت بیش از یکسال از آن زمان تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.
در این شرایط دبیر انجمن خودروسازان ایران میگوید: اگر در همان زمان مقرر تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به خودروسازان پرداخت میشد این شرکتها میتوانستند با پرداخت سریعتر مطالبات قطعهسازان و در نتیجه افزایش تولید قطعات از تشدید روند نزولی تولید خودرو جلوگیری کنند.
احمد نعمتبخش ادامه داد: در آن صورت تیراژ تولید قطعات نیز افزایش یافته و به همان نسبت با افزایش تولید خودرو شاهد کند شدن روند صعودی قیمت این محصولات در بازار آزاد بودیم.
وی با بیان اینکه تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات معوق قطعهسازان یکی از مهمترین مشکلات فعلی صنعت خودرو است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروسازان از نقدینگی لازم برای تامین قطعات مورد نیاز برخوردار نیستند و پیشبینی میکنیم که در صورت ادامه شرایط فعلی تولید خودرو بیش از این کاهش یابد.
Sorry. No data so far.