رقیه عزیزی شیرکوهی- بیشک انتقال ارزشها و باورهای هر کشور به نسلهای آینده، مهمترین وظیفه نهادهای فرهنگی هر کشوری است که این مهم از طریق اثرگذاریهای فرهنگی بر جامعه کودک و نوجوان آن کشور صورت میگیرد.
امروزه لوازمالتحریر به عنوان یکی از مهمترین و استراتژیکترین گروه کالایی در بین محصولات فرهنگ عمومی و سبک زندگی قرار میگیرد که با توجه به گروه خاص مخاطبان آن، میتوان از آن به عنوان مهمترین گروهها جهت تأثیرگذاری فرهنگی نام برد.
مؤسسه «روشنای زندگی» نیز در راستای فرهنگ اسلامی _ ایرانی و ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی در کشور برای دانشآموزان و دانشجویان کشور به تولید بیش از 500 قلم لوازمالتحریر با طرحهای ایرانی و اسلامی پرداخته و به زودی از این نوشتافزارها طی مراسمی رونمایی خواهد کرد.
به همین منظور با سعید حسینی، مدیر مؤسسه «روشنای زندگی» در خصوص تولید نوشتافزارهای ایرانی _ اسلامی به گفتوگو نشستیم که در ذیل از خاطرتان میگذرد:
آقای حسینی درباره شکلگیری ایده نوشتافزارهای ایرانی _ اسلامی و اهداف آن توضیح دهید؟
اولاً تولید لوازم التحریر یک حرکت فرهنگی استراتژیک و اولویتدار است چون به لحاظ مخاطبدارای اولویت بسیار جدی است، کودکان و نوجوانان در این مقطع سنی بسیار منعطف و الگوپذیر هستند که متأسفانه فرهنگ غرب با ارائه کاراکترهای غربی توانسته با کودکان و نوجوانان ایرانی ارتباط گسترده بگیرد و ذهن آنها را تسخیر کند.
بازار لوازم التحریر به طور کلی در دست کاراکترهای غربی است
این محصولات متعلق به طبقه خاصی نیست و تمامی کودکان و نوجوانان را در بر میگیرد به طوری که نیاز داخلی دفتر تحریر در کشورمان به طور تقریبی سالانه 150 میلیون جلد و گردش بازار لوازم التحریر میانگین 4 هزار میلیارد تومان در سال در کشور ایران است.
حضور یکصد هنرمند در اجرای طرحهای نوشتافزارهای ایرانی _ اسلامی روشنا
درباره چگونگی و روند تولید این محصولات توضیح دهید؟
این دغدغه چند ساله ما بود تا سال گذشته که به صورت آزمایشی تعدادی دفتر تولید کردیم، و علیرغم طراحیهای نه چندان حرفهای با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد، به طوری که با توجه به هزینههای محدود و عدم وجود زیرساختهای مناسب ما قادر به پاسخگویی به نیازهای مخاطبان نبودیم.
پس از آغاز سال تحصیلی در آذر سال گذشته یک تیم تخصصی برای ادامه تولید به صورت حرفهای تشکیل و پس از آسیب شناسی کارهای گذشته با تشکیل جلسات فکری با حضور اساتید، هنرمندان و صاحبنظران ایدههای مختلف بررسی شد.
از سوی دیگر با تشکیل گروه ارزیابی، طراحیهای انجام گرفته، توسط مخاطبان و همچنین کارشناسان طرحها اصلاح و تکمیل شد. دراین حرکت بیش از یکصد نفر از هنرمندان و کارشناسان حضور داشتهاند که با هزاران ساعت کار کارشناسی شبانهروزی توانستند این حجم کار را تولید کنند.
به کارگیری تصاویری شهداء، چهرههای ماندگار ملی و فیلمها و سریالها در این طرح
درباره محصولاتی که تولیدشده توضیح می فرمایید؟
در طراحیهای صورت گرفته بیش از یکصد طرح به صورت نهایی طراحی شد، که این یکصد طرح به لحاظ موضوعی به دو دسته کاراکترهای تولیدی و شخصیتهای موجود تقسیم میشود، در بحث شخصیتهای موجود ما در 3 گروه شهدا، چهرههای ماندگار ملی و فیلمها و سریالها اقدام به تولید کردیم.
این طرحها در مدلهای مختلف دفتر تحریر در 50 برگ و80 برگ و همچنین به صورت ساده و فانتزی تولید میشود. به غیر از دفتر تحریر، سایر لوازمالتحریر نیز مانند کیف، جامدادی، کتابهای کمیک استریپ، کتابهای رنگ آمیزی، برچسب و برنامه درسی، دفترچه یادداشت و پاککن نیز تولیدشده است.
در مجموع اقلام تولیدی قریب به 500 قلم انواع لوازمالتحریر میرسد که یک مجموعه بینظیر را تشکیل داده است.
در محصولات به خلق شخصیتهایی اشاره کردید، میتوانید بیشتر توضیح بدهید؟
تولید کاراکتر حرکت بسیار استراتژیکی برای انتقال سبک زندگی و پیامهای فرهنگی مورد نظر است، که غرب سالها است، توانسته در این زمینه موفق عمل کند به طوری که امروزه کمتر کسی را میبینیم که کاراکترهای غربی همچون اسپایدرمن و بتمن را نشناسد.
در کشورهای غربی در وهله نخست کاراکتری را خلق کرده و قبل از اینکه انیمیشین آن را بسازند، کُمیک استریپ کار میکنند و در بازار تست میزنند که چه کاراکترهایی به آنها جواب داد و سپس به انیمیشن آن را میسازند.
ما نیز سعی کردهایم به همین روش کار کنیم اما متأسفانه هنوز کمیک استریپ در ایران جا نیفتاده است و خیلی مخاطب حرفهای کودکان نظیر کشور آمریکا ندارد.
اکنون اقدامات لازم برای تولید انیمیشن در حال انجام است، یعنی باز خوردهایی که از تولیدات خود در جامعه داشتهایم را جمعآوری و در صورت جذب سرمایهگذار به زودی انیمیشن آنها را خواهیم ساخت.
در کشور عمده کارهای فرهنگی متکی به نفت است
سرمایه این کار چگونه تأمین میشود از بودجه دولتی یا خصوصی؟
نگاه ما به این مسئله به هیچ وجه سودمحور نیست، بلکه تمام تلاش خود را میکنیم تا این محصولات به بهترین نحو تولید و توزیع شود.
دعوت و استفاده از بخشهای خصوصی و نیمه دولتی دارای دغدغه فرهنگی در این طرح
نگاه مؤسسه «روشنای زندگی» بیشتر سرمایهگذاری بود، یعنی کاملاً مدل، مدل حرفهای باشد به گونهای که تلاش داشتیم که این کار خودش را بچرخاند و از آن طرف نگاهی که داشتیم، این بوده است که بتوانیم دفاتر خود را به فروش برسانیم و همه آنها برای مخاطب موضوعیت داشته باشد، به همین منظور به دنبال سرمایهگذار بودیم یعنی تمام توان خود را گذاشتیم تا سرمایهگذارانی را جذب این کار کنیم و از بخشهای خصوصی و نیمه دولتی که دغدغه کار فرهنگی دارند را دعوت به عمل آوردهایم.
برای پیشبرد اهداف این مؤسسه تلاش کردیم که از خیرین نیز دعوت به عمل آوریم، حتی برای سرمایهگذاری به آنها پیشنهاد دادیم که سرمایهای را دراختیار ما قرار دهند و ما نیز تعهد میکنیم، عین مبلغ مورد نیاز را به آنها برگردانیم، چرا که دوست نداشتیم این کار از بودجه اهدایی تولید شود یا به سرانجام برسد یعنی ما در این بخش نیز میخواهیم برای اولین بار مدلی را پیاده کنیم تا جریان تولید محصولات فرهنگی اسلامی ایرانی با نگاه به اصل انقلاب که یک حرکت کاملاً مردمی غیر وابسته بود، تبدیل به یک حرکت کاملاً مردمی و مستقل شود، در این زمینه نیز از همه مردم و فعالیتی که حاضر به سرمایهگذاری و فعالیت در این زمینه باشند، استقبال میکنیم.
معتقدیم این حرکت میتواند یک الگوی بسیار جدید برای اقتصاد مقاومتی، مردمی و جهاد و حماسه اقتصادی باشد.
یک جنگ رسانهای شدیدی درباره باربی در جهان صورت گرفته است
برای اینکه جذابیت این نوشتافزارها افزایش یابد و رقیبی برای تصاویر باربی و بتمن باشد، چه کارهایی صورت گرفته است؟
یک بخش آن طبیعی است چرا که تصاویر عروسکهایی مانند باربی و بتمن برای مخاطبان ما تصویرسازی شده است، یعنی یک جنگ رسانهای شدیدی درباره باربی در جهان صورت گرفته است و دارای پشتوانه رسانهای است و ذائقههای مخاطب کودکان و نوجوانان را تغییر داده است، اما ما توجه خود را به شخصیتها منتهی کردهایم، یعنی تلاش کردهایم که در این حوزه حرفهای عمل کنیم، به گونهای دیگر با حدود صدها دانشآموز درباره طرحهای روشنا صحبت کردهایم و همه کارها نیز دارای رنج سنی است.
در این راستا عکسهایی که مربوط به شهدا است، را برای مخاطب دانشجو، دبیرستان و راهنمایی در نظر گرفتهایم چرا که این تصاویر برای این گروه سنی از جذابیت بالایی برخوردار است، حتی گرافیستهایی که برای این کار در نظر گرفتهایم، به دلیل آن که همه آنها انیماتور هستند، نوعی تصاویر دفاتر را برای گروه سنی کودک و پیشدبستانی طراحی کردهاند که از بازخورد خوبی میان این گروه سنی برخوردار بوده است.
رسانهها به ترویج فرهنگ و تولید نوشتافزارهای ایرانی و اسلامی بپردازند
معتقدم رسانهها با تبلیغات و تیزرهای تبلیغاتی میتوانند به ترویج فرهنگ و تولید نوشتافزارهای ایرانی و اسلامی کمک شایانی کنند، برای خلق کاراکترها و شخصیتهای دختران و پسران ایرانی بیش از یکصد دانشآموز ایرانی عکسبرداری کرده و سپس عکسها را با تصویرگران چک کردهایم.
در گام نخست احساس میکنیم که کارهایی که صورت گرفته، جذاب است و طبق گروههای سنی تفکیکبندی شده است.
برای بحث توزیع این محصولات چه تدبیری اندیشیده شده است؟
برای بحث توزیع ما راههای متنوعی را پیشبینی کردهایم؛ از حضور در بازار لوازم التحریر گرفته تا فروشگاههای زنجیرهای. برنامه ما این است که این دفاتر از شیوههای مختلف مانند فروشگاهها، عرضه مستقیم در سطح معابر، فروشگاههای اینترنتی و نمایشگاههای پاییزه توزیع شود.
مخاطبان عزیز در این زمینه میتوانند به سایت roshana.co که تا آخر هفته رونمایی میشود یا با روابط عمومی «روشنا» باشماره 0218831868 تماس بگیرند و از مراکز توزیع و اطلاعات بیشتر برخوردار شوند.
تلاش روشنا برای رسیدن به یک برند سبک زندگی ایرانی _ اسلامی در بین مخاطبان
برنامه بعدی شما در روشنا چیست؟
نگاه ما به روشنا بسیار وسیع است، روشنا برندی است که میخواهد برای اولینبار به صورت حرفهای در زمینه سبک زندگی اسلامی _ ایرانی فعالیت کند و به عنوان یک برند سبک زندگی شناخته شود.
ما در حوزههای مختلف زندگی ورود خواهیم کرد، اصلیترین حوزه تولید محصولات کاربردی زندگی است در این خصوص برنامهای تدوین و در آن 10 گروه، کالایی و بیش از 200 نوع محصول شناسایی و جهت تولید در گامهای بعدی برنامهریزی شده است. که از جمله این گروههای کالایی میتوان به اسباب بازی، لوازم منزل، لوازم کودک، تقویم و سررسید،هدایا و تزئینات اشاره کرد.
در کنار تولید محصولات به حوزههایی از زندگی مانند گردشگری، سرگرمی، تفریحات و سلامت نیز انشاالله در آینده وارد خواهیم شد.
Sorry. No data so far.