یکشنبه 27 اکتبر 13 | 09:16

احتمال بازگشت مجدد پژو به ایران

یک سال و نیم پیش جنرال موتورز با پرداخت 320 میلیون یورو، 7 درصد سهام پژو را خریداری و همکاری با گروه پژو – سیتروئن را آغاز کرد. به دنبال آن پژو ارسال قطعه به ایران را متوقف و از بازار بزرگ ایران خارج شد. این موضوع سودآوری شرکت پژو را کاهش داده و منجر به اخراج تعدادی از کارگران فرانسوی شد.


با مطرح شدن احتمال جدایی پژو از شریک آمریکایی‌اش جنرال موتورز، دست این شرکت فرانسوی برای بازگشت به ایران باز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود دو سال پیش با فروش بخشی از سهام پژو – سیتروئن به جنرال موتورز، این شرکت فرانسوی تحت فشار شریک آمریکایی‌اش فعالیتهای خود در ایران را متوقف کرد.

با این حال اخیرا برخی رسانه‌های جهانی از بروز اختلاف بین شرکت پژو و جنرال موتورز خبر داده و احتمال جدایی این دو شرکت را مطرح کرده‌اند. در صورت تحقق این موضوع فشار شریک آمریکایی بر شرکت فرانسوی برداشته شده و پژو می‌تواند مجددا به ایران بازگردد.

اما اختلاف میان جنرال موتورز و گروه پژو – سیتروئن بر سر تغییر در ترکیب سهامداران شرکت فرانسوی رخ داده است. پژو – سیتروئن در حال بررسی خروج از ائتلاف خود با جنرال موتورز است تا از این طریق زمینه را برای همکاری‌های گسترده‌تر با شرکت دانگ فنگ چین آماده کند.

براساس آنچه گزارش شده، هم‌اکنون تردیدهای جدی در زمینه تحقق صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری ناشی از همکاری با جنرال موتورز برای پژو – سیتروئن وجود دارد. این موضوع در کنار پیشنهاد دانگ فنگ چین برای خرید بخش عمده‌ای از سهام پژو، مدیران این شرکت را در زمینه ادامه همکاری با جنرال موتورز دچار تردید کرده است.

پژو – سیتروئن که در اروپا با کاهش فروش مواجه شده است از یک سو به دنبال فروش سهام خود برای افزایش سرمایه است و از سوی دیگر قصد دارد حضور خود در بازار چین (بزرگترین بازار خودروی جهان) را گسترش دهد. این شرکت در گذشته همکاری گسترده‌ای را با دانگ فنگ داشته و قصد دارد با فروش بخشی از سهام خود به این شرکت، سرمایه گروه را به میزان بیش از سه میلیارد یورو افزایش دهد.

از سوی دیگر جنرال موتورز نیز از گسترش همکاری پژو – سیتروئن با دانگ فنگ ناراضی است و با هرگونه تغییر در ترکیب سهامداران مخالف است. جنرال موتورز در چین با گروه SAIC همکاری گسترده‌ای دارد و گسترش همکاری پژو – سیتروئن با دانگ فنگ را که رقیب SAIC است نمی‌پذیرد.

یک سال و نیم پیش جنرال موتورز با پرداخت 320 میلیون یورو، 7 درصد سهام پژو را خریداری و همکاری با گروه پژو – سیتروئن را آغاز کرد. به دنبال آن پژو ارسال قطعه به ایران را متوقف و از بازار بزرگ ایران خارج شد. این موضوع سودآوری شرکت پژو را کاهش داده و منجر به اخراج تعدادی از کارگران فرانسوی شد.

  1. مهمان
    27 اکتبر 2013

    با این بازار انحصاری در ایران و اجبار مردم برای خرید گران و بی کیفیت خودرو و حمایت دولتها از خودرو سازان و مافیایی که در صنعت خودرو وجود دارد ، مردم هیچگاه نفعی از معادلات خودرو در ایران نخواهند برد

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.