مسعود فراستی امروز در جشنواره پخش فیلمهای مردمی عمار در تالار فجر دانشگاه شیراز گفت: داوری جشنواره فیلم فجر به شدت محافظه کار بود و به نظرم «چ» مهمترین فیلم این جشنواره بود که جایزه مهمی به آن ندادند.
وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر امسال از نظر تعداد فیلمها عجیب بود، گفت: مکانیزم سینما ارتباط بین فیلم و مخاطب است و وقتی دولت سینما را ملک خود بداند، ارتباط فیلمساز با مخاطب از بین میرود و به دنبال مسائل مخاطب نمیرود و فقط فکر ارتباط با مسئولین و جلب رضایتشان است.
این منتقد سینما با اشاره به اینکه پول دولتی فیلمساز را فاسد، بیمخاطب و بینقد میکند، افزود: فیلمی که فیلمساز با نگاه به مخاطب و پول گیشه میسازد، موفق است.
فراستی ادامه داد: سینمای دولتی غیر از فاسد کردن و از بین بردن مکانیسم سینما، خوارجپرور است.
وی گفت: فیلمی که دولت سفارش میدهد، اثر هنری سفارشی است و سفارشگیرنده باید شبیه سفارشدهنده شود.
منتقد سینما با بیان اینکه فیلم خوب از بلدی سینما و ارتباط با مردم به دست میآید، اضافه کرد: دولت لطف کند در سینما بگذارد که زندگی سینما شکل طبیعی بگیرد و تا وقتی اینگونه باشد هر فیلم خوبی بسازیم اتفاقی و هر فیلم بد قائده است.
فراستی بیان داشت: به وحید جلیلی گفتم به بچههای شهرستانها بیشتر توجه کنید و بودجه بیشتری برای تربیتشان بگذارید.
وی با اشاره به اینکه برای اینکه چیزی در سینما ارزشی باشد، اول باید فیلم باشد و ارزش داشته باشد، گفت: کسی که اعتقاد به ارزش دارد باید سینما یاد بگیرد، ولی یاد نمیگیرد؛ چون حجاب جلوی چشمش را گرفته و فکر میکند که ما طیف انقلابی هستیم و کارمان درست است.
کارشناس سینما ادامه داد: اگر به چیزی اعتقاد داریم باید بروزتر و باسوادتر از همه باشد و اگر حرف از سینمای ارزشی میزنیم باید بهتر از دیگران سینما را یاد بگیریم.
فراستی نتیجه سینمای دولتی را ساخت فیلم های فارسی مبتذل دانست که در تاریخ 30 ساله انقلاب بی سابقه بود و گفت: سینمای خصوصی طبیعتا آسیبهایی دارد، برای اینکه این بچه تاکنون با عصا راه میرفته و بیعصا زمین میخورند و ممکن است ترکشهایی داشته باشد.
وی گفت: کسانی که به مردم و انقلاب اعتقاد دارند نباید از ساخت فیلمهای مخالف موضعشان بترسند چرا که اگر سینمای خصوصی راه رفتن بلد شود، مردم فیلم ضدارزشی را خودشان پس میزنند.
این منتقد سینما ادامه داد: البته در سینمای خصوصی ممیزیهایی هم باید رعایت شود؛ من جمله اینکه ضد منافع ملی و علیه اصول اعتقادی و دینی نباشد.
فراستی سینمای جشنواره ای حال را یک فاجعه دانست و گفت: در این 30 سال یک اشتباه بزرگ کردیم و آن راهاندازی جریان منحط سینمای جشنوارهای است و متاسفانه کلی هم پز آن را دادیم.
ویی با بیان اینکه با اکران فیلم هایی که ملتفروشی و دردفروشی می کنند در خارج از کشور مخالف هستم، اضافه کرد: اگر فیلم ملی درست ساخته شود و جایزه اسکار بگیرد، اولین نفری هستم که از آن فیلم دفاع میکنم.
این منتقد سینما در پایان بیان داشت: آرزو میکنم جشنواره فیلم عمار، مردمی بماند.
Sorry. No data so far.