شنبه 22 فوریه 14 | 10:42

مروری بر هرم‌های الگوی پیشرفت‌اسلامی

تبیین “جهت حرکت انقلاب اسلامی”؛ به عنوان هرم اول مباحث و شامل “تبیین مبنای حرکت انقلاب اسلامی”، “مراحل تحقق مبنای انقلاب اسلامی” و “موضوعات انتقال میان مراحل انقلاب اسلامی”


حجت‌الاسلام علی کشوری-سطح اول مفاهیم مرتبط با اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در دوازده هرم بحثی قابل تدوین است. ترتیب این مباحث به شرح زیر است:

1- تبیین “جهت حرکت انقلاب اسلامی”؛ به عنوان هرم اول مباحث و شامل “تبیین مبنای حرکت انقلاب اسلامی”، “مراحل تحقق مبنای انقلاب اسلامی” و “موضوعات انتقال میان مراحل انقلاب اسلامی”

2– تبیین چگونگی مقابله با تحولاتِ نامتناسب با “جهت حرکت انقلاب اسلامی”؛ به عنوان هرم دوم مباحث و شاملِ “تبیینِ ایده تقابل دفعی با تحولاتِ نامتناسب با جهت حرکت انقلاب اسلامی” ، “تبیین ایده پذیرش مطلق تحولات نا متناسب با جهت حرکت انقلاب اسلامی” و “تبیین ایده مدیریت تحولات نامتناسب با جهت حرکت انقلاب اسلامی”

3- بررسی تفسیرهای مختلف از مفهوم مدیریت تحولات ؛ به عنوان هرم سوم مباحث و شامل “تفسیر مدیریت تحولات بر اساس مبنای هدایت نظامات علمی”،  “تفسیر مدیریت تحولات بر اساس مبنای هدایت نظامات عینی” و “تفسیر مدیریت تحولات بر اساس مبنای هدایت نظامات ذهنی”

4- تبیین مفهوم “هدایت نظامات ذهنی”؛ به عنوان هرم چهارم مباحث و شامل “تبیین آثار نگرش های فردی در تصمیم گیری افراد”،  “تبیین آثار نگرش های اجتماعی در تصمیم گیری افراد” و  “تبیین آثار نگرش های تاریخی در تصمیم گیری افراد”

5- تبیین مفاهیم الگوی استخراج سؤال(الگوی تفاهم اجتماعیِ متناسب با مبنای هدایت نظامات ذهنی)؛ به عنوان هرم پنجم مباحث و شامل تبیین مفهم پایه سؤال، تبیین مفهوم رکن سؤال و تبیین مفهوم شرح سؤال

6- تبیین مفاهیم الگوی حفظ جهت (الگوی پژوهشِ متناسب با مبنای هدایت نظامات ذهنی)؛ به عنوان هرم ششم مباحث و شامل “اصول حاکم بر تبیین جهت گیری”، “اصول حاکم بر شناسائی جهت سازها” و “اصول حاکم بر ترجمه بخشی جهت گیری”

7- تبیین مفاهیم حاکم بر مرحله پرورش؛ به عنوان هرم هفتم مباحث و شامل “تبیین فرآیند تربیت کارشناس”، “تبیین فرآیند گسترش گفتمان” و “تبیین فرآیند تشکیل ساختارهای متکفل الگوی پیشرفت در ضمیمه ساختارهای فعلی”

8- تبیین “مبنای تحول در حوزه های علمیه”؛ به عنوان هرم هشتم مباحث و شامل “تبیین معنای تحول در حوزه های علمیه از منظر جریان فهم سنتی”، “تبیین معنای تحول از منظر جریان اصلاح قرائت دینی” و “تبیین معنای تحول از منظر جریان اسلام ناب”

9- تبیین “مبنای تحول در دانشگاه های ایران”؛ به عنوان هرم نهم مباحث و شامل “تبیین معنای تحول در دانشگاه ها بر اساس مفهوم دستیابی به مرزهای دانش”،  “تبیین معنای تحول در دانشگاه ها بر اساس مفهوم عبور از مرزهای دانش” و  “تبیین معنای تحول در دانشگاه ها بر اساس مفهوم دستیابی به مفاهیم پایه ی دانش جدید”.

10- تبیین مفاهیم افق نمائی برای تحقق الگوی پیشرفت اسلامی؛ به عنوان هرم دهم مباحث و شاملِ تبیینِ ویژگی های “مرحله پژوهش برای الگوی پیشرفت اسلامی”، ” مرحله پرورش الگوی پیشرفت اسلامی” و  ” مرحله پردازشِ الگوی پیشرفت اسلامی”

11- تبیین تفاوت ها و مشترکات موضوعات جهت سازِ مندرج در اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی؛ به عنوان هرم یازدهم مباحث و شاملِ  ” تبیین ویژگی موضوعات جهت ساز متناسب با تثبیت جهت گیری انقلاب اسلامی”، “تبیین ویژگی موضوعات جهت ساز متناسب با انتقال ساختارهای نظام به مرحله الگوی پیشرفت اسلامی” و “تبیین ویژگی موضوعات جهت ساز متناسب با انتقال حوزه و دانشگاه به مرحله الگوی پیشرفت اسلامی”

12- تبیین شاخص های هویت اسلامی؛ به عنوان هرم دوازدهم مباحث و شاملِ “تبیین بسته شاخصه های رفق”، “تبیین بسته شاخصه های رشد” و ” تبیین بسته شاخص های توازن”

 لازم به ذکر است که هرم های دوازده گانه مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی، وظیفه تبیین اولیه مسئله الگوی پیشرفت اسلامی و تفاوت آن با توسعه غربی را به عهده دارند. بعون الله تعالی.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.