مردم ایران با انقلاب اسلامی، بهدنبال حکومت الله رفتند، نه بهخاطر دنیا و مادیات؛ بلکه بهخاطر روحیه حقطلبی و کمالجویی که به نفَس قُدسی حضرت روحالله در آنها زنده شد. آنان در جستجوی کمال و نهایت اعتلای انسانی به حکومت اسلام رسیدند. فلسفه حکومت اسلام، تزکیه و تعلیم انسانها و تبدیل شدن به انسان کامل است؛ فراهم کردن مقدمات حرکت بلندمدتِ رسیدن به سعادت است.
این مردم، حرکت بهسویِ قلههای کمال انسانی را آغاز کردهاند و در این راه، با تمسک به حبل متین ولایت، به فضل الهی تا رفیعترین جایگاههای انسانی صعود خواهند کرد. مردمی اینچنین حقطلب و کمالجو، نیاز به راهبری دارند که خود گواه حق باشد و نشانیِ صحیح را برای آنان بنمایاند؛ راهبری که در گردنهها و پیچهای تاریخیِ مسیرِ تعالی، دست امت را بگیرد و از ضعف و سستی، رهایی بخشد؛ طبیبی که آشنای با دردها و امراض جامعه باشد و نسخههایی عملی و مؤثر برای علاجها ارائه کند؛ مرشدی که در غبار فتنهها، محل رجوع باشد و مردم، بصیرت و بینش خود را از حکمتها و موعظههای او دریافت کنند. و حقیقتاً تا به امروز این اتفاق افتاده و به اذعان دوست و دشمن، پیوند مردم با مقام معظم رهبری، عالیترین افتخارات را نصیب ملت کرده است.
ولیفقیه در جایگاه نائب امام زمان(عج) واجد دو شأن حکمرانی بر امور و هدایت قلوب است. شأن اول رنگی حقوقی دارد و آن، تصدی بر امور اجرایی و ولایت مطلِقی است که گرهها را از امور جاری باز میکند و مانع ایجاد بنبست در نظام میشود. این شأن انحصاری و اختصاصی است. ولی شأن دوم که مغفول واقع شده، هدایت دلها و جذب جانها به سوی کمال و ایجاد فضای مناسب برای رشد فضائل انسانی در جامعه و «پدر» بودن برای یکایک فرزندان این مرز و بوم است. اگر شأن رهبر و امام جامعه در اداره امور خلاصه شود، نباید انتظار ایجاد فضایی مناسب برای رشد و به کمال رسیدن فضائل انسانی را داشت.
حضرت آیتالله خامنهای، همچون یک دانشگاه علمی، محتواهایی قوی و مؤثر تولید میکنند و در اختیار مردم قرار میدهند. محتواهایی که در مباحث گوناگون، نیازهای مختلف مردم را پاسخگوست. امروز هرکس در دانشگاه خامنهای ثبتنام کند و محصل این دانشگاه شود، خیالش از سردرگمیها و حیرانیهای این دنیا آسوده خواهد شد. شأن هدایت قلوب، توسط ایشان در حال انجام است و درسهای مختلف این دانشگاه، هر یک بعدی از ابعاد هدایت انسان را پوشش میدهد. درسها خیلی متنوع هستند: دروس تاریخی، معارفی، سیاسی، فرهنگی، توحیدی، اجتماعی و اخلاقی.
از مهمترین دروس برای هدایت انسانها، دروس اخلاقی است. متأسفانه در کتب موجود از بیانات معظمله، کمتر به این موضوع پرداخته شده است. مباحث اخلاقی ایشان، امتیازات منحصربهفردی دارد که دل جویندگان استاد اخلاق را بهسوی خود جذب میکند.
مباحث اخلاقی ایشان در عین ریشهای بودن، خیلی ساده و عملی است؛ سخت و پیچیده نیست که در شنونده ترس از عمل کردن به آن ایجاد کند. چون نصایح برگرفته از آیات قرآن است، حکمت دارد و خیلی دقیق به ریشه و گره اصلی میزند و مشکل را حل میکند. اخلاقی که ایشان میگویند، اخلاقِ ناظر به حضور فعال در جامعه است، نه اخلاق فردگرا و به دور از اجتماع. اصلاً گاهی بُعد جدیدی از اخلاق را باز میکنند و اخلاق یک امت را مطرح مینمایند؛ مانند مباحثی که در موضوع گناه و استغفار یک جامعه دارند. مباحث اخلاقی را خیلی جذاب و شیوا ارائه میکنند و طیفهای مختلف مردم از طلبه و روحانی تا دانشجو و هنرمند جذب میشوند. مباحث هم تنذیری است و هم تبشیری. خیلی بهجا از آیات بیمدهنده و بشارتدهنده قرآن استفاده میکنند. خودشان هم که مظهر اخلاق اسلامی هستند و به اقرار برخی افراد، فقط نگریستن به چهرة منور ایشان، انسان را بهسوی کارهای نیک سوق میدهد و از کارهای خلاف دور میکند.
کتاب «استغفار و توبه» فتح بابی است در کتب صهـبا، برای مباحث اخلاقی معظمله. انشاءالله این خط محتوایی در آینده کاملتر شود و راهی ایجاد کند برای رساندن نسخههای شفابخش این طبیب حاذق به مردم تشنه و آماده کردن بیش از پیش جامعه برای ظهور حضرت ولیعصر اروحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا.
Sorry. No data so far.