جمعه 26 سپتامبر 14 | 14:27
عسگرپور در نشست بررسی فیلم سینمایی «مهمان داریم»:

بازداشت افراد همه جا گره گشا نیست

عسگرپور، کارگردان «مهمان داریم» در نشست بررسی این فیلم در جشنواره مقاومت گفت: دولت‌های مختلف هرجا دیدند که ارزشی وجود دارد که با وجود مردم شکل می‌گیرد، سریع وارد عمل شدند و آن را تبدیل به بیلان کار خود کردند.


محمدمهدی عسگرپور

 عسگرپور، کارگردان «مهمان داریم» در نشست بررسی این فیلم در جشنواره مقاومت گفت: دولت‌های مختلف هرجا دیدند که ارزشی وجود دارد که با وجود مردم شکل می‌گیرد، سریع وارد عمل شدند و آن را تبدیل به بیلان کار خود کردند.

نقد و بررسی فیلم سینمایی مهمان داریم به کارگردانی محمد مهدی عسکرپور با حضور کارگردان، منوچهر محمدی تهیه کننده و کیوان امجدیان منتقد سینمایی شب گذشته در سالن شماره 3 سینمای فلسطین برگزار شد.

محمد مهدی عسگرپور کارگردان مهمان داریم درباره شرایط ساخت این فیلم گفت: فیلم در گروه فیلم‌هایی است که در شرایط معمولی با بودجه هم سطح چنین فیلم‌هایی ساخته شده است. در مجموع بخش جذاب کار، نگارش فیلمنامه بود. حدود سه ماه نوشتن این فیلمنامه به طول انجامید که قسمت سخت کار نیز محسوب می‌شد. در ابتدای نگارش شروع و پایان خوبی برای کار داشتیم اما میانه فیلمنامه اصل ماجرا بود تا بتوانیم این دو روز زندگی را به صورت جذاب به تصویر بکشیم. چون در زمان نگارش وسواس لازم را داشتیم در هنگام اجرا مشکل خاصی نداشتیم و امیدوارم بتوانم همچنان در این حوزه کار کنم.

کارگردان فیلم مهمان داریم با اشاره به اینکه مرز بین واقعیت و خیال بحث جدی فیلم محسوب می‌شود تاکید کرد: اساسا فیلمسازی بازی با خیال و واقعیت است. زمانی که درباره موضوعات ماورایی فیلم می‌سازیم فرمول‌های زمینی جوابگو نخواهد بود اما هنگامی که درباره واقعیت حرف می‌زنیم هرکس به اندازه وجودی خود درکی از آن دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم مرزبندی‌ای برای این خانواده بین واقعیت و خیال ایجاد کنیم. این مرزبندی برمی گردد به مخاطب. در همین راستا مهمان نیز از این مقوله مستثنی نیست. من در پی پیدا کردن حلقه مفقوده نبودم بلکه هرکس باید خودش با توجه به نشان‌های موجود در فیلم برداشت خودش را داشته باشد. به نظر من ما درباره موضوعات قطعی هم نمی‌توانیم به طور قطعی سخن بگویم. متاسفانه گروهی علاقه‌مند هستند درباره موضوعات نسبی به صورت قطعی حرف بزنند.

عسکرپور با مقایسه دوره‌های مختلف شرایط جامعه پس از انقلاب گفت: جامعه ایران بعد از انقلاب یک دوره به آرمان گرایی شدید پرداخت به طوری که بعد از گذشت زمان جامعه به واقعیتی رسید که امروزه شاهد آن هستیم که با آرمان‌های ما در تضاد قرار گرفته است.

وی با انتقاد از دولت‌ها ی مختلف عنوان کرد: دولت‌های مختلف هرجا دیدند که ارزشی وجود دارد که با وجود مردم شکل می‌گیرد سریع وارد عمل شدند و آن را تبدیل به بیلان کار خود کردند. چرا در جامعه ما در پشت بام هیچ خانه‌ای حتی در ایام خاص شاهد پرچم ایران نیستیم در حالیکه در کشور دشمن ما آمریکا این اتفاق به صورت فریضه درآمده است. ساخت کلیسا، کنیسه و مسجد در امریکا با بودجه دولتی ممنوع است.

عسکرپور ادامه داد: زمانی که مردم با بودجه خصوصی و مردمی به ساخت این گونه مکان‌های مذهبی می‌پردازند نتیجه و عمل بهتری را نیز در پی دارد. این نوع نگاه در ایران نمی‌تواند جریان اثربخشی را ایجاد کند، تنها باعث دولتی کردن شعائر می‌شود. به طوری که ارزش‌ها و آرمان‌ها دولتی می‌شوند. هرجا که ارزش‌ها شکل گرفت دولت‌ها نباید به آن ورود کنند.

منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم در خصوص ساخت فیلم درباره دفاع مقدس گفت: فیلم‌های این چنینی نه تنها در کشور ما بلکه در هر جایی که با مقوله جنگ درگیر بوده‌اند بعد از مدت زمانی که می‌گذرد درباره بازماندگان جنگ ساخته می‌شود. به آن‌ها بسیار توجه می‌شود که بسیار طبیعی است در حالیکه در کشور ما به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: وقتی جنگ و آثارش فروکش می‌کند بازماندگان آن به فراموشی سپرده می‌شود که بخشی از آن طبیعی است و بخش دیگر آن سهل انگاری ما محسوب می‌شود. ما نباید تنها به هفته دفاع مقدس توجه کنیم.

تهیه کننده فیلم مهمان داریم درباره این فیلم و ارتباطش با شرایط امروز یادآور شد: مقدمات یک مهمانی ترتیب داده می‌شود که یک بار دیگر این خانواده‌ها در شرایط امروزی بشناسیم تا اگر دچار غفلت شده‌ایم بتوانیم ادای دینی به آن‌ها کرده باشیم.

محمدی با تاکید بر این مسئله که تفکرات و شعائر شیعه منوط به دوران بعد از انقلاب نبوده است عنوان کرد: خیلی از شعائر پیش از انقلاب چه در دوران مشروطه و چه بعد از آن براساس تفکرات شیعه بود اما در انقلاب به ثمر رسید. زمانی که دشمن این شرایط را دید که ملتی به دنبال آن است که روی پای خودش بایستد تصمیم گرفت ایران را درگیر جنگ کند تا بتواند او را از پای درآورد که خوشبختانه نتوانست.

وی اداکه داد: انچه که در زمان جنگ بیان می‌شد با الهام از عاشورا به وجود آمد و براساس این باور قوی شکل گرفت و تا به امروز نیز ادامه داشته است. با استفاده از عاشورا می‌توان حرکت‌های بزرگ اجتماعی را سامان دهی کرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی طلا و مس با بیان اینکه سینما مختصات خودش را دارد تاکید کرد: چه اصرای داریم سینما را به تلویزیون نزدیک کنیم و یا حتی یک گام جلو‌تر یک اثر سینمایی را به خبر تبدیل کنیم در حالیکه به یک اثر سینمایی می‌توان نگاه دیگری داشت تا بتواند ماندگار شود.

وی افزود: حافظ دیوان خود را بر اساس آیات و احادیث به نگارش درآورده است اما توانسته این مفاهیم را در قالب ادبیات متجلی کند که تا‌ به امروز نیز باقی مانده است. وظیفه سینما نیز به این گونه است که باید بتواند در طول زمان ماندگار بماند.

کیوان امجدیان منتقد سینمایی با بیان اینکه فیلم نیاز به رمزگشایی بیشتری دارد خاطر نشان کرد: فیلم نیاز به رمزگشایی بیشتری دارد. در نقطه عطف داستان که شخصیت‌ها دچار گاز گرفتگی می‌شوند مخاطب بین واقعیت و خیال سرگردان می‌شود. همچنین رمزگشایی مهمان در لفافه باقی می‌ماند و به صورت دقیق تری به آن پرداخته نمی‌شود.

وی مسئله فیلم را مسئله امروز دانست و عنوان کرد: فیلم مسئله امروز ماست که با پرداختن به قشری که در طول سال‌های دفاع مقدس همه چیزش را در کف اخلاص گذاشته و امروز یک زندگی معمولی دارد بتوانیم یاد آن‌ها را همیشه زنده نگه داریم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.