نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی راهبردهایی برای توسعه و تجاریسازی علم و فناوری ارائه کرد.
ابراهیم کارخانهای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی خانه ملت طی یادداشتی راهبردهایی در راستای توسعه و تجاری سازی علم و فناوری ارائه کرد.
متن یادداشت کارخانهای بدین شرح است:
در دنیای پیچیده علمی و صنعتی امروز، هر کشوری که بخواهد در معادلات بینالمللی عزت و استقلال خود حفظ کند چارهای جز آن ندارد که به مرزهای جدید دانش دسترسی پیدا کند. امروز اقتدار هر کشوری بستگی به میزان قدرت علمی آن کشور دارد. شکی نیست که اقتدار علمی، اقتدار سیاسی و اقتصادی نیز به دنبال خواهد داشت. بر این اساس علم و فناوری و پژوهش و نوآوری ارکان اصلی توسعه مبتنی بر دانایی محوری است که میبایست در تمام برنامهریزیها ارکان محور تصمیمگیری باشد.
در ذیل به برخی راهبردها در راستای عملیاتسازی این مهم اشاره میگردد:
۱- تشویق و ترغیب نخبگان و دانشمندان به پژوهشهای فناورانه منجر به محصول و پرهیز از انجام پژوهشهای غیرمفید.
2- تشویق به تأسیس مراکز تخصصی و تحقیقاتی توسط بخش خصوصی در جهت ارائه خدمات تخصصی به منظور بالا بردن سطح رقابت، نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی بر پایه استانداردهای تعریف شده از سوی سازمان ملی استاندارد و تشویق صنعتگران به ارتباط با این مراکز.
3- ایجاد پژوهش سراهای کاربردی به منظور شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزی و دانشجویی و فراهم نمودن امکانات پژوهشی لازم جهت شکوفایی استعدادهای ذاتی آنان.
4- برنامهریزی لازم به منظور شتاب در توسعه فناوریهای نانو و بیو و حمایت ویژه از تجاریسازی آنها.
5- احداث شهرکهای صنعتی با فناوریهای نوین و پیشرفته و برنامهریزی لازم جهت ارائه خدمات مشترک زیربنائی، فنی مهندسی، طراحی و IT و … مورد نیاز.
6-برنامهریزی هدفمند جهت ورود نخبگان و نیروهای ماهر و متخصص در نظام مدیریتی کشور.
7- هدایت زیرساختهای پارک علم و فناوری در جهت رشد شرکتها و بنگاههای دانشبنیان با فناوری پیشرفته (HI-TECH)
8- تشکیل کارگروههای تخصصی پژوهش و فناوری متشکل از رؤسای دانشگاههای منتخب، پژوهشگران و دانشمندان برجسته، جهت برنامهریزی لازم به منظور هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی و ایجاد قطبهای پژوهشهای فناورانه منجر به تولید کالاهای با فناوری نوین و پیشرفته (HI-TECH) در کشور.
9- ساماندهی فعالیتهای پژوهشی و اقدامات نوآورانه از طریق تقاضا محور نمودن پژوهشی و نوآوری.
10- برنامهریزی لازم جهت تکمیل حلقههای مرتبط با صنعت بر پایه مزیتهای انسانی.
11- تأسیس مراکز تحقیقاتی منطقهای با توجه به مزیتها و توانمندیهای آموزشی و پژوهشی استان.
12- طرح برگزاری نمایشگاههای هدفمند با فناوریهای برتر در جهت اشاعه نگاه فناورانه به توسعه تولید.
13- تدوین نظام علمی فناوری و نوآوری در جهت تکمیل چرخه پژوهش و فناوری.
14-طرح برگزاری مسابقات کیفی کالاهای معین با فناوری برتر در جهت بالا بردن کیفیت کالاها در سطح کشور.
15- تأسیس مراکز رشد خصوصا در مناطق محروم و مستعد از طریق «سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری» و حمایت از آنها.
16- ترغیب دانشگاهها به رقابتپذیری در هماهنگی دانش و صنعت به منظور انتخاب پژوهشهای برتر منجر به تولید و مورد نیاز مردم.
17- گسترش جشنوارههای پژوهش و فناوری در جهت شناخت محققان، فناوران و برنامهریزی لازم جهت تجاریسازی آنها.
18- ترغیب صاحبنظران و دانشگاهیان برجسته به بررسی راهبردی سه اصل مهم علم، فرهنگ و اقتصاد و تلاش در جهت ساماندهی مدیریت آنها در کشور.
19- تشکیل شورای هماهنگی راهبردی آموزش عالی استانی در جهت ساماندهی پذیرش دانشجو، بازنگری و ایجاد رشتههای جدید، توسعه تحصیلات تکمیلی و ارتقاء سطح علمی دانشگاهها، ارائه راهکارهای توسعه، همافزایی علم و ثروت و رفع مشکلات دانشگاهها.
20- تأسیس موزه نوآوری و شکوفایی به منظور ارائه مستمر ابداعات و اختراعات، نوآوریها و شکوفاییهای استانی در جهت ترغیب و رشد استعدادهای برتر.
21- رقابت هدفمند و موضوعی در رشتههای مختلف از طریق برگزاری مسابقات بین دانشگاهی به منظور ارتقاء و بهرهگیری از استعدادهای برتر دانشجویان در جهت رقابتیسازی توسعه علمی و صنعتی کشور.
22- تأسیس پارکهای ایدهپژوهی به منظور نقد و بررسی و ارائه سیر علمی ایدههای پژوهشی تا محصول در جهت شکوفایی استعدادهای ذاتی و بالا بردن قدرت خلاقیت و نوآوری در جوانان.
23- ترغیب جدی دانشگاه به تأمین اعتبارات مورد نیاز از طریق ارتباط دانش با صنعت و ارائه خدمات پژوهشی تقاضا محور و مأموریتگرا.
24- تأسیس پژوهشگاههای فناوری و نوآوری در جهت ارائه همزمان آموزش و پژوهش فناوری محور از طریق پذیرش دانشجویان خلاق و فناور و نوآموز به منظور بکارگیری استعدادهای برتر در راستای توسعه و پیشرفت کشور، نوسازی مراکز آموزشی فنی و حرفهای به تجهیزات مدرن و پیشرفته به منظور ایجاد مهارت در فارغالتحصیلان سطوح عالی دانشگاهی در راستای کاربردی و مهارتی نمودن علوم.
25- نوسازی مراکز آموزش فنی و حرفهای به تجهیزات مدرن و پیشرفته به منظور ایجاد مهارت در فارغالتحصیلان سطوح عالی دانشگاهی در راستای کاربردی و مهارتی نمودن علوم.
26- برنامهریزی لازم جهت تحول در آموزش از طریق نوآوری در تأسیس رشتههای کاربردی منطبق با نیاز و مراجعات امروز جامعه، بر پایه کسب دانش و مهارت، به منظور بالا بردن زیر ساختهای علمی، فنی و مهارتی در عرصههای مختلف مورد نیاز مردم در جهت رفاه، ایجاد اشتغال و ارتقاء دانش عمومی در جامعه.
27- تشویق بخش خصوصی و دولتی به ارائه ایدههای نو و هماهنگی با مراکز علمی و تحقیقاتی در جهت عملیاتی نمودن آنها.
28- اعلام عمومی ایدههای پژوهشی فناورانه و نوآورانه مورد نیاز بخشهای خصوصی و دولتی از طریق فراخوان رقابتپذیر نیروهای فناور، نوآور و پژوهشگر در سطوح استانی.
29- تشویق رقابتپذیری بخشهای دولتی و خصوصی به جذب نیروهای نخبه، فناور و نوآور به عنوان اقدامی ارزشی در جهت اعتلای علمی این بخشها.
30- برگزاری مسابقات علمی و فناوری با هماهنگی حوزه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در جهت تشویق دانشجویان و پژوهشگران به ارائه فناوریهای نوین منجر به محصول.
31- برنامهریزی و هماهنگی لازم در ارائه طرحهای کلان تحقیقاتی در جهت قطع وابستگی کشور به محصولات استراتژیک خارجی هماهنگی و مساعدت حوزه معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور.
32- تشکیل کمیتههای برنامهریزی ارتقاء سطح علمی ارائه خدمات عمومی و آموزشهای علمی همگانی در جهت اشاعه دانایی محوری در جامعه.
33- ساماندهی انجمنهای علمی و صنعتی در راستای توسعه و پیشرفت استانی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور.
Sorry. No data so far.