یکشنبه 18 ژانویه 15 | 15:49
تمجید دکتر غلامرضا کافی از میلاد عرفان‌پور

شاعری آرمان‌گرا با تولی و تبری

میلاد بسیار معتقد و باورمند است. سر این مسائل اصلا مسامحه و معامله نمی‌کند و بطور نمایان دارای تولی و تبری است.


13930722000526_PhotoA

میلاد بسیار معتقد و باورمند است. سر این مسائل اصلا مسامحه و معامله نمی‌کند و بطور نمایان دارای تولی و تبری است.

اشعار میلاد عرفان‌پور، شاعر و رباعی‌سرانی جوان انقلاب مورد بررسی و دوباره‌خوانی قرار می‌گیرد. به همین منظور دکتر غلامرضا کافی، شاعر و استاد دانشگاه در شیراز در گفت‌وگویی کوتاه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص عرفان‌پور پرداخت.

کافی با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصی و اخلاقی عرفان‌پور گفت: میلاد انسان اخلاق‌مدار و باورمندی است. بسیار معتقد است. متعهد و کاملا باورمند است. سر این مسائل اصلا مسامحه و معامله نمی‌کند و راه خودش را می رود. در باورش ایستادگی دارد و در این راه بطور نمایان دارای تولی و تبری است. اگر بخواهد در مجامعی شرکت کند یا با نهاد و ارگانی همکاری کند همه اینها را لحاظ می کند و این بسیار نکته مهمی است. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که برخی دوستان شاعر در این امور مسامحه بالایی دارند ولی میلاد هیچ تسامحی در این زمینه ندارد. خیلی معتقد و پابرجاست.

کافی در ادامه افزود: میلاد نماینده و یکی از سرمداران جریان مجدد رباعی است. رباعی در دوره اول شعر انقلاب دیده شده و جایگاه مشخصی برای خود کسب کرده است. بعدا به افول رفت. در ادامه نسل سومی‌ها و در اعقاب نسل چهارمی‌ها دوباره به کوتاه‌سرایی توجه شد، یکی از همین کوتاه‌سرایی ها هم رباعی بود که مورد عنایت قرار گرفت و میلاد هم کارهای بسیار خوب و قابل عرضه ای ارائه داد. به نظر من  میلاد هر چند در سایر قالب‌ها کار می کند اما بیشتر به خاطر همان آثار رباعی‌اش شناخته می شود. البته غزل های خیلی خوبی هم دارد. مثلا آن غزلی که برای شهدای تفحص گفته، فوق العاده است .

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‎های خود، تنوع موضوعی در تمام بسترهای مردمی و ادبیات مردمی و آیینی را از ویژگی‌های مهم شعر عرفان‌پور توصیف کرد که نگاهی تازه و زبانی متفاوت و نرم و مخملی دارد.

کافی، فعالیت اجرایی و ادبی عرفان‌پور در قالب موسسه شهرستان ادب را از دیگر وجوه شخصیت حرفه ای عرفان پور توصیف کرد و گفت: این کار میلاد دو جهت فنی و محتوایی دارد. بچه‌ها و شاعران جوان را هدایت می کند. شاعران از خمان ابتدا با اصول آشنا می شود. نقش دیگر این کار هم هدایت فکری است که اهمیتش از وجه قبلی مهم تر است. هدایت فکری اهمیت بیشتری دارد مخصوصا در این دوره و زمانه که آلودگی‌های‌‎های فکری زیاد است و این هدایت می‌تواند برای شاعران، پیراستگی ذهن و زبان به ارمغان بیاورد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.