پیمان خازنی آهنگساز آلبوم نوشین طافی می گوید: در اولین ملاقاتمان، نوشین طافی برای من دشتی اجرا کرد! و بعد از چند جلسه که با ایشان داشتم، سعی کردیم تا با جهان موسیقایی یکدیگر بیشتر آشنا شویم تا آلبومی هدفدار را به جامعه ارائه کنیم.
این موضع گیری جنتی نیز باعث شد تا مراجع به شدت اعلام موضع کنند. آیت الله مکارم پس از این اظهار نظرها از سوی جنتی گفته بود “این اظهار نظرها سابقه ندارد” وی در ادامه در مورد حرمت تکخوانی زنان گفت:” وزارت ارشاد بداند تکرار این کارها سبب میشود که مردم فاصله بگیرند.”
با این حال سه شنبه ای که گذشت، آلبومی از نوشین طافی خواننده زن با مجوز ارشاد رونمایی شد. رسانه های دولتی از انتشار این آلبوم با عنوان «اتفاق بزرگ در موسیقی پس از سالها» یاد می کنند، شاید برای اینکه مقدمه ای برای قبح شکنی های بعدی باشد، چرا که اظهارات اعتراضی برخی از افراد جریان روشنفکری در مراسم رونمایی از این موضوع حکایت دارد.
پیمان خازنی آهنگساز آلبوم نوشین طافی می گوید: در اولین ملاقاتمان، نوشین طافی برای من دشتی اجرا کرد! و بعد از چند جلسه که با ایشان داشتم، سعی کردیم تا با جهان موسیقایی یکدیگر بیشتر آشنا شویم تا آلبومی هدفدار را به جامعه ارائه کنیم.
بیایید همه بانوان را مثل مادر خود بدانیم!
در ادامه محسن کرامتی(خواننده آلبوم) با اعتراض به محدودیت خوانندگی زنان اظهار داشت: همه ما با صدای یک بانو که برای ما لالایی میخواند با موسیقی آشنا میشویم و آن بانو مادر ماست. بیایید تمامی بانوان را مثل مادر خود بدانیم و اجازه دهیم تا صدایشان شنیده شود.
علی غضنفری(شاعر مجموعه) هم در ادامه با لحنی اعتراضی به وضعیت زنان در ایران گفت: من شگفتزده هستم که چرا بانوان ما از حق مسلمشان باید تشکر کنند؟ کار به جایی رسیده است که یک بانو وقتی صدای خوبی دارد و این صدا موجب نشاط و شادی دیگران میشود بابت اجازه فعالیتش باید از دیگران تشکر کند اما این حق مسلم اوست. چرا همیشه به دنبال این هستیم که بانوان را در آشپزخانه ببینیم؟
انتشار آلبومی از یک خواننده زن در شرایطی اتفاق می افتد که هیچ قید و بندی در وزارت ارشاد وجود ندارد و این دستگاه فرهنگی متاسفانه با پسوند اسلامی روز به روز بیشتر به ابتذال می افتد. انتشار این آلبوم نتیجه فعالیت چندساله یک گروه بی قید در فضای موسیقیایی که هم اعتراض می کنند و هم با احترام مجوز می گیرند، نیست بلکه نتیجه عملکرد و اظهارات قبح شکنانه وزیر ارشاد است که پیش از این تکخوانی زنان را حلال اعلام کرده بود.
گویا امروز اظهارات یکسال پیش آقای وزیر به بار نشسته است.
انا لله و انا الیه راجعون
لعنت بر مسئولین بی کفایت
ما نمیگذاریم به همین راحتی خون و زحمات شهدا زیر پا بماند
چه اشكالي داره؟
اشكالش حرمتشه
فرق بين حلال و حرام چيه؟ ميدوني؟
البته هر حلالي و هر حرامي و هر واجب و مستحب و مكروهي علت و فلسفه اي دارد كه من الآن در مقام توضيح آن نيستم.
اگر صداى زن (چه به صورت تك خواني و يا همخواني با زنان و يا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد. اگر مفسده داشته باشد و يا تحريك شهوت بكند، جايز نيست.
آيت ا… خامنه اي، استفتاءات، نشر جامعه مدرسين، سوال 1145.
صدای زن غیر از خوانندگی زن است. چون خوانندگی مستلزم ناز و کرشمه دادن به صدا است که بنا بر نص قرآن حرام است که “فلا تخضعن بالقول”.
اما اکر صدای زن خشک و جدی باشد و فاقد ناز و کرشمه باشد و مفسده دیگری هم برآن ترتب نباشد اشکال ندارد.
نه تنها آواز خوانی زن حرام قطعی است بلکه حتی بسیاری از مکالمات زنان در جامعه که همراه ناز و ادا است هم حرام است.
حكمي كه شما آورده ايد ربطي به اين موضوع ندارد.
كافي است آثار اين خانم را دانلود كنيد(مجوز هم كه ديگه داره) و ببينيد آيا به صورت غنا هست يا نه و مفسده اي بر آن مترتب هست يا نه؟
البته توصيه اكيد ميكنم كه فقط به اندازه فهميدن، گوش كنيد نه بيشتر.
فرق بين حلال و حرام را كه ميدانيد.
رساله آموزشی ایت الله خامنه ای ،جلد2،ص118
شرط عدم تحریک شهوت که درسوال فرض شده ،تقریبا تحقق ناپذیراست چگونه ممکن است زنی خوش صدا ،آوازی بخواند ومردها دل هایشان متوجه پروردگارباشدوذکربگویندومفسده ای برایشان ایجادنشود.این خیلی بعیداست وعادتا چنین چیزی تحقق نمی یابد،بله اگرشرط سوال کننده تحقق یافت ،حرام نیست.اما چراانسان حکم به عدم حرمت چیزی بدهدکه به طورطبیعی وعادی اتفاق نمی افتد.
اينطور نيست
در پاسخ هيچ اشاره اي به خوش صدا بودن زن نشده است. لذا فرض شرايط حكم امكان پذير است.
به عنوان نمونه تيتراژ پاياني سريال مختار نامه كه مربوط به تك خواني زني بود كه لالائي علي اصغر ميخواند نه محرك بود و نه مفسده اي داشت. قصد و نيت شنونده هم كه ربطي به خواننده ندارد.
رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ،جلد 2،ص118
شرط عدم تحریک وشهوت که درسوال فرض شده تقریبا تحقق ناپذیر است چگونه ممکن است زنی خوش صدا،آوازی بخواند ومردها دل هایشان متوجه پروردگارباشد وذکربگویند ومفسده ای برایشان ایجادنشود.این خیلی بعیداست وعادتا چنین چیزی تحقق نمی یابد ،بله اگر شرط سوال کننده تحقق یافت،حرام نیست .اماچراانسان حکم به عدم حرمت چیزی بدهدکه به طورطبیعی وعادی اتفاق نمی افتد.
“به صورت غنا نباشد”
سکوت هر مسلمان اهانت است به قران
حکم فوق در مورد گوش دادن به صدای زن است ولی حرکت وزارت ارشاد حکمش خواند زن مسلمان در برابر مردان است که ….
این استفاده از احکام خلط دو موضوعه
ای وزارت ارشاد باید نام تو را تغییر داد.در تعجم از کارت .آن خانم تقصیری ندارد این تویی که مقصری در جهت رواج گناه
کلاً پشیمون شدم وقت کذاشتم واسه این تریبون.
مجلس کجاست؟تاکی باید شاهد خیانت به خون شهدا امام و اسلام باشیم؟نذارین امام زمان و رهبری از دست نا اهلان زجر بکشن
شهر زمانی سیل می بره که بک سوراخ کوچک درآن درست می کنند ازوقتی که بعد از انقلاب بعضی حرام ها را با اما واگر حلال کردندباید منتظرخیلی اتفاقهای عجیب وغریب به اسم اسلام باشبم از آن بدتر به جهان هم به عنوان اسلام ناب معرفی می کنیم غضب خدا قطعا در انتظارماست شمابگویید چه کنیم حالا که یک مشت مطرب/رقاص/خواننده/هنرپیشه/ورزشکار/شده اند الگوی مسلمانی
اين سواد ديني حتي بين لفظ بي شناسنامه ها هم نيست
چطور يك وزير جمهوري اسلامي ما اين حرف رو ميزنه ؟
وااويلا
مشکل فقط خواندن زنان نیست ، فقط تا نوک بینی خودتون رو نبینید
اگر زنان شروع به خوانندگی کردند ، مثل زمانی که شروع به کار کردن در اجتماع کردند ، مشکلات جامعه بیشتر میشه
اگه میگید حق مسلم زنان هست باید بدونید حق مسلم یه بچه هم هست که درست تربیت بشه نه مثل الان که زنان امروزی اصلا نمیفهمن بچه تربیت کردن یعنی چی و سواد زنان روستایی صد درجه از زنان پیشرفته ی شهری بیشتره (البته بستگی داره سواد رو چی ترجمه کنید)
به نظر من نه پسران و نه دختران امروزی به اندازه ی سر سوزنی لذتی که ما در دوران فقر جامعه از زندگی میبردیم رو نمیبرن و یه زندگی ماشینی و مسخره رو دارن ، این حق زنان هست که مزه ی زندگی رو بفهمن و چون نمدونن چطور ، شما هم دارین فریبشون میدین و ازشون سوء استفاده میکنین
لذتی که ما از بارون های قدیم میبردیم رو با ماشین و دود و دم از نسل امروزی گرفتین واسمش رو گذاشتین پیشرفت ، هیچکدوم از کسانی که میرن دنبال این چیزا یه دونه میوه ی طبیعی و سالم رو از درخت نخوردن وگرنه دنبال میوه ی شیمیایی نمیرفتن
واقعا حق مسلم زنان ما و ایرانی ها اینه که خواننده بشن در حالی که لذت کوچکترین چیزها رو ازشون گرفتیم
از نظر من شما سوراخ دعا رو گم کردین
جالبه که برای یک آلبومی که انتشار مشابهش در سالهای گذشته در این مملکت چندین بار اتفاق افتاده اینقدر جنجال درست کردن . اولا این آلبوم تک خوانی نیست ثانیا مشابه اون رو می تونید در آثار مسعود جاهد در سالهای پیش ببینید . اما در مقابل این آثار هیچ واکنشی قبلا شاهد نبودیم . شاید چون خیلی از این آثار در دولت امام زمانی ! احمدی نژاد مجوز گرفته بودند.
ای کاش مردم ما اسلام رو می شناختن, طی این سالها آلبوم هایی که خواننده مرد داشته و مجوز گرفته اند چگونه ارزیابی میکنید,اسلامی بودند؟ایرانی بودند؟بر اساس وطبق چه فرهنگ و دینی ساخته شده بودند و می شوند؟موضوع صرفا خوانندگی زنان نیست,خانه از پایبست ویران است.