مدیرکل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه باید خدمات مشاورهای تحت پوشش بیمهها قرار گیرند، گفت: رایزنیهایی با وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته که امیدواریم این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
میرمحمد صادقی در نشست خبری خود با اشاره به فعالیت دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور، اظهار داشت: این مرکز در بخش صدور مشاوره مراکز مشاوره خصوصی و دولتی فعالیت میکند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 1300 مشاوره خصوصی و 26 مرکز مشاوره دولتی در سطح کشور خدمات مشاورهای به مردم ارائه میکند.
میرمحمد صادقی با اشاره به فعالیت خط مشاوره تلفنی 1480 در کشور گفت: در 11 ماه گذشته در سال جاری حدود 100 هزار نفر با خط اشاره شده تماس برقرار کردهاند.
وی تصریح کرد: مشاوره خط دیگری ویژه کارگران با همراهی وزارت رفاه راهاندازی شده است که این خط مشاوره راهنماییهای لازم را در موضوعات مختلف از جمله مسائل کاری به کارگران ارائه میکند و کارگران میتوانند با تماس با شماره 4394 از خدمات مشاورهای در نظر گرفته شده استفاده کنند.
مدیرکل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با گذشت یکسال از راهاندازی خط مشاوره تلفنی کارگران، تعداد قابل توجهی از جامعه کارگری ارتباط برقرار کردند و مشاورههای لازم را دریافت کردهاند و امیدواریم در سالهای آینده جمعیت بیشتری با این خط تلفن ارتباط برقرار نمایند.
میرمحمد صادقی ضمن اشاره به راهاندازی فضای مشاوره مجازی از سوی دفتر مشاوره بهزیستی، گفت: بنا داریم با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در گوشیهای هوشمند نرمافزاری را برای ارائه مشاورههای مجازی تهیه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشاورهها از سوی سازمان بهزیستی به 4 شکل (مراکز دولتی – خصوصی – تلفنی و مجازی) ارائه میشود ضمن اینکه حوزه مشاوره سازمان بهزیستی یکی از مهمترین فعالیتهای این سازمان محسوب میشود و در واقع نخستین مرکز مشاوره در کشور در سال 71 توسط سازمان بهزیستی کشور شکل گرفت و پس از آن مراکز مشاوره به تدریج افزایش یافتند.
میرمحمد صادقی بیان داشت: در سال جاری بیش از یک میلیون نفر در سطح کشور از خدمات مشاورهای به 4 شکل مختلف در سازمان بهزیستی کشور خدمات دریافت کردند.
مدیرکل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تفاهمنامه سازمان بهزیستی با سازمان نظام روانشناسی و مشاورهای ایران جهت ساماندهی مراکز مشاوره، گفت:با رایزنیهای صورت گرفته و مذاکرات انجام شده اوایل سال آینده اقدامات گستردهای در بخش ساماندهی مراکز مشاوره انجام خواهد شد و بهزیستی به عنوان نهاد حاکمیتی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران به عنوان یک سازمان صنفی در جهت ساماندهی مراکز گام برمیدارند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل و مشکلات خدمات مشاورهای، هزینههای آن است، گفت: هزینههای مشاورهای هزینههایی است که در سبد هر خانواده لحاظ نمیشوند و در واقع افرادی که در سطح پائین جامعه زندگی میکنند، هزینهای را برای این امر اختصاص نمیدهند.
مدیرکل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بهزیستی هر ساله یارانهای را برای خدمات مشاورهای اختصاص میدهد که در سال گذشته 3 میلیارد تومان به این امر مهم اختصاص داد که از 3 میلیارد تومان اشاره شده، یک میلیارد تومان برای افرادی بود که تقاضای طلاق درخواست کرده بودند.
وی ادامه داد: یکی از تلاشهای سازمان بهزیستی در بحث مراکز خدمات مشاورهای، ورود مراکز خیریه و ترغیب شدن این مراکز جهت مشارکت در این امر مهم است و ما بنا داریم از ظرفیت خیرین و نیکوکاران، برای ارائه خدمات مشاورهای استفاده کنیم.
میرمحمد صادقی همچنین با اشاره به اینکه هزینههای مشاورهای باید تحت پوشش بیمهها قرار گیرند، گفت: طبیعتا باید به سمتی برویم که نهادهای بیمهگر این خدمات را تحت پوشش قرار دهند که این یکی از سیاستهای اصلی دفتر پیشگیری محسوب میشود و امیدواریم با کمک سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به سمتی حرکت کنیم که خدمات مشاورهای تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان گفت:در سال گذشته 45 هزار کودک در مهدهای کودک در سنین 4 تا 6 سال در این طرح شرکت کردند و بنا داریم طرح اشاره شده را در سالهای آتی ادامه و گسترش دهیم.
مدیرکل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی دفتر مشاوره بهزیستی با همکاری وزارت رفاه اجرای طرح اطلس طلایی و جامعه کارگری است که این طرح هماکنون در نقاط مختلف جامعه کارگری در حال اجراست و در این طرح میزان روانی جامعه کارگران ارزیابی میشود.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات حوزه مشاوره بهزیستی، در بخش آموزش بوده که در این بخش نیز آموزشهای عمومی و تخصصی جهت ارتقای خدمات روان پیشبینی شده است که سال گذشته 700 مشاوره صرفا در امر تخصصی طلاق آموزشهای لازم را دیدند.
میرمحمد صادقی در پایان نشست خبری خود با اشاره به اینکه پرداخت به امر ازدواج و طلاق از اولویتهای دفتر مشاوره خدمات بهزیستی محسوب میشود، گفت: علاوه بر فعالیت در بخشهای اشاره شده، فعالیت گستردهای را نیز در حمایتهای روانی اجتماعی در بلایا، تحت عنوان طرح محب از سوی سازمان بهزیستی انجام میشود که در این طرح کارشناسان و متخصصین آموزشدیده کمکهای اولیه روانشناختی در بلایا را به آسیبدیدگان ارائه میکند.
Sorry. No data so far.