به گزارش تریبون مستضعفین شاید بتوان یکی از اشتراکات واقعی دولت یازدهم با دولت دهم را تعدد اظهارات جنجال برانگیز و پرحاشیهی دولتمردان آن دانست؛ هرچند رئیس دولت یازدهم در همین نیمهی اول دوران ریاستجمهوریش به تنهایی گوی سبقت را از تمامی دولتمردان سابق ربوده و تاکنون دهها جمله و اظهارنظر شاذ و جنجالآفرین بر زبان رانده است!
اظهارات رئیسجمهور در ماههای اخیر به گونهای بوده که یکی از نشریات اصلاحطلب و حامی دولت در مطلبی وی را اینگونه معرفی میکند: «حسن روحانی از آن دست سیاستمدارانی ایرانی است که در فن خطابه، مهارت دارد و به اصطلاح، در سخنرانی کم نمیآورد. علاوه بر اینکه کم نمیآورد گاهی هم طرق مقابل را آچمز میکند.»
در خصوص اظهارات حاشیهساز رئیسجمهور میتوان لیست بلندبالایی را از صفات و کنایههایی که بعضاً ایشان به مخالفان و منتقدانش نثار کرده و طرف مقابل هم آنها را توهین و بیاخلاقی دانسته، تهیه کرد. «تازه به دوران رسیده، اقلیت کوچک افراطی، بزدل و ترسو، بروند به جهنم، عصر حجری، بیکارند، هوچیبازند، بیشناسنامهاند، عدهای معدود از جای خاص تغذیه شده، کم سواد، تازه انقلابی شده و … تنها گوشهای از ادبیات رئیسجمهور در برخورد با منتقدانش بوده است که بلافاصله پس از بیان آن، موجی از حاشیهسازی را در فضای جامعه رقم زد.
اما سخنان جنجال برانگیز رئیسجمهور به همینجا نیز ختم نمیشود و نوع تفکرات و ایدوئولوژی ایشان در برخی از موضوعات نیز حاشیههای فراوانی به همراه داشته است.
به عنوان مثال آنجایی که میگوید: «… بگذاریم مردم راه بهشت را خودشان انتخاب کنند زیرا نمیتوان به زور و با شلاق آنها را به بهشت هدایت کرد.» انتقادات و حاشیههای زیادی را به همراه داشت و منتقدانش معتقد بودند این اظهارات علاوه بر اینکه مورد سوءاستفادهی بیدینها و بیگانگان میشود با مبانی حکومت اسلامی و وظایف دولت اسلامی نیز در تضاد آشکار است.
اما آخرین مورد از اظهارات حاشیهساز رئیسجمهور نیز همین چند روز پیش در همایش فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی زده شد که وی در تشریح وظایف پلیس گفت: «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را نیز گرفتار خواهیم ساخت.»
منتقدان نیز بلافاصله اینگونه اظهارات را مخالف نص صریح قرآن دانسته و آیاتی را به رئیسجمهور گوشزد کردند که در آن وظایف کارگزاران حکومت اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر میداند و از سویی از تفکیک بین وظایف قانونی پلیس با شرع مقدس اسلام توسط رئیسجمهور نیز تعجب و نگرانی کردند.
اگرچه هدف از این نوشتار، بررسی دیدگاههای دو طرف و داوری بین آنان نیست اما آنچه همگان بدان اعتقاد دارند این است که اینگونه اظهارات حاشیهساز و جنجالآفرین نه به نفع دولت است و نه جامعه و ایکاش در سالی که قرار است دولت و ملت، همدلی و همزبانی را سرلوحهی خود قرار دهند بهانههای حاشیهساز دولت و ملت را از انجام وظایف خود بازندارد و دولت یازدهم نیز توصیهی رهبر معظم انقلاب به دولت دهم را سرلوحهی گفتار و سخنان خود قرار دهد که میفرمایند:
« بهانه هم دست دیگران ندهید. من میبینم متأسفانه گاهی بهانههایی هم از طرف خودِ شما داده میشود که این را هم بایستی توجه کنید که بهانه هم دست دیگران ندهید؛ مراقبت کنید؛ حزم کنید. و گفت: اتّقوا من مواضع التّهم. گفتند یک شیخی در یک مدرسهی دینی به طلبهای گفت که گفتهاند فلان طلبه، فلان مراودهی غلط را دارد. طلبه هم گفت: اتّقوا من مواضع التّهم، آشیخ تو هم! خلاصه اینکه مواظب باشید، مراقبت کنید؛ اتّقوا من مواضع التّهم؛ برای خودتان و برای دولت مسئله درست نکنید و برای جنجالآفرینیها – که کسانی دنبالش هستند – بهانه ندهید.»
موضع تهمت کجا بود؟ علنی حرفش زده. اینکه قانون ی چیز است و اسلام یک چیز دیگر.
وانمود نکرده در موضع تهمت است.
موضع تهمتش اين است كه دولت مدام ميخواهد حاشيه سازي كند و از قِبَل آن كار خود را پيش ببرد.
به عقيده من ؛ نيروي انتظامي در كل موظف به اجرا و پياده سازي نظم بر مبناي اسلام عزيز است. اما بنا نيست تك تك نيروهاي انتظامي ما خودشان در باب اينكه اسلام از آنها چه ميخواهد ، اجتهاد بكنند.
آقاي رئيس جمهور ميتوانستند اين موضوع را خيلي ساده تر و مناسب تر بيان كنند تا از آن برداشت دو پهلو نشود.
يك برداشت از سخنان نپخته آقاي روحاني اين است كه : واي! به داد برسيد كه از اين پس ديگر نيروي انتظامي قرار نيست دستورات اسلام را عمل كند و گاهي بر خلاف آن عمل خواهد كرد.
يك برداشت ديگر هم اين خواهد بود كه دستورات اسلام براي اينكه قابل تفسير و تأويل ناصواب نباشد بايد توسط عده اي اسلام شناس به قانون اجرائي (ديتيل) تبديل شود و به مجري آن ابلاغ گردد.
اگر اينگونه نباشد، امثال داعش هم كه ادعا ميكنند ما داريم اسلام را اجرا مي كنيم را هم نبايد سرزنش كرد و همه ميدانيم كه آنچه داعش اجرا مي كند علي رغم ادعايش ، اسلام نيست.
لذا آقاي روحاني حرف صحيحش را خيلي بد به كار برده است و باز هم جنجال آفريني كرده است.
آقای اصفهانی!
خود را به خواب نزن.
موضع تهمت جایی است که کسی حرفی می زند یا کاری می کند برداشت دو پهلو می شود از آن انجام داد. که البته نباید کسی خود را در موضع تهمت قرار دهد اما اگر این طور شد باید ما آن را تاویل به احسن بکنیم.
اما اینجا موضع تهمت نیست. شخصی دارد خیلی صریح و قاطع موضع خود را در مورد مشروعیت قانون سکولار اعلام می کند.
پس اینجا موضع تهمت نیست. بلکه موضع جرم است.
عجله كرده اي برادر
اول بخوان بعد نظر بده و سراغ خواب و بيداري اين و آن برو
من حتي دو برداشت متفاوت از حرف روحاني را هم برايت نوشته ام
حالا به فرض هم كه دوپهلو نباشد؛ چيزي عوض مي شود؟
آنچه عوض می شود تکلیف ما است.
در برخورد با موارد دو پهلو وظیفه شرعی ما تاویل به احسن است و اینکه بگوییم ان شاء الله منظور بدی نداشته است. باید تا هفتاد محمل برایش توجیه بتراشیم.
اما اگر دو پهلو نباشد و صریح باشد – که هست- وظیفه ما برخورد قاطع و انقلابی است.
منتقدان نیز بلافاصله اینگونه اظهارات را مخالف نص صریح قرآن دانسته و آیاتی را به رئیسجمهور گوشزد کردند که در آن وظایف کارگزاران حکومت اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر میداند…
بله، همه اينها درست! منتها آيا منكر فقط به مقولاتي نظير حجاب و آلودگي صوتي اين جوانكهاي مرفه محدود ميشود؟ يا فقر هم منكر است؟ ربا هم منكر است؟ نزولخواري رسمي بانكهايي كه تحت قانون بانكداري اسلامي (!) فعاليت ميكنند هم منكر است؟
می خواهی خودت را به خواب بزن می خواهی نزن.
اتفاقا طبیق همان قانونی که مخالف اسلام است ربا هم مجاز است! پارتی بازی هم مجاز است! اختیارات ویژه با تبصره و ماده های زیاد مجاز است!
وقتی اسلام رفت و قانون سکولار مبنا شد ، البته جایی برای اخلاق نیست.
خیلی خوب بود . واقعا ایشون سخنور قهاری هستند و با توجه به آثار سوء پرگویی که آفت به همراه دارد ایشون به حزم و صبر بیشتر در گفتار دعوت میکنم.
بر چه اساسی آقای رییس جمهور این ادعا را فرمودند؟؟!! این عین بی قانونی است !! چرا که محور قانونی بودن ما ، قانون اساسی جمهوری اسلامی است و در آن تاکید صریح به اسلام شده است . و همه فعالیتها باید حول محور اسلام صورت گیرد .
بر چه اساسی آقای رییس جمهور این ادعا را فرمودند؟؟!! این عین بی قانونی است !! چرا که محور قانونی بودن ما ، قانون اساسی جمهوری اسلامی است و در آن تاکید صریح به اسلام شده است . و همه فعالیتها باید حول محور اسلام صورت گیرد .
آقای رییس جمهور لطف نمایند منظور نظر خود را از این بیان (پلیس موظف به اجرای اسلام نیست) رابصورت شفاف بیان نمایند .
بنده هم با نظر میرزا موافقم
پلیس موظف به اجرای قانون یعنی چی؟
صد البته که وظایف ذاتی پلیس حفظ امنیتو اقتدار نظام و آسودگی خاطر مردم است تا حد امکان
ولی باید بیایم وظایفی رو که قانون برای پلیس در حیطه اجرای اسلام تعریف کرده چیست؟