دوشنبه 29 نوامبر 10 | 10:41

سندهای بالادستی سکولار هم نیاز به سوگواری دارد

متأسفانه ذخیره دانش اقتصاد وزارت علوم به قدری کم است که برای رفع مشکل تأمین مالی دانشگاه ها طرح دانشجوی پولی را می نویسند مگر آنجا محل تولید علم نیست پس نخبگان آن کجا هستند که چنین طرحی از آن در نیاید


نشست یک دقیقه سکوت در سوگ نخبگی ویژه بررسی مباحث آموزشی برنامه پنجم توسعه عصر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این نشست قرار بود علاوه بر کارشناسان اقتصادی حسین نادری منش معاون آموزشی وزیر علوم هم به عنوان نماینده دولت حاضر شود که در ساعات پایانی از شرکت در این جلسه انصراف داد.

پیغامی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان کارشناس اقتصادی در این جلسه حضور داشت .
وی گفت: دانشجو به عنوان یک نخبه تیزبین می تواند سیگنال های خوبی به مردم و جامعه دهد اما سئوال این است که این مطالعه گاهی وجود دارد گاهی نه.

وی ادامه داد: اگر مطالبه ما مطالبه عدالت آموزشی است چرا به موقع متوجه این بی عدالتی ها نمی شویم یعنی چرا وقتی بند ب ماده پنجاه برنامه پنجم توسعه نوشته شد دانشجوها به میدان نیامدند چرا فقط وقتی فضا سیاسی می شود صدای دانشجوها در می آید .

این استاد اقتصاد گفت: در ادبیات اقتصادی اصلی به نام تأمین مالی وجود دارد در همه کشورهای دنیا تأمین مالی مراحل آموزشی جزو وظایف دولت شناخته می شود البته در هر کشوری این تأکید در مراحل آموزشی مختلف شدت و ضعف متفاوتی دارد اما در این شکی نیست که مثلا در دوره های دبستان و دبیرستان اساساً ورود بخش خصوصی به مراحل فرهنگ ساز تعلیم و تربیت بسیار خطرناک شمرده می شود .

وی به لزوم توجه به اسناد بالا دستی آموزش گوشزد کرد و گفت: اسناد بالادستی راهبردی در سطح آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی به مراتب دردناک تر از طرح دانشجویی پولی هستند و جملات سهمگین تری دارند که به مراتب بیشتر احتیاج به اندوه و ماتم دارد .

پیغامی تصریح کرد: وقتی پاسخگویی از سوی نهادهای ذی ربط وجود نداشته باشد دانشجو چاره ای ندارد جز اینکه جلوی مجلس متحسن شود هرچند شاید این شیوه اساسا مورد پسند کسانی باشد که می خواهند در چنین بلواهایی حرکت های نادرست خود را پنهان کنند .

سند راهبردی آموزش و پرورش مدت هاست به صورت چراغ خاموش در دست انجام است اینها این سند را به امضاء رییس جمهور رساندند بدون اینکه آن را به شورای عالی فرهنگی ابلاغ کنند . پس از آنکه حوزه های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی صدها صفحه در نقد این سند نوشتند و از سکولار بودن و ایدئولوژی دور آن از اهداف انقلاب اسلامی انتقاد کردند به ناچار رییس جمهور امضاء خود را به عنوان رییس شورای آموزشی پس گرفت و اعلام کرد باید این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود و مجدداً به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی آنرا امضاء کند.

این استاد دانشگاه گفت: در فقدان نخبگی دانشجویان ما درباره عدالت آموزشی که چنین برنامه هایی نوشته می شود و به تصویب می رسد شما دانشجویان باید ذخیره دانشی خود را در این موضوع ارتقاء دهید گروه های مطالعاتی دانشجویی باید به میدان بیاید چون فعالیت های ژورنالیستی ناقص است .

وی به لزوم بررسی های کارشناسانه اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: متأسفانه ذخیره دانش اقتصاد وزارت علوم به قدری کم است که برای رفع مشکل تأمین مالی دانشگاه ها طرح دانشجوی پولی را می نویسند مگر آنجا محل تولید علم نیست پس نخبگان آن کجا هستند که چنین طرحی از آن در نیاید .

پیغامی تأکید کرد: سئوال اصلی این است که نظام تخصیص بودجه دانشگاه های ما کجا هستند در ادبیات بازار که از نظام های سرمایه داری بر می خیزد چند مقوله را از حوزه بخش خصوصی خارج می کنند و می گویند در این موارد نباید ابتکار عمل دست بخش خصوصی باشد مثل بخش آموزش، بهداشت، امنیت و … البته مشارکت بازار را جذب می کنند اما اجازه نمی دهند که اختیار عمل دست آنها باشد . اما متأسفانه اسناد بالادستی آموزش ما از هر گونه اقتصاد سرمایه داری هم افراطی تر حرکت می کند مثلاً آموزش و پرورش ما تا جایی که بتواند خصوصی می شود اینجا هم جای سوگواری دارد مثلا در تهران مدارس غیر انتفاعی بهترین معلم ها را جذب خود کرده است در واقع سازوکار خصوصی شدن آموزش را مدت ها قبل از مدارس آغاز کردیم .

وی با ابراز تأسف از توجه بیش از حد بخش آموزش به اقتصاد بازار گفت: در سند تحول راهبردی آموزش حرف از مشتری مداری و تقاضا محوری است یعنی مسأله از خصوصی شدن و مشارکت مردمی گذشته با این توجیه اگر درصدی از مردم بخواهند برای فرزندانشان کلاس رقص هم بگذارند بخش آموزش باید بپذیرد .
وی به اقتصاد مبتنی بر رانت اشاره کرد و گفت: در این کشور در برهه ای بدون توجه به تجربه های دنیا دانشگاه آزاد راه اندازی شد دانشگاهی که حتی برخی از مسوولان در خطبه های نماز جمعه از راه اندازی آن حمایت می کردند جریان کاملاً پولی بدون توجه به نیازهای کشور و تقاضاهایی که در جامعه وجود دارند رایج شد دانشجویی که توان کار علمی را ندارد وقتی لیسانس می گیرد و حتی در همان سیستم دکترا هم می گیرد عملا ناکارآمد است الان با دکتراهایی مواجه هستیم که به عنوان نخبه شناخته می شوند اما کشش فهم ساده ترین مسائل را هم در حوزه خود ندارند. چه کسانی باید درباره این وضع پاسخ بدهند. متأسفانه در رشته های علوم انسانی مسأله به مراتب بدتر است .

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: پس از اینکه این ظرفیت مالی در دانشگاه آزاد به وجود آمد بخش دولتی برای آنکه از ماجرا عقب نماند دانشگاه پیام نور را راه اندازی کردو موج سوم این حرکت هم دانشگاه های دولتی هستند که می خواهند از این ظرفیت استفاده کنند بنابراین مسأله دانشگاه پولی برای خیلی ها حل شده مگر پردیس های دانشگاه ها پولی نیستند .

وی به اهمیت سرمایه اجتماعی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: برند دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و … یک سرمایه اجتماعی است آیا می توان آنرا به حراج گذاشت و باید به چه قیمتی آنرا حراج کرد. این برند خرج دانشجویی می شود که نه مقدمات علمی را دارد نه فرایند آنرا طی می کند اتفاقا آنهایی که پول می دهند بیشتر هم از این سرمایه اجتماعی استفاده می کنند. به هر حال ظاهر قضیه قشنگ است.

با یک دانشگاه معتبر خارجی همراهی می کنیم منابع مالی آنرا هم دانشجوها تأمین می کنند. چه چیزی از این بدتر اما کنه قضیه این است که شما واحد ایرانی آن دانشگاه خارجی شده اید موج چهارم هم همین است که دانشگاه های خارجی به ما سفارش رشته می دهند و ما واحد اجرایی آن دانشگاه می شویم.

پیغامی تأکید کرد: مشکل این است که مدیر ما ارزش سرمایه اجتماعی را نمی فهمد او فقط بودجه ها را در نظر می گیرد تا بتواند عملیات عمرانی بیشتری انجام دهد .

وی با اشاره به نظام تأمین مالی دانشگاه های دنیا گفت: مسأله این نیست که دانشگاه ما پولی بشود یا نشود مسأله این است که نظام تأمین و تقسیط مالی چیست؟ و ملاک جذب سرمایه ها چه باید باشد. در انگلیس دانشگاه ها کاملا پولی هستند اما خانواده ها از زمان تولد فرزندشان در دانشگاه مورد علاقه شان سرمایه گذاری می کنند اگر این نوجوان در 18 سالگی حداقل های علمی را داشت وارد دانشگاه می شود در غیر این صورت به عنوان یک سهامدار چیزی از دست نداده . نکته دیگر گذشتن از غربال ها در فرایند تحصیل دانشگاهی است یعنی فقط اگر درس خوان بود می تواند لیسانس بگیرد اما در ایران هر کس وارد دانشگاه شد قطعا مدرک هم می گیرد و در علوم انسانی ریزش نزدیک به صفر است.

این کارشناس اقتصادی به صندوق های وقفی اشاره کرد و گفت: 60 درصد منابع مالی دانشگاه انگلیس از صندوق های وقفی است ابزار وقف یک ابزار دینی است و جامعه ما هم یک جامعه دینی است اما صندوق های وقفی دانشگاه های ما کجا هستند. وقتی صورت مسأله های تأمین مالی را بلد نباشیم سراغ آسان ترین راه می رویم .

وی ادامه داد: در بیشتر دانشگاه های خارجی انواع متعدد جایزه و وام های آموزشی وجود دارد. یعنی به دانشجو می گویند خودت را نشان بده تا یکی از این ها را بگیری دانشجو در سال های اول مبتنی بر نیاز وام می گیرد ولی در سال های بعد باید شایستگی های خود را نشان دهد و یکی از این انواع جوایز را که تا 200 نوع جایزه هم وجود دارد دریافت کند.

پیغامی به ارتباط صنعت با دانشگاه اشاره کرد و گفت: این ارتباط به درستی شکل نگرفته چون شیوه های تأمین مالی و خرید و فروش آن تعریف نشده در فقدان سیستم غربالگری دقیق حین تحصیل و فقدان هماهنگی با صنعت پولی شدن دانشگاه ها یک شیوه محتوم است .

این استاد دانشگاه تصریح کرد: من پولی شدن دانشگاه ها را مساوی با بی عدالتی نمی دانم من جریان بی عدالتی را در شیوه رایج هم می بینم بی عدالتی یعنی اسراف منابع دانشجویی که رایگان درس می خواند و مسولیتی در این مملکت نمی پذیرد یا رشته هایی که اساساً در قبال جامعه احساس مسولیت نمی کنند، نمونه هایی از بی عدالتی هستند.

حاشیه‌هایی از این نشست:
این نشست قرار بود با حضور نمایندگان موافق ومخالف مصوبه ی سابق مجلس وحضور نماینده ای از وزارت علوم و دکتر پیغامی به عنوان پژوهشگر مباحث تامین بودجه ی دانشگاه برای پاسخگویی به سوالات دانشجویان برگزار شود، در ابتدا محسن مقصودی به نمایندگی از دانشجویان از عدم حضور نمایندگان اظهار تاسف کرد:
ما دانشجویان ازدولت خدمتگزار ومجلس مردمی انتظار داشتیم پاسخ سوالات متعدد دانشجویان ودلسوزان نظام را بدهند!نمیدانستیم هرچه بیشتر صدای ما را میشنوند کمتر پاسخگوهستند! با وجود تمام پیگیریهای ما از طرق مختلف ودر خواست از نمایندهای موافق ومخالف آقایان دکتر :عباسپور،عبدالهی ،نادران، فدایی و… برای حضوراز 2هفته ی قبل امروز نمایندگان پاسخگوی دانشجویان نیستند.همچنین وزارت محترم علوم علی رغم قول مساعدتی که به دانشجویان مبنی بر فرستادن نماینده داده بودند،نماینده ای برای پاسخگویی نفرستادند.ما ازاین طریق سوالات خود را به گوش مسئولین میرسانیم. همین جا اعلام میکنیم که کماکان دلسوزانه نگران این لایحه هستیم وهر گا ه نمایندگان مردم قصد پاسخگویی به سوالات زیاد مردم را داشتند ما آماده ی میزبانی هستیم.

در انتها دانشجویان به صورت تریبون آزاد به بیان دیدگاهای خود در موافقت ومخالفت با این موضوع پرداختند:

-داریوش ابوحمزه با بیان اینکه نباید از مفهوم عدالت سوء استفاده کرد، این تصور را از ذهن خودمان خارج کنیم که هرکسی بواسطه ی پولش ،کاری که انجام میدهد مذموم نیست. نکته ی دیگر در اقتصاد این است که هیچ خدمت یا کالایی نباید بدون تعهد ویکطرفه داده بشود.بحث پول تنها مسئله ی نظام عادلانه نیست…لزوما عدالت به معنای رایگان بودن نیست خدمات نیست.

مقصودی گفت:بحث این است که آیا این قانون به عدالت نزدیک است؟

-کمالی دانشجوی کاشناسی ارشد گفت: دانشگاه شریف چندین سال پیش برای مدیران کشور دوره ای وارد کرد در دانشکده ی کامپیوتر 14نفر را گرفت واین 14 نفر همه ی درسهای خود را در ترم اول افتادند واخراج شدند واعتبار شریف زیر سوال نرفت..(البته این دوره دیگر تکرار نشد)
کسی که 79ملیون تومان هزینه ی تحصیل من دانشجوی شریف شده است ودکترای رشته ی من در دانشگاه آزاد هست آیا اعتبار مدرک من زیر سوال نمیرود؟…مقصر فرار مغزها کیست؟..

-باقری چند سوال مطرح کرد: چرا کسی از اساتید دانشگاه نمیخواهدبا نزدیک کردن خود به صنعت به تامین بودجه بپردازد،وبا پروژه مرتبط با صنعت دانشجو را به سمت کار در صنعت نمیبرد ؟چرا رویکردهای دولت ومجلس در حذف کنکور با این مصوبه هماهنگ نیست؟ آقای دولت در مصوبه ی نهایی مجلس دولت مجاز به حمایت از انجمنهای علمی است؟چگونه میخواهی این را با دانشجوی پولی جمع میکنید؟

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.