پنج‌شنبه 16 جولای 15 | 14:01

رایس: واشنگتن می‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند

مشاور اوباما درباره نگرانی رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از مذاکرات هسته‌ای و اقدامات واشنگتن برای افزایش امنیت آنها گفت: اول از همه آنکه از نظر ما که فکر می‌کنم نظر بسیاری از افراد منطقه هم همین باشد، بهترین کاری که می‌توانیم برای امنیتشان بکنیم اطمینان از از این است که همسایه‌‌ آنها که نیات شوم و شیطانی دارد به سلاح هسته‌ای دست نیابد و این توافق این کار را می‌کند. آنها نمی‌توانند این موضوع را رد کنند که بر اساس این توافق هدف ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای محقق نخواهد شد.


خبرگزاری فارس: رایس: ایران ملزم است که دسترسی‌های درخواستی را ارائه کند/واشنگتن به تنهایی می‌تواند تحریم‌های بین‌المللی را بازگرداندسوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید بر اساس توافق صورت گرفته در وین، ایران ملزم است دسترسی‌های لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند.

ایران و گروه موسوم به 1+5 روز سه‌شنبه بر سر سندی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق رسیدند. این سند قرار است پس از تائید از سوی نهادهای قانونگذاری و نظارتی در ایران و آمریکا، اجرایی شود.

ایران ملزم به ارائه دسترسی‌های لازم است

رایس در ابتدای در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه با خبرگزاری رویترز انجام داده، در مورد بازرسی‌ها به خصوص دسترسی به اماکن نظامی گفته است: «خوب، بگذارید کل مسئله را به شما بگویم. اولا، به یاد داشته باشید که تمام تأسیسات شناخته‌شده هسته‌ای ایران تحت نظارت 24 ساعته و هفت روز هفته، نظارت مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند بود. خوب این مسئله اول است. ثانیا، آژانس و بازرسان بین‌المللی به کل چرخه سوخت برنامه هسته‌ای ایران یعنی معادن اورانیوم، آسیاب‌ها، تأسیسات تولید، تأسیسات تولید سانتریفیوژ و همچنین هر تأسیسات دیگری که سانتریفیوژها را فعال نگه داشته، دسترسی مداوم خواهند داشت.

خوب، آنچه داریم در موردش صحبت می‌کنیم و در سوالی که شما پرسیدید بود، اینکه است که اگر ما اطلاعاتی در مورد یک سایت مشکوک اعلام‌نشده داشتیم، برای بررسی آن سایت چه روندی باید طی شود. خوب بگذارید توضیح دهم.

در حالت اول، بگذارید بگوئیم مثلا ایالات متحده اطلاعاتی جمع‌آوری کرده که معتقد است نشان می‌ده که یک سایت مشکوک یا محرمانه وجود دارد. ما آن اطلاعات را به آژانس ارائه می‌کنیم. آژانس در مورد آن‌ها تحقیق می‌کند. آژانس نزد ایران رفته و می‌گوید “ما می‌خواهیم از این سایت بازدید کنیم. می‌خواهیم آن را چک کنیم.”

چک کردن، تنها بازدید کردن نیست، بلکه نمونه‌گیری محیطی و نمونه‌گیری از خاک و آزمایش‌های ردیابی مواد رادیواکتیو صورت خواهد گرفت و تا شناسایی شود. اگر ایران گفت “نه، شما نمی‌توانید از این مکان بازدید کنید”، چه نظامی باشد یا نه، آژانس اگر آن را مشکوک بداند، می‌تواند درخواست دسترسی به آن را مطرح کند. بنابراین، هیچ محدودیتی در مورد نوع تأسیساتی که می‌تواند به آن دسترسی یافت وجود ندارد، اما باید سوءظن معقولی وجود داشته باشد.

خوب، اگر ایران بگوید نه، آنچه رخ می‌ده این است که روندی وجود دارد که نهایتا ظرف 24 روز نهایی می‌شود، که در طول آن زمان اگر ایران نتوانند بر سر شروط دسترسی به توافق برسند یا آژانس قانع نشود، مسئله وارد یک کمیسیون مشترک می‌شود.

کمیسیون مشترک متشکل است از تمامی امضا‌کنندگان توافق. یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران، خوب؟ خوب، اگر 5 عضو از 8 عضو کمیسیون مشترک اعلام کنند که “نه، ما نگران هستیم و این مسئله باید مورد تحقیق قرار گیرد”، که خوب ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش با هم 5 عضو می‌شوند، آن وقت ایران، ملزم به ارائه دسترسی خواهد بود.

اعضای دائم شورای امنیت به تنهایی می‌توانند تحریم‌ها را بازگردانند

و خوب اگر این کار را نکند، اگر خودداری کند، آن وقت کل توافقنامه را نقض کرده است. خوب، کل این روند باید ظرف 24 روز یا کمتر کامل شود.

بگذارید فرض کنیم که نقض صورت گرفت، آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ آنچه رخ می‌دهد این است که ایالات متحده یا یکی از پنج عضو دايم شورای امنیت سازمان ملل مستقیما نزد شورای امنیت رفته و می‌گوید “مناقشه‌ای پیش آمده و وجود دارد. معتقدیم که نقض صورت گرفته است. باید نشست شورای امنیت برگزار شود و شورای امنیت تصمیمی بگیرد.” نیازی نیست که دیگر اعضای کمیسیون در این مسئله دخیل باشند. ایالات متحده می‌تواند خودش مستقیما وارد عمل شود.

و سپس پس از روندی در شورای امنیت، ایالات متحده یا فرانسه یا بریتانیا یا حتی روسیه می‌توانند به صورت یکجانبه بروند و بگویند که “می‌خواهم تحریم‌ها فورا بازگردند”، به این معنی که فورا به طور کامل دوباره اجرایی شوند. سپس رأی‌گیری صورت خواهد گرفت که در آنجا تحریم‌ها فورا بازمی‌گردد مگر آنکه ایالات متحده (یا کشور مدعی)، “نه” بگوید.

بنابراین، به بیان دیگر، ما خودمان به تنهایی، بدون ایران، بدون هیچ کشور دیگری، می‌توانیم به آن نتیجه برسیم، مدارکمان از نقض را به شورای امنیت برده و آن تحریم‌ها را به جای خودشان بازگردانیم.»

رایس در ادامه با بیان اینکه ارائه دسترسی «یک درخواست نیست، بلکه یک الزام است»، افزود: «الان داریم در مورد موارد نقض مرتبط با دسترسی صحبت می‌کنیم. اما انواع دیگری از موارد نقض توافقنامه هم وجود دارد که الزاما با دسترسی مرتبط نیستند. آن‌ها هم به همین نحو وارد روند حل مناقشه می‌شوند که می‌تواند نهایتا به بازگشت فوری تحریم‌ها منجر شود.»

فعالیت‌های هسته‌ای تا ماه‌ها و سال‌ها قابل ردیابی هستند

او در پاسخ به این سوال که آیا 24 روز مهلت، زمان کافی به ایران نمی‌دهد تا برخی از شواهد را از بین ببرد، گفت: «سوال خوبی است. اما بگذارد توضیح دهم که چرا کارشناسان ما کاملا مطمئن هستند که 24 روز کفایت می‌کند. که زمانی کافی است و نباید نگران باشیم. اول از همه، تأسیساتی که داریم در موردش صحبت می‌کنیم، باید تأسیساتی مخفی یا شناخته‌نشده باشد که در آن فعالیت‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد. آنجا مکانی در ابعاد یک اتاق یا حتی ابعاد یک ساختمان نخواهد بود. بلکه یک تأسیسات بزرگ خواهد بود.

و در آن تأسیسات، با توجه به ماهیت موادی که داریم در موردش صحبت می‌کنیم، که به شدت رادیو اکتیو هستند و با توجه به پیشرفتگی ابزار تست که آژانس بین المللی انرژی اتمی و ما داریم، هرگونه پسماندی تا مدت‌ها قابل ردیابی خواهد بود، نه برای چند روز، بلکه برای چند ماه و چند سال بعد.

بنابراین، آن‌ها در چنین دوره زمانی‌ای، به هیچ وجه نمی‌توانند شواهد را به درستی مخفی کنند. مخفی نگه داشتن تأسیساتی در آن ابعاد برای مدت طولانی، کار راحتی نیست.

علاوه بر این، اگر ما در آن حالت در مورد تأسیساتی که الان تشریح کردم نگرانی داشته باشیم، در طول آن مدت، آن را بسیار به دقت زیر نظر می‌گیریم تا زمانی که نگرانی ما به نحوی قانع‌کننده حل شود. بنابراین، بسیار مطمئن هستیم، زبده‌ترین کارشناسان ما مطمئن هستند که این روند کاملا کفایت می‌کند.»

سه گزینه برای کاهش ذخایر اورانیوم

وی در ادامه در مورد سرنوشت اورانیوم غنی‌شده مازاد ایران، گفت: «میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران باید 98درصد کاهش یابد. خوب، این کار را می‌توان به چند طریق انجام داد. می‌توان آن را به یک کشور ثالث، مثلا روسیه منتقل کرد. این محتمل‌ترین گزینه است.

روسیه خودش هم مواد پرتوزا خودش را دارد و عملکرد خوبی در این رابطه داشته است، به همین خاطر ما نگرانی‌ای در این زمینه نداریم. وقتی مسئله برخورد با این مواد مطرح است، آن‌ها عملکرد مسئولانه‌ای دارند، این چیزی است که در چند دهه گذشته نشان داده‌اند.

آن‌ها می‌توانند غنای آن را کاهش داده و آن را به موادی تبدیل کنند که دیگر به آن نحو قابل استفاده نباشد، این هم یک گزینه جایگزین است. یا اینکه در بازار، بازار بین‌المللی، یک بازار تجاری مسئول این مواد، این امکان وجود دارد که این مواد تحویل داده شده و در بازار آزاد فروخته شود. بنابراین راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان این اقدام را انجام داد.

سانتریفیوژها را هم می‌توان پیاده کرد. آن‌ها برداشته خواهند شد، اتصالاتشان و تمام مواد مربوط به نصب و عملیات آن سانتریفیوژها برداشته خواهند شد.

ایران در حال حاضر حدود 19000 سانتریفیوژ فعال دارد. ذیل این توافق، تعداد آن‌ها به 6000 دستگاه کاهش می‌یابد. آن‌هایی که برداشته شده‌اند، انبار خواهند شد. آن‌ها هفت روز هفته، 24 ساعته مورد نظارت آژانس خواهند بود. همانطور که گفتم، تمام اتصالات و مواد مربوطه، برداشته می‌شوند.»

کانال‌هایی برای ارتباط با ایران داریم

رایس در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مسائل منطقه‌ای و اینکه آیا واشنگتن در مورد مسائل منطقه‌ای با تهران وارد گفت‌وگو می‌شود یا نه، گفت: «نمی‌گویم که یک مکالمه شکل می‌گیرد، بلکه می‌گویم کانال‌هایی داریم. و رک بگویم، ما مدتی است که کانال‌هایی داریم. زمانی که من در نیویورک سفیر (آمریکا در سازمان ملل بودم)، اگر لازم بود پیامی منتقل شود، ما آن را به سفیر ایران در نیویورک منتقل می‌کردیم. اکنون کانال‌های دیگری هم داریم.

ما همواره کانال سوئیس را هم داشته‌ایم. دولت سوئیس حافظ منافع ما در تهران است و از آنجا که ما آنجا سفارت نداریم، آن‌ها پیام‌های ما را منتقل می‌کنند.

اما آنچه که در این دو سال مذاکره رخ داد، این است که حالا وزیر (جان) کری رابطه‌ای هم با وزیر (محمد جواد) ظریف دارد. (وندی) شرمن معاون وزیر هم با همتایان خود ارتباط دارد. بنابراین کانال‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

و زمانی که به نفعمان باشد که از آن‌ها استفاده کنیم، در استفاده از آن‌ها مانند گذشته، تردید نخواهیم کرد.»

رایس در پاسخ به این سوال که «آیا شما انتظار پیشرفت به ویژه در موضوع شهروندان آمریکایی وجود دارد؟» گفت: ما در حال کار بسیار سختی در موضوع شهروندان آمریکاییمان که در ایران بازداشت شدند، هستیم و نه فقط در طول این فرایند این چنین بوده بلکه از زمان زندانی شدن آنها این چنین بوده است.

ما درباره نیاز به اینکه سرنوشت آنها را به مذاکرات گره بزنیم، بسیار صریح بودیم زیرا ما نمی‌دانیم آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا شکست می‌خورد. ما نمی‌خواستیم به ایرانیها ابزار و کارت چانه‌زنی بریا استفاده علیه ما در مذاکرات داشته باشند. خواه مذاکرات موفق شود یا نه، ما صریحا اعلام کرده‌ایم که بازگرداندن مردم ما اولویت اصلی ما است و ما به این کار سخت ادامه می‌دهیم.

مشاور اوباما درباره نگرانی رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از مذاکرات هسته‌ای و اقدامات واشنگتن برای افزایش امنیت آنها گفت: اول از همه آنکه از نظر ما که فکر می‌کنم نظر بسیاری از افراد منطقه هم همین باشد، بهترین کاری که می‌توانیم برای امنیتشان بکنیم اطمینان از از این است که همسایه‌‌ آنها که نیات شوم و شیطانی دارد به سلاح هسته‌ای دست نیابد و این توافق این کار را می‌کند. آنها نمی‌توانند این موضوع را رد کنند که بر اساس این توافق هدف ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای محقق نخواهد شد.

رایس افزود: آنچه ما در حال بحث و استدلال هستیم آن است که اگر ایران در نهایت تعهداتش در قبال این توافق را اجرا کند، آنها رفع تحریمها را دریافت می‌کنند البته ما می‌توانیم به گونه قابل راستی آزمایی مشخص کنیم که آنها در موضعی نیستند که به سلاح هسته‌ای برسند در آن صورت رفع تحریمها افزایش خواهد یافت.

نگرانی آن است که با رفع تحریم‌ها ایران منابع بیشتری و شاید در موضع محکم‌تر بین‌المللی برای تهدید منطقه باشد تهدیدی که در حال حاضر هم هست. موضوع آن است که این توافق هرگز به دنبال تلاش برای ممانعت ایران از نیروهای نیابتی در منطقه یا رفتار ثبات زدای آن نبود. این همیشه اصل و نگرانی ابتدایی ما و حکومت اسرائیل و همسایگانش در منطقه بود.

اسرائیل گفته که ایران با یک سلاح هسته‌ای تهدید موجودیتی است. ما در حال پرداختن مستقیم و موثر به این تهدید در این توافق هستیم البته ما می‌دانیم که ایران نقض بسیار ثبات زدایی در منطقه ایفا کرده و به تحریک ناآرامی و حمایت از تروریسم ادامه داده است در نتیجه ما می‌خواهیم آن کارهایی که می‌توانیم برای تقویت ظرفیت متحدان ما و شرکایمان در منطقه برای مقاومت کردن در برابر آن انجام دهیم.

وقتی رئیس‌جمهور در کمپ دیوید کشورهای خلیج فارس در ماه می میزبانی کرد ما یک مجموعه از اقدامات متقابل را تشریح کردیم که ما برای افزایش امنیت آنها توافق کردیم که این ضمانتهای امنیتی، حمایتهای عینی به آن کشورها برای تقویت ظرفیت دفاعی آنها است که خواه شامل ابزارهای متعارف نظامی یا از راه همکاری مقابله با تروریسم یا مقابله با حملات سایبری می‌شود.

درباره اسرائیل که نزدیک‌ترین متحد و شریک ما در منطقه است باید گفت که روابط اطلاعاتی و امنیتی ما با آن از هر زمان دیگری بیشتر و قویتر بوده است و نخست‌وزیر نتانیاهو بارها این موضوع را در انظار عمومی گفته است و این روابط همچنان این چنین خواهد ماند و ما از حرکت به سمت جلو استقبال خواهیم کرد اگر اسرائیلیها علاقه مند و مایل باشند درباره چگونگی تعمیق همکاریهای امینیت و اطلاعاتی با هم صحبت کنیم».

  1. رزمنده
    19 جولای 2015

    ۳۱ مورد حمله هوایی ائتلاف علیه مواضع داعش در عراق و سوریه بی نتیجه و بی ارزش است.
    ارتش آمريکا از 23 حمله جديد عليه گروه تکفيري صهيونيستي داعش خبر داد بی نتیجه وبی ارزش است.
    مدعیان مبارزه با تروریسم یک دروغ بزرگ است. داعش بهانه ای برای اشغال دوباره عراق است. آمریکا درکشتارمردم سوریه وعراق شریک داعش است.
    بهترین کاراین است، که آمریکا وهم پیمانانش به داعش کمک مالی و تسلیحاتی حمایت نکنند.

    ترکیه پایگاه اساسی تروریسم برای ضربه زدن به عراق وسوریه است.
    ترکیه درسوریه وعراق جنایت ضدبشری مرتکب شده است.
    آمریکا درسوریه وعراق و… ضد بشری انجام داده است.و همچنان نیز ادامه می دهد.

  2. رزمنده
    19 جولای 2015

    کاخ سفيد حمله تروريستي در عراق را محکوم کرد
    درپاسخ به کاخ سفید، جنایات داعش درعراق ازسوی آمریکا مورد حمایت قرارمی گیرد. آمریکا با داعش همدست است. آمریکا تسلیحات داعش را تامین می کند.امروز داعش به عنوان فرزند ناخلف غرب درمقابل خودش ایستاده است.
    محکوم کردن داعش ازسوی کاخ سفید بی ارزش است. داعش با حمایت کاخ سفید عمل می کند.کاخ سفید سال ها با داعش همکاری می کرد. کاخ سفید به دنبال نابودی داعش نیست.
    داعشی ها جنایت می کنند مدعی دروغین حقوق بشر تماشاچی هستند.
    آمریکا وهم پیمانانش با همدستی داعش و دیگر گروهک تکفیری ها جنایت می کنند نهاد های بین المللی تماشاچی هستند.
    هدف آمریکا به اصطلاح ازمبارزه با گروه تروریستی داعش ، نابودکردن دستاورد های مردم عراق وسوریه است. نه داعش.

  3. رزمنده
    19 جولای 2015

    بان کي مون حمله تروريستي در عراق را محکوم کرد
    درپاسخ به بان کی مون دبیرکل سازمان بی ملل متحد، جنایات داعش درمدت 5 سال درجنگ عراق وسوریه و… ازسوی سازمان های بین المللی مورد حمایت قرار می گیرد.
    محکوم کردن داعش ازسوی بان کی مون بی ارزش است. داعش با سکوت سایه سازمان های بین المللی مرتکب ضد علیه بشریت شده است.
    داعشی ها جنایت می کنند مدعی دروغین حقوق بشر تماشاچی هستند.
    آمریکا وهم پیمانانش با همدستی داعش و دیگر گروهک تکفیری ها جنایت می کنند نهاد های بین المللی تماشاچی هستند.

  4. رزمنده
    19 جولای 2015

    ما هم هرگزبه آمریکایی ها اعتماد نداریم.
    ما به دولت ها ومظلومان جهان کمک می کنیم وآمریکا هم به تروریست ها.
    آمریکا ازتکفیری ها بدتراست.
    آمریکا داعش را به وجود آورد.
    آلمان با کمک آمریکا سلاح شیمیایی به صدام می داد.

  5. رزمنده
    19 جولای 2015

    هر وقت آمریکا جنایتکار و خیانتکاراز داعش همایت نکند داعش از بین میرود
    آمریکا ازتروریسم درسراسرجهان حمایت می کند.
    آمریکا رئیس تروریست است.
    آمریکا با تروریست همدست است.
    سرکرده های داعش درخاک آمریکا آموزش دیده اند

  6. رزمنده
    19 جولای 2015

    آنچه ازسازمان های بین المللی درمدت 5 سال درجنگ سوریه وعراق ومنطقه و… به یادگارمانده است.بی توجهی و بی عدالتی و بی نظمی و خیانت های خودشان نشان ازبی رحمی نهاد های بین المللی است.
    ازرعایت نکردن منشورسازمان ملل توسط شورای ضد امنیت درمدت 5 سال درجنگ سوریه وعراق و… آمریکا با سکوت سایه شورای بی امنیت سازمان ملل ازداعش و دیگر گروهک تکفیری ها حمایت می کند. داعش ، مترسک آمریکا برای باج گیری ازکشورهاست.
    کشتاربیش 240 هزارنفردرسوریه نشان ازبی توجهی و بی عدالتی و بی نظمی وخیانت های نهاد های بین المللی است.
    کشتار بیش 300 هزارنفردرعراق نشان ازبی توجهی وبی عدالتی و بی نظمی و خیانت های سازمان های بین المللی است.
    آمریکا با سکوت سایه سازمان بین المللی جهان را به محلی خطرناک تبدیل کرده است.کشورترکیه درمدت 5 سال به پناهکاه امنی برای تروریست ها تبدیل شده است. داعشی ها و دیگر گروهک تکفیری ها و حامیان آنها مسلمان نیستند.

  7. رزمنده
    19 جولای 2015

    آمریکایی ها وغربی ها حق ندارد از ایران به خاطر لبنان وغزه وسوریه وعراق انتقاد کند!هیچ کس حق ندارد ازایران به خاطرمنطقه انتقاد کند! هیچ کس حق ندارد درباره سرنوشت ما تصمیم بگیرد.

  8. رزمنده
    19 جولای 2015

    سازمان های بین المللی درمدت 5 سال است با موضوع تروریسم بازی می کنند. حکومت ها را با تروریسم نمی تواند سرنگون کرد. سازمان های بین المللی عروسک خیمه شب بازی آمریکا وانگلیس وفرانسه وصهیونیست.
    تمام تروریست ها درمدت 5 سال ازخاک ترکیه واردن واسرائیل با نظارت مدیریت رهبری آمریکا وسکوت سایه نهاد های بین المللی وارد سوریه می شوند.
    تمام تروریست ها درمدت 5 سال ازخاک ترکیه وعربستان سعودی واردن با نظارت ومدیریت رهبری آمریکا وسکوت ایه نهاد های بین المللی وارد عراق می شوند.
    جنایات داعش درمدت 5 سال درجنگ سوریه وعراق و… ازسوی آمریکا با سکوت سایه سازمان های بین المللی مورد حمایت قرارمی گیرد.
    جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی درفلسطین و نواره ولبنان و… بیش از40 سال ازسوی آمریکا با سکوت سایه سازمان های بین المللی مورد حمایت قرارمی گیرد.
    جنایات عربستان سعودی دریمن ازسوی آمریکا و سکوت سایه سازمان های بین المللی مورد حمایت قرارمی گیرد.
    جنایات آمریکا وهم پیمانانش درمدت 14 سال درجنگ افغانستان ازسوی سازمان های بین المللی خیانتکارمورد حمایت قرارمی گیرد.

  9. رزمنده
    19 جولای 2015

    برخورد و رفتار مسئولان عراقی در مورد آمریکا ضعیف و اشتباه است آنها باید برای موضع گیری در مقابل آمریکا امام خمینی را الگو قرار دهند

    چهره رشت آمریکا برای همه جهان آشکارشد.
    با حملات هوایی نمی توان ازتروریسم جلوگیری کرد. داعش پس ازاشغال عراق توسط آمریکا تاسیسی شد.آمریکا هنوزبه طور مسقیم ازداعش حمایت می کند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.