متن یادداشت اختصاصی تسنیم بهقلم عباس سلیمی نمین را در ذیل با عنوان «تیری که عاقبت هدفش را مییابد» میخوانید:
اصرار دستاندرکاران نمایشگاه کتاب فرانکفورت بر دعوت از سلمان رشدی جهت سخنرانی در نشست خبری افتتاحیه آن واکنشهایی را کلید زد.
طرح هدفمند هرازچندگاه نویسنده “توهیننامه” آیات شیطانی حاکی از آن است که بهرهگیرندگان از تحقیر و تخفیف ملتها بهخلاف قولهای نمایشی، هرگز در عمل از شیوههای ضدانسانی دست برنداشتهاند. بیتردید بالاترین حقوق انسانها، محترم داشتهشدن عقاید و باورها بهعنوان شخصیت و هویتشان است. هرچند امروز دیگر توسل به حقوق بشر توسط بحران آفرینان جهانی رنگ باخته و کمتر کسی به سینهچاک کردنهای این جماعت در این وادی اعتنایی میکند اما هرگز نمیبایست از تبعات پذیرش حقارت غافل شد. شرع مقدس اسلام با علم بر اینکه مقدمه ذلت پذیری هر قوم خفیف شدن آن است، نسبت به این مسئله حساسیت ویژهای دارد تا جایی که رسول مکرم اسلام(ص) میفرماید : «إن الله فوض إلی المؤمن اموره کلّه إلّا أن یذل نفسه» یعنی خداوند همه کارهای مؤمن را به خود او واگذار کرده اما به او اجازه نداده است که ذلت و زبونی را بپذیرد.
اما جولان سلمان رشدی در میدان طراحی شده آیات شیطانی حقیقتاً یک عمل صرفاً فردی و شخصی و برکنار از نقش دولت لندن نبوده است. از طرف دیگر کتاب وی حتی واجد اوصاف مترتب بر یک اثر مکتوب در حدی که سیاست بازان حرفهای به بزرگنمایی آن پرداختهاند، نیز نیست. کتاب آیات شیطانی هجونامه و دشنامنامهای ظاهراً هنرنمایانه و باطناً مبتذل و مالیخولیایی است، آن هم علیه محبوبترین و مقدسترین مظاهر حیات ملتهای مسلمان.
متأسفانه امروز قدرتهای در پس پرده تولیداتی چون آیات شیطانی، بیشرمانه معترضان توهین به مقدسات خود را متهم به مخالفت با آزادی بیان میکنند، در حالی که اسلام بهعنوان یک مکتب فکری مبتنی بر وحی آزاداندیشانهترین شیوههای زندگی و برخورد با غیرهمفکران را ارائه داده است. مطالعه ابعاد مختلف این مکتب فکری نشان میدهد که اسلام دین تعاطی افکار و تضارب آرا، بهمعنای راستین آن است، و آیه «فبشّر عبادی الّذین یستمعون القول و یتّبعون أحسنه» گواه بارزی بر این ادعاست. در عهد امامان معصوم(ع) و پس از آن نیز معاندترین و سرسختترین دشمنان فکری اسلام یعنی دهریون و مادی اندیشان انعطاف ناپذیری چون «ابنابیالعوجا»، بدون بیم از تکفیر و تحریم، آزادانه آرای خود را در مجامع معتبر علمی مسلمانان مطرح ساختهاند و از رهگذر همین بحث و فحص آنان با معصومان و علمای اسلام بوده که مترقیترین شیوههای مباحثه و تضارب افکار و بیان اندیشه، بنیان نهاده شده و این در حالی است که در همان اوان، در آن سوی کره خاکی در مغربزمین ــ مدعی کنونی تمدن و آزادی اندیشه ــ هر بارقه مخالف با جمود کلیسای کاتولیک محکوم به نابودی بود و با شعلههای سوزان آتش، پاسخ داده میشد، اما امروز آنسوییهای آن گذشته لبریز از شعلههای آتش تحجر و جمود فکری، معنای دیگری برای آزادی یافتهاند، معنایی ابداعی که در بیبندوباری، هتاکی و توهین به مقدسات و ارزشها خلاصه میشود. البته بر این شیوه میبایست اضافه کرد ترور فیزیکی شخصیتهای فکری مخالف سلطه غرب را که ما از ابتدای پیدایش نهضت بیداری در ایران بهخوبی آن را لمس کردهایم. نقطه اشتراک تحقیر و توهین و در نهایت حذف آتشین بهکارگیری مزدوران و خودفروشاناند تا ساحت غرب متمدن مخدوش نشود.
بهفاصله اندکی از صدور حکم اسلام در مورد نویسنده آیات شیطانی توسط مرجعی کمنظیر در تاریخ شیعه و پشتیبانی علمای همه فرق اسلامی از فتوای وی، مجله فرانسوی نوول آبزرواتور در تاریخ چهارم مارس 1989 نوشت: رشدی برای نگارش آیات شیطانی بیش از 9میلیون فرانک (هشتصد و پنجاههزار پوند انگلیس) دریافت کرده است. بر اساس این گزارش لندن برای تولید این اثر پنج سال زمان اختصاص داده بود. رشدی که عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلیس است طی این مدت جوایز بسیاری همچون جایزه بوکر و جایزه بزرگداشت جیمز تیت بلک و… دریافت داشت تا بهعنوان نویسندهای مطرح بهتر بتواند از عهده توهین به مقدسات مسلمانان برآید.
نمایش قدرت دولی که برتری خود را در تحقیر سایر ملتها میجویند و هنر بهره گیری آنان از آدمکهای مصنوعی و روباتهای ظاهراً طبیعی در عرصههای مختلف ترور فیزیکی و شخصیتی همچون سلمان رشدی زبانزد است، لذا تداوم واکنش در خور جهان اسلام را میطلبد، همانگونه که با فتوای آیتالله سیستانی شیعه و سنی در عراق برای مقابله با آدمکهای خونریز دستساخته غرب بسیج شدند و حامیان صهیونیزم را ناکام ساختند، جوانان غیور عرصه نشر در جهان اسلام میتوانند به ادامه بازی غرب با مهرههایش پایان دهند، بهتعبیر دقیق آیتالله خامنهای تیری که بهسوی مزدور توهین کننده به پیامبر اسلام پرتاب شده کسی نمیتواند مسیرش را تغییر داده یا حرکتش را متوقف کند، چهبسا این تیر رهاشده بههمت جوانانی از ترکیه، مصر، عربستان و… که دولتهایشان تحقیر را پذیرفتهاند در نمایشگاه فرانکفورت هدف خود را مناسبتر بیابد.
Sorry. No data so far.