تریبون مستضعفین – «روان شناسی شایعه و روشهای مقابله»، اثری است از دکتر «غلامعلی افروز» که دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم آن را در سال 1383 در قالب 68 صفحه راهی بازار نشر گردانیده است. این کتاب در ده فصل به ببرسی شایعه و مباحث مربوط به آن می پردازد.
پس از طرح «مبانی روان شناختی شایعه» در فصل اول، در فصل دوم با عنوان «چگونه و چرا شایعه انتشار مییابد؟» اهمیت خبر، ابهام در جامعه، نگرانی واضطراب شخصی و اجتماعی و استعداد شایعه پذیری بحث می شود.
«ویژگی های افراد شایعه پذیر، شایعه گو و شایعه جو» عنوان فصل سوم است که آن را ذیل ساده لوحی، ناامنی و زودبرانگیختگی، پرگویی و گزافه گویی، غیبت و دروغگویی، ایستایی شخصیت و عدم اعتماد به نفس، خودتوجهی و کژاندیشی مطرح می نماید.
«انگیزه های شایعه پردازی» عنوان فصل چهارم است که جلب توجه اجتماعی، خوشایندی ها و ناخوشایندی ها، فرافکنی، کنجکاوی و جستجوگری، انگیزه ی دوست یابی و سرگرم کردن دوستان مستعد، خصومت آشکار و پنهان، انگیزه های تهدیدگرانه، انگیزه های فریب و انحراف افکار، انگیزه های اصلاح طلبی پرداخته می شود.
«فرایند انتشار شایعه» عنوان فصل پنجم است که تولید یا شایعه سازی، ایجاد حساسیت در افراد مختلف، ارزیابی و اشاعه را به میان و می آورد.
«انواع شایعات» و «نمونه هایی از شایعات موثر» فصول ششم و هفتم را تشکیل داده اند.
در فصل هشتم «روش های پیش گیری و کنترل شایعات» ذیل آگاه نگه داشتن مردم نسبت به رویدادهای اجتماعی، اطلاع رسانی سریع و صحیح، تلاش در زدودن اضطراب و نگرانی عمومی، دانش افزایی عمومی و تعمیق بین مردم، هماهنگی و استمرار درارائه ی صحیح اطلاعات راهکارهایی ارائه شده است.
«خنثی کردن شایعات» عنوان فصل نهم است که از بی توجهی به شایعه های ضعیف و عدم تکرار شایعه، تایید حقایق، صدوربیانیه رسمی، برگزاری جلسات حضوری و گفت و شنود صمیمی و اقدامات قانونی سخن گفته شده است.
«کنترل شایعه در شرایط بحران» نیز عنوان فصل پایانی است که موارد زیر را مطرح کرده است: تشکیل ستاد ویژه ی خبری، انتخاب آشنایان به روان شناسی شایعات برای مدیریت ستاد، هیئت مشاور: روان شناسان و روان پزشکان و جامعه شناسان، فرماندهان نظامی و انتظامی، نمایندگان موسسات، منتخبی از شخصیت های حوزوی و دانشگاهی محبوب مردم، ارتباط با مردم و ایجاد احساس تعهد ، پایگاه های خبری جاهای مختلف و ایجاد امکان مراجعه ی حضوری، کمیته برای پی گیری شایعات و منابع اصلی آن و اطلاع رسانی به موقع به مدیران رشد و خطبا و مبلغین.
این کتاب کوتاه علمی و کاربردی را می توان از فروشگاه های دفتر نشر فرهنگ اسلامی تهیه کرد.
Sorry. No data so far.