چهارشنبه 10 آگوست 11 | 13:31

سينماي ايران حتي يك فيلم آخرالزماني توليد نكرده است

وجود ۶ هزار حدیث درباره امام عصر (عج) می‌تواند یک منبع عظیم را در اختیار سینماگران ایرانی قرار دهد. چرا بعد از ۳۰ سال از گذشت انقلاب حتی یک فیلم آخر الزمانی هم در سینمای ما تولید نشده است


حجت الاسلام «عبدالحسین محمودی» دربرنامه «نشانی» شبکه چهار سیما به بازخوانی پرونده سینمای آخرالزمانی در صنعت سینمای جهان پرداخت.

این پژوهشگر مسایل دینی در پاسخ به اینکه چرا سینمای ایران به مفاهیم آخرالزمانی نپرداخته است، گفت: این فیلم‌ها آثار گران قیمتی هستند و ساخت آن به خاطر هزینه‌های گزافی که دارند، سخت است.

محمودی در ادامه افزود: البته بسیاری از سینماگران ایرانی حال و حوصله مطالعه ندارند، ضمن آنکه حوزه علمیه نیز چندان به مساله سینما نپرداخته است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بین سینماگران و حوزه‌های علمیه یک فاصله و دیوار وجود دارد، اظهار داشت: وجود ۶ هزار حدیث درباره امام عصر (عج) می‌تواند یک منبع عظیم را در اختیار سینماگران ایرانی قرار دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه برخی از سینماگران نبود فیلمنامه خوب در زمینه آخرالزمان را عامل تولید نشدن اینگونه آثار می‌دانند، گفت: کار‌شناسان موسسات مهدویت باید این احادیث را به سینماگران عرضه کنند تا فعالان سینمایی محتوای آن را با تکنیک و فن و هنر خود بیامیزند و فیلم تولید کنند.

محمودی با طرح این پرسش که «چرا بعد از ۳۰ سال از گذشت انقلاب حتی یک فیلم آخر الزمانی هم در سینمای ما تولید نشده است» افزود: ما باید در این زمینه فیلم بسازیم و بگوییم تعریف دولت کریمه، آخرالزمان و مدینه فاضله از نظر شیعه چنین جایگاهی دارد.

وی خاطر نشان کرد: از نگاه شیعه، در مدینه فاضله در دوران آخرالزمان عقل مردم کامل می‌شود که این تعریف با فضای فیلم‌های آخر الزمانی هالیوودی تضاد دارد.

این پژوهشگر مسایل دینی درباره آثاری که سینمای غرب تحت عنوان آخرالزمان تولید می‌کند، گفت: ‌ فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود می‌خواهند با تهدید و خشونت در دل مردم رعب و وحشت ایجاد کنند.

محمودی تاکید کرد: بسیاری از فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی نیز به غلط این راه را رفته‌اند در حالی که دین اسلام مردم را به آرامش دعوت می‌کند و این مفاهیم با دین و فرهنگ ما سازگار نیست.

این پژوهشگر مسایل دینی به تحلیل ویژگی‌های آثار سینمای غرب با مضمون آخرالزمان پردخت و گفت: گزینشی بودن، یکی از رویکردهای این فیلم‌ها است که تلاش می‌کنند نشان دهند که یهود، قوم و‌نژاد بر‌تر است.

محمودی با بیان اینکه در اینگونه آثار نامی از خداوند متعال برده نمی‌شود، یادآور شد: در فیلم سینمایی شاهزاده مصر و کتاب آفرینش چند دیالوگ کوتاه درباره خدا وجود دارد اما باز هم می‌بینیم که خدا ضعیف است.

وی افزود: سازندگان این آثار بر تفکر انسان محوری و اومانیستی تاکید دارند و معتقد به شعار «بشر هست و دیگر هیچ» هستند و به همین خاطر در اینگونه فیلم‌ها یک دانشمند به عنوان منجی مطرح می‌شود.

محمودی با بیان این‌که سینمای هالیوود بر اساس انسان محوری و حذف خدا بنا شده اظهار داشت: ‌در فیلم‌های آخر‌الزمانی مانند «طالع نحس» و «مومیایی» گاهی شیطان محور قرار داده می‌شود.

این محقق و مدرس دانشگاه، مبنای این فیلم‌ها را خرافه دانست و گفت: در عصر حاضر بیشترین القای خرافه از سوی سینمای هالیوود شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: حتی در برخی فیلم‌ها به خدا پرخاشگری می‌کنند؛ یعنی یک قهرمان با خدا در می‌افتد و با نمایش یهودیت، تلاش می‌کنند دین و معنویت و خدا محوری را حذف کنند.

محمودی درباره چگونگی شکل‌گیری فیلم‌های آخرالزمانی گفت: سینمای هالیوود ادوار مختلفی را گذرانده است؛ در یک مقطع این سینما دچار بحران اقتصادی شد و به همین خاطر متفکران این سینما برای رفع بحران موضوعات جدیدی را مطرح کردند.

وی اضافه کرد: آخرالزمان موضوعی است که همه مردم در آن سهیم هستند و فراگیری زیادی دارد زیرا پایان جهان برای همه سوال است و به همین خاطر فیلم‌هایی که به موضوع آخرالزمان پرداخته‌اند، پرفروش شدند.

محمودی یادآور شد: از سال ۱۹۷۰ به بعد سینماگران متوجه شدند که نیاز به دین و معنویت در بین مردم در حال گسترش است و به همین خاطر رویکرد آنان تبلیغ دینی شد که مدنظر آنان بود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه آخرالزمان به عنوان یک ایدئولوژی دینی برای هالیوود مطرح است، گفت: سینماگران هالیوود با مشاهده علاقه مردم به سمت حقیقت، خرافه را به جای حقیقت به مردم تحویل دادند.

وی مبنای آثار علمی و تخیلی هالیوود را مبتنی بر خرافه دانست و گفت: در حالی که دین مسایلی مانند «طالع و نحس» را نهی کرده‌است، سینماگران هالیوود در این عرصه فیلمسازی می‌کنند.

برنامه «نشانی» با هدف بررسی مفاهیم سینمای دینی از شنبه تا سه‌شنبه در ماه رمضان از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.