اشاره: هفتههای گذشته مقالهای سه قسمتی از آقای «یاسر عسگری» درباره راهکارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی در تریبون مستضعفین منتشر شد. (قسمت اول٬ قسمت دوم٬ قسمت سوم) در ضمن این مقاله به فعالیتهای دامنهدار عدالتخواهان شیرازی اشاره شده بود و نقد مختصری به روش آنها شده بود. یکی از فعالان عدالتخواه شیراز در تماس با تریبون مستضعفین توضیحاتی را دربارهی انتقادات طرح شده عنوان کرد. فلذا بر آن شدیم تا گفتوگوی سال گذشتهی «محمدمهدی پوریزدانپرست» دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز را برای آشنایی با تجربهها و فعالیتهای این جمع موفق عدالتخواه بازنشر کنیم.
گفتوگو با دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز – قسمت دوم
در ادامه٬ بخش اول این گفت و گو را میخوانید:
– عدالتخواهی امروز برای دانشجویان شیراز یک حرکت شناخته شده است اما مسیری که عدالتخواهی از روز یکه وجود نداشت تا امروز که گفتمان قالب بر جریان دانشجویی و تفکر مدیران استان است برای خیلی ها شناخته شده نیست ممکن است در این مورد توضیحی بفرمایید
بسم الله الرحمن الرحیم
همانطور که اشاره کردید امروز عدالتخواهی یک گفتمان حاکم در اذهان شده است افتخار ما این است که امروز مسئولین استان شعار عدالت می دهند و در این راستا حرکت می کنند بنده از استانهای دیگر اطلاع دارم این فضا باین شکل وجود ندارد.
اما در مورد تاریخچه کار باید گفت پس از سخنان رهبری در ۶/۸/۸۱ مبنی بر امر به عدالتخواهی توسط دانشجویان بمرور این تفکر به شور گذاشته شده و پخته شد تا اینکه دوستان در سراسر کشور همدیگر را پیدا کرده و به سمت تشکیلاتی شدن پیش رفتند و اتحادیه ای با نام عدالتخواه نیز تشکیل دادند. اولین ارتباطات ما با دوستان عدالتخواه با شرکت در نشستهای جنبش عدالتخواه شکل گرفت.
تفکر انقلابی این فضای جدید آنچنان جذاب و روشنگر و راهبردی بود که تصمیم گرفتیم پایه فکری فعالیتهای دانشجویی خود را بر مبنای این تفکرات بگذاریم.اسلام ناب و توجیه شدن نسبت به خواسته های حضرت روح الله کبیر بخصوص راهبرد ایشان پس از جام زهر برای ادامه راه انقلاب ، تشکیل بسیج دانشجو و طلبه و آرمانهای جهانی که هر کدام روشنگر فضای خالی فکری ما بود.
همچنینی اوامر رهبر انقلاب برای مسیر اینده انقلاب شامل عدالتخواهی و آزاد اندیشی بعنوان وظایف دانشجویان و نهضت نرم افزاری بعناون وظیفه اساتید دانشگاه مطالعه صحیفه نور امام بخصوص جلد بیست و یک آن و بخصوص پیام ایشان بمناسبت قطعنامه ۵۹۸ و حج خونین بهمراه ملاقات بزرگ انقلابیونی چون مهندس سعید قاسمی از رزمندگان تحت فرماندهی بزرگ سردار اسلام زنده یاد حاج احمد متوسلیان و بزرگان دیگر چنان شور انقلابی در ما ایجاد کرد که نشستن و رخوت را بر خود حرام و اطاعت عملی و اقدام برای عملی کردن منویات رهبر انقلاب را چون مبارزه در دفاع مقدس شناختیم . گمشده ای داشتیم و آن بروز کردن صحنه مبارزه مثل رزمندگان دفاع مقدس که خدا را شکر در این فضا توانستیم انطباقی بر روحیات مقاومت اسلامی در شرایط جدید پیدا کنیم .این همان اتفاقی بود که جنبش عدالتخواه را شکل داد.
– طبق این گفته شما باید اتحادیه ای با فضایی بزرگتر تشکیل می شد نه فقط عدالتخواهی .
بله الان هم در عمل اینچنین است یکی از نقد های همیشگی ما به دوستان هم همین است که اسم ما عدالتخواه است ولی در عمل به مسائل و آرمانهای جهانی اسلام و دیگر فضای های انقلابی خیلی اهمیت می دهیم و این باعث شده عدالتخواهی با تعریف پیام ۶/۸ رهبری کم رنگ شود اما خوب نباید اشکال گرفت بله در عمل عدالتخواهان کار های خیلی بزرگی کردند از راه انداختن کاروانهای لبنان و غزه در ایام جنگ ۳۳ و ۲۲ روزه تا تجمع در دفاع از تاسیسات هسته ای و… که دامنه فراگیری آن از نام و تعریف عالتخواهی با تعریف ۶/۸ فراتر است. وقتی یک جا پیدا شده دارد کارهای بزرگ می کند نباید با چند اشکال جزئی مزاحم کار شد باید اصل و فرع کرد.
یاد آوری کنید فضایی که خیلی ها از اوضاع مملکت و بازگشت به سمت آرمانهای انقلاب نا امید شده بودند امروز مان را هم ببینید چقدر جای شکر دارد که جوانانی بعد از سی سال دوباره علم خمینی رابر دوش گرفته اند و دوباره همان حرفهای اول انقلاب را فریاد میکنند.
– سئوال اول ما را کامل جواب نگفتید در استان فارس چه مسیری طی شد تا به اینجا رسیدیم که عدالتخواهی امروز گفتمان غالب شده؟
اولین حرکتهای عدالتخواهی در شیراز در وادی توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب شکل گرفت که دوستانی به توزیع نشریه سوره و محصولات دیگر در نماز جمعه اقدام می کردند. سپس بمرور حلقه های مطالعاتی و جزه خوانی شکل گرفت .جلسات بحث و گفتگو هم پراکنده انجام می گرفت . این فعالیتها بیشتر در دانشگاه ازاد شیراز شکل می گرفت البته از فعالیتهای برادرمان میثم طغیانی در دانشگاه شیراز نیز نباید غافل بود ایشان هم در این فضا خیلی زحمت کشید جلسات کتابخوانی و جزوه خوانی ایشان نیز بستر توزیع تفکر عدالتخواهی را در دانشگاه شیراز و علوم پزشکی بوجود اورد بعد از تعطیلی نشریه سوره هم خیلی زحمت کشیدند. اما نهایتا کار تشکیلاتی با این تفکر در دانشگاه ازاد شیراز انجام گرفت. اولین فعالیتهای حول مسئله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم آن شکل گرفت فعالیتهایی هم در حوزه جبهه فرهنگی انقلاب بمرور در شهر شکل گرفت و از آن موسساتی چون بچه های کتاب و اندیشه و بصیرت بیرون آمد.یک جشنواره بزرگ ، پر مقدار و با ارزش هم توسط بچه های بسیج علوم پزشکی انجام می گرفت بنام – جشنوراه رها – که تقدیر از بزرگان جبهه فرهنگی انقلاب را در دستور کار داشت. بچه های دانشگاه ازاد هم یک برد معروف داشتند که همیشه بروز بود و مطالب مختلفی در باب عدالتخواهی کار می کردند مخصوصا در ماجرای مذاکره با امریکا فضای دانشگاه ازاد را واقعا تحت تاثیر قرار داد.
– عدالتخواهی با تعریف ۶/۸ چطور؟
در مورد عدالتخواهی با تعریف مبارزه با مفاسد اقتصادی و پیگیری فرامین رهبری اولین بار بعد از افشای ماجرای برجهای دوقلوی شیراز که مطمئنا مستحضر هستید که یک برج ساز متخلف با پررویی تمام و با حمایت برخی آقایان صاحب نفوذ تخلفات عدیده ای مرتکب شده بود و حتی از پرداخت عوارض خود نیز امتناع می ورزید. ورود به این قضیه و پیگیری آن یک خواسته جمعی تشکل های دانشجویی شده بود چرا که گفتمان عدالتخواهی ، انقلاب اسلامی بواسطه ارتباط گیری و پخش جزوات و خبر رسانی های مختلف در میان دانشجویان یک تفکر فراگیر شده بود.انجمن اسلامی مستقل شیراز ، بسیج پزشکی ، تشکل وصال ، ستاد یادواره شهدا دانشجویی دانشگاه شیراز و علوم پزشکی و مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز دور هم نشستند و به این تصمیم رسیدند که باید در این قضیه ورود کنند.
این شد که ۷ تشکل با سلیقه های مختلف اما در راستای فرامین رهبری در یک مجمع بنام مطالبه آرمانهای انقلاب اسلامی دور هم جمع شدند و پا در میدان مبارزه با مفاسد گذاشتند .
خوب ابتدای کار مجمع تازه کار بود وما مرز ظریف عدالتخواهی و افشاگری را توجیه نبودیم در اولین بیانیه که در مورد برج های دوقلو و صاحب متخلف ان بود افشاگری کردیم که باعث شکایت متخلفین از دانشجویان شد که البته بجایی نرسید. در بیانیه بعدی امان یکی کاریکاتور از اقای بیژنی چاپ کردیم و مسئولین دادگستری فارس را مورد نقد قرار دادیم که مسئولین دادگستری برنتافتند وحکم دستگیری ما را صادر کردند . واکنش بچه های عدالتخواه دیگر نقاط کشور در واکنش به ان قضیه جای تشکر بسیار دارد . اولین تجمع بیرون دانشگاه را هم جلوی دادگستری برگزار کردیم در اعتراض به این رفتارشان در قبال دانشجویان.
حواشی این ماجرا ادامه داشت تا اینکه طبق فرمولی که رهبری به دانشجویان داده بودند دفتر رهبری به نمایندگی از ایشان وارد ماجرا شد و ماجرا را پیگیری کردند.حتما می گویید کدام فرمول :جایی یکی از دانشجویان از رهبری پرسیده بود چرا در مبارزه با مفاسد خودتان رأسا وارد نمی شوید ، ایشان چنین جوابی داده بودند که : شما عدالت را به مطالبه افکار عمومی تبدیل کنید تا بنده شخصا بر خورد کنم .
ما عدالت خواهی را به افکار عمومی کشاندیم رهبری هم با واسطه دفترشان وارد شدند .
بعد از ماجرای برجهای دوقلو که تنمان به ضربات متعدد و همه جانبه مفسدین آشنا شد و البته تجربیات زیادی هم بدست اورده بودیم ، اقای عبداله شهبازی رساله ای منتشر کرد با نام رساله انباشت ثروت ودر آن از مفاسد برخی مسئولین استان خبر داد دراین ماجرا نیز ما تصمیم گرفتیم وارد شویم و اینبار البت هاشتباه گذشته را نکردیم یعنی افشاگری ما ازمسئولین مطالبه کردیم که این ادعاهای اقای شهبازی باید پیگیری شود وحقیقت ان معلوم گردد.
اگر چه که بعدا یک هجمه شدید و سنگین بر علیه ما اغاز گشت اما بدون واهمه و علی رغم تنها ماندن تعداد اندک دوستان در میدان مبارزه با مفاسد همچنان بر خواسته های خود پا فشردیم و خواستار پیگیری مسئله باغ شهر ها در استان شدیم.
ادامه دارد
با تشکر بنده حرفهای بسیاری دارم مخصوصا در مواجهه با مافیای فساد در استان و مدل برخورد با ان در کشور .
که از نظر دوستان کمی خطر ناک است اما اگر بتوان منسجمش کرد برای عدالتخواهان درسهای خوبی است تا نخواهند باعمل تجربه اش کند .
مخصوصا که 4 -5 سال داریم در این فضا فعالیت میکنیم .
پدیده زمین خواری در شیراز واقعا یک مافیای بزرگ و ریشه دوانده است که حتی امروزما نتوانستیم ریشه اش را بکنیم و دوباره استان را به تسخیر خود در اورد .