شنبه 26 نوامبر 11 | 19:55

گونه‎شناسی نمایندگان در برابر مصوبه جنجالی حقوق مادام‌العمر مدیران

عبدالحسين شريعت‌پناه

نمایندگان مجلس در مواجهه با این رویداد به دو دسته اصلی و چهار دسته فرعی تقسیم ‎شدند. دسته اول افرادی بودند که موافق تصویب این طرح بودند. دسته دوم که خود به سه قسمت تقسیم می‎شود، کسانی بودند که به لغو این مصوبه اعتقاد داشتند. معتقدین به لغو این تبصره، سه نظر متفاوت داشتند.


عبدالحسين شريعت‌پناه

بیست و سوم آبان 90؛ نمایندگان مجلس به استفساریه‎ای رأی دادند که طبق آن، با حداقل دو سال پست سیاسی، می‎توان 80 درصد حقوق مدیریتی را مادام‎العمر دریافت کرد. مطمئنا هر انسان آزاده‎ای همین تک‎جمله را درباره این طرح بشنود، نسبت به آن موضعی منفی خواهد گرفت و آن را تبعیضی بزرگ می‎پندارد. در باب چرایي تصویب این طرح و چگونگی آن حرف و حدیث‎‎های زیادی وجود دارد که مطرح شدن آن را باید در چند روز قبل از تصویب طرح دید. کمتر از یک ماه پیش، خبرگزاری‎ها از رفت و آمد بعضی نمایندگان سابق مجلس در راهرو‎های مجلس و رایزنی آن‎ها با نمایندگان فعلی خبر دادند. آن روز شایعه شده بود که این رفت و آمد‎ها و مذاکرات برای آن است که نمایندگان به استفساریه‎ای که قرار است مطرح شود رأی مثبت بدهند.

ماجرا چه بود؟
طرح، استفساریه‎ای از سوی کمیسیون اجتماعی بود که در صحن علنی مجلس ارائه شد. بر طبق آن، بندی از قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح شده و به بازنشستگان نیز تعمیم می‎یافت. بدین ترتیب فردی که حداقل دو سال در پستی سیاسی باشد و از این پست‎ها برکنار شده یا کناره‎گیری کند، در صورتی‎که به‎جایگاه پایین‎تری منصوب گردد و حقوقش کمتر از 80 درصد دوره تصدی پست سیاسی باشد، در رتبه شغلی سابق باقی مانده و باید ما‎به‎التفاوت حقوق به او پرداخت شود. به زبان دیگر، اگر حقوق ثابتو فوق‌العاده رؤسای سه قوه، معاون اول رییس‎جمهوری، نواب رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا و معاونین آن‎ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان رییس‎جمهوری، استانداران و سفرا در مسئولیت جدید از ‎٨٠ درصد حقوق ثابت و فوق‎العاده مستمر آنان در پست قبلی کمتر باشد، به میزان مابه‎التفاوت آن تا ‎٨٠ درصد، تفاوت تطبیق دریافت خواهند.

این طرح به امضای 19 نفر از نمایندگان رسیده بود که اسامی آن‎ها بدین شرح است: 1- محمد مهدی مفتح نماینده رزن 2- ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر و حوران 3- علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد 4- احد خیری نماینده بوستان آباد 5- شجاعی کیاسری نماینده ساری 6- هادی مقدسی نماینده بروجرد 7- حسن کامران نماینده اصفهان 8- ابوالفضل نیکنام نماینده تنکابن 9- علی‎اصغر زارعی نماینده تهران 10- سید محمود حسینی نماینده بورخوار و میمه 11- داریوش قنبری نماینده ایلام 12- ستار هدایتخواه نماینده بویراحمد 13- علی اصغر یوسف‎نژاد نماینده ساری 14- سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا 15- نصرالله ترابی نماینده شهرکرد 16- موسی‎الرضا ثروتی نماینده بجنورد 17- حسن زمانی نماینده کنگاور 18- بهمن محمدیاری نماینده تالش 19- عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ.

متأسفانه این طرح که با 122 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید و از آن به «حقوق مادام‎العمر برای مقامات سیاسی» تعبیر شد، از تاریخ لازم‎الاجرا شدن قانون خدمات کشوری در 14 آذر 86 و برای بازنشستگان از تاریخ تصویب، یعنی 8 مهر 86، قابل محاسبه و پرداخت بود.

متن اسفساریه
درسؤال استفساریه‎ای که به تصویب رسید آمده بود که «آیا حکم تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری در عبارت «به میزان مابه‎التفاوت تا 80 درصد را تفاوت تطبیق دریافت خواهند کرد» بر کلیه مقامات موصوف در ماده 71 اعم از شاغل یا بازنشسته‎ای که تاریخ بازنشستگی آن‎ها قبل یا بعد از تاریخ لازم‎الاجرا شدن قانون باشد، شمول دارد و دولت و صندوق‎‎های بازنشستگی و تأمین اجتماعی مکلفند کلیه مطالبات موصوف ناشی از اجرای آن از تاریخ لازم‎الاجرا شدن قانون را بر مبنای آخرین حقوق و مزایای هر سال مقام نظیر پرداخت کنند؟ و آیا حکم تبصره 3 ماده 71 شامل کارکنان دستگاه‎‎های مستثنی شده در ماده 117 قانون مرقوم می‎شود یا خیر؟»

در پاسخ این استفساریه ذکر شد که «بلی، باید بر مبناي 80 درصد آخرین حقوق و فوق‎العاده‎‎های موضوع ماده 106 مقام نظیر، به کلیه شاغلین و بازنشستگانی که حداقل دو سال در پست‎‎های موضوع ماده 71 یا هم‌تراز آنان خدمت نموده یا بنمایند برای شاغلین از تاریخ لازم‎الاجرا شدن قانون (14/9/86) و بازنشستگان از تاریخ تصویب (8/7/86) محاسبه و پرداخت گردد، به‎طوری که همواره 80 درصد حقوق و مزایای مقامات نظیر و هم‎تراز آن‎ها کمتر نباشد؛ هم‎چنین حکم تبصره 3 ماده 71 قانون، ناظر بر مقامات موضوع این قانون و هم‎ترازان آنان است که شامل کلیه دستگاه‎‎های اجرایی موضوع ماده 5 همین قانون می‎شود».

طرح چیز جدیدي نبود!
آن‎چه در تفسیر مجلس موجب جنجالی شدن طرح مذکور شد استفاده از عبارت «مادام العمر» در متن پاسخ بود. بعضی از موافقان این طرح معتقد بودند که این طرح، چیز چندان جدیدی نیست و پیش از این نیز اعمال می‎شده است و تنها استفساریه فوق به منظور گرفتن تأیید قانونی درباره صندوق‎‎های بازنشستگی است که بر اساس این قانون، عمل نمی‎کردند. محسن کوهکن سخنگوی هیأت رییسه مجلس در این زمینه معتقد است:‎ «این قانون قدیمی است و مال این دوره نیست. مثلا بعد از مجلس چهارم هم که از سمت نمایندگی به شغل اولم برگشتم، هزار تومان از یک کارمند ساده آموزش و پرورش بیشتر حقوق می‎گرفتم. این‎بار که این استفساریه آورده شد برای این بود که مثلا برخی صندوق‎‎های بازنشستگی زیر بار این قانون نمی‎رفتند و این استفساریه، تنها تفسیر همان قانون قبلی بود. اگر فرد مدیری پیش از مدیریت سیاسی کارمند بوده باشد می‎تواند از این امتیاز استفاده کند و شغل آزاد داشتن پیش از داشتن پست مدیریتی سبب می‎شود تا این مزایا در اختیارش قرار نگیرد. به‎عبارتی اگر کارمند شوی و بعد مدیر شوی و دوباره کارمند شوی حقوقت 80 درصد درآمد دوران مدیر بودنت هست و فرقی هم نمی‎کند این سمت را در مجلس ششم داشته باشی یا مجلس هشتم و یا دولت خاتمی یا دولت احمدی‎نژاد»

محمدرضا خباز از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نیز در این‎باره می‎گوید: «این یک قانون آزمایشی است که سال آینده، آخرین سال اجرای آن است. این‎که مجلس به‎دنبال حقوق مادام‎العمر است، یک دروغ است. نمایندگان وقتی دیدند که دولت در اجرای این قانون، با روش چندگانه عمل می‎کند، خواستند قانون را برای همه یکسان به اجرا درآورند».

آغاز مخالفت‎ها
همان‎طور که پیش‎بینی می‎شد، واکنش‎ها به این طرح آغاز شد. حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران و نایب‎رییس کمسیون اصل نود مجلس این طرح را «ویژه‎خواری» خواند و چنین گفت: «با ویژه‎خواری و امتیازدهی به هر تیپ، طایفه و گروهی مخالفیم».

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان نیز در سرمقاله این روزنامه نوشت: «این سؤال جدی و منطقی از نمایندگان رأی‎دهنده به استفساریه مورد اشاره، در میان است که آنان نماینده مردم هستند و برای خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد مجلس شده‎اند و یا آن‎که خدای نخواسته در قبول این مسئولیت سودای سود داشته و به منافع مادی و شخصی خود می‎اندیشیده‎اند؟!»

روزنامه جمهوری اسلامی نیز با توصیه نمایندگان به خواندن نهج‎البلاغه نوشت: «از عجایب است که نمایندگان مجلس، این استفساریه را در آستانه عید غدیر در مجلس مطرح کردند و به آن پاسخ مثبت دادند بدون آن‎که به توصیه‎‎ها و سیره صاحب غدیر توجه کنند و به یاد بیاورند که حضرت علی (علیه‎السلام) چراغ بیت‎المال را به‎هنگام گوش دادن به سخنان خصوصی، خاموش می‎کرد و پاسخ برادر خود را که اندکی بیشتر از سهم خویش از بیت‎المال می‎خواست با آهن گداخته می‎داد».

حسن کامران نماینده اصفهان از طراحان اولیه طرح در توضیحی که در صحن علنی مجلس داد، یادآور شد: «طرح اولیه‌ای که بنده هم آن را امضا کرده بودم، اصلا آن چیزی نبود که در مجلس مصوب شد. ما در طرح اولیه می‎خواستیم حقوق شهدا و جانبازان پرداخت شود اما وقتی طرح به کمیسیون اجتماعی رفت و برگشت، محتوایش تغییر یافت».

گونه‎شناسی نمایندگان در برابر این مصوبه جنجالی
نمایندگان مجلس در مواجهه با این رویداد به دو دسته اصلی و چهار دسته فرعی تقسیم ‎شدند. دسته اول افرادی بودند که موافق تصویب این طرح بودند. دسته دوم که خود به سه قسمت تقسیم می‎شود، کسانی بودند که به لغو این مصوبه اعتقاد داشتند. معتقدین به لغو این تبصره، سه نظر متفاوت داشتند.

دسته اول نظرشان این بود که چون شورای نگهبان این طرح را رد می‎کند بهتر است منتظر آن باقی ماند. علی لاریجانی رییس مجلس و محمدرضا خباز‍ و محسن کوهکن در این دسته جای می‎گیرند.

دسته دیگر افرادی بودند که لغو مصوبه هفته پیش را چاره‎ساز می‎دانستند. احمد توکلی، غلامعلی حداد عادل، الیاس نادران، ‎حسین فدایی، علیرضا زاکانی، محمدحسن ابوترابی و مصطفی کواکبیان از افرادی بودند که برای اجرایی شدن این نظر تلاش می‎کردند.

دسته آخر نیز علاوه‎بر لغو مصوبه جنجالی مجلس، خواستار لغو کلی تبصره 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری بودند. حمید رسایی، روح‎الله حسینيان، علی‎اصغر زارعی، مهدی کوچک‎زاده و مرتضی آقاتهرانی در زمره مدافعین این نظر بودند.

تلاش برای تغییر
اولین تلاش‎ها برای تغییر مصوبه فوق با نامه هفت‌تن از نمایندگان وابسته به طیف «اصول‎گرایان تحول‎خواه» آغاز شد. احمد توکلی، حسین فدایی، علیرضا زاکانی، پرویز سروری، الیاس نادران، حسین نجابت نمایندگان تهران و محمد دهقان نماینده چناران در نامه‎ای تحت عنوان «چرا مصوبه مجلس درباره حقوق مقامات سیاسی غیرقابل قبول است؟» به همکاران خود نسبت به مصوبه مجلس انتقاد کرده و نوشتند:‎ «چون هنوز مصوبه نهایی نشده است ساده‎ترین راه این است که پس از ایراد شورای نگهبان اصلاحات اعمال شود. البته در این صورت مصوبه، همه خاصیت‎‎هایی را که از آن توقع بود از دست می‎دهد و اساسا عبث می‎شود. بالأخره اگر این هم نشد و مصوبه به قانون تبدیل شد، ما جمعی از نمایندگان طرح لغو آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد».

چندی بعد احمد توکلی با اشاره به آن‎که نفس این طرح در قانون خدمات کشوری بوده اما هیچ‎گاه قرار نبود مادام‎العمر شود، درباره منطق این قانون گفت: «کسانی‎که به‎سمت‎‎های سیاسی می‎رسند به ارتباطات و اطلاعاتی دسترسی دارند که باید برای مصلحت عموم استفاده شود و نباید پس از ترک سمت که بسیاری از آن ارتباطات باقی می‎ماند، در معرض وسوسه قرار گیرند.» این اظهارات توکلی با رجوع به اصل متن قانون مدیریت خدمات کشوری واضح می‎شود و مشخص می‎گردد که همه جنجال‎‎های فوق تنها به‎دلیل درست مطالعه نکردن قانون است.

در همین‎حال خبرگزاری‎ها، از تلاش برای لغو تبصره فوق توسط اساس رسایی، آقاتهرانی، حسینیان، زارعی، کوچک‎زاده، کریمی قدوسی، هدایت‎خواه، بزرگواری، قاضی‎زاده، دهقان، آشتیانی و کوثری، دادند که نه‎تنها آن بخش مادام‎العمری را رفع می‎کرد بلکه به‎طور کلی تبصره 3 ماده 71 قانون خدمات کشوری را کان‎لم‎یکن تلقی می‎کرد.

این دو طرح اصلاحی که از سوی دو طیف مختلف از نمایندگان اصول‎گرای مجلس ارائه شد؛ اگرچه با هدف لغو مصوبه جنجالی مجلس ارائه شده بود اما با یکدیگر تفاوت اساسی داشت. محمدرضا باهنر نایب‎رییس مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت این دو طرح در صحن علنی مجلس چنین گفت: «هدف حسینیان و رسایی لغو ماده مربوطه در قانون مدیریت خدمات کشوری است اما آقایان توکلی و ابوترابی معتقدند که باید مصوبه هفته قبل مجلس لغو شود، نه قانون مدیریت خدمات کشوری».

تشنج در مجلس
در جلسه علنی یکم آذر ماه، دو فوریت طرح نمایندگان وابسته به طیف حامیان دولت مطرح شد. پس گرفتن 4 امضا از 18 امضای طرح دوفوریتی – که آن را از رسمیتی که نیازمند 15 امضا است، ‎انداخت- ‎فضای مجلس را دگرگون کرد. محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت، خبر از کم شدن امضا‎ها و توافق برای در دستور کار گرفتن طرح بعدی داد. در همین هنگام حمید رسایی به‎جایگاه هیأت‎رییسه رفت و با استفاده از میکروفن محبی‎نیا عضو هیأت‎رییسه به نمایندگان گفت: «هیچ کس از امضا‎کنندگان طرح اولیه امضای خود را پس نگرفته‎اند» و با این گفته نشان داد که توافقی در کار نبوده؛ بلکه نظر هیأت‎رییسه مجلس است که طرح دوم بررسی شود.

محبی‎نیا و باهنر صحبت‎‎هایی با رسایی داشتند اما وی قانع نشد. وقتی رسایی از جایگاه هیأت‎رییسه پایین آمد، طرح دوم در دستور کار قرار گرفت و ابوترابی‎فرد، نماینده قزوین به‎عنوان یکی از طراحان به دفاع از دو فوریت طرح پرداخت. در همین حین حمید رسایی و سایر همکاران خود که عمدتا از جبهه پایداری هستند از جمله حسینیان، آقاتهرانی، کوچک‎زاده و بزرگواری، تصمیم گرفتند تا با آبستراکسیون و خروج از صحن، ‎مجلس را از رسمیت بیندازند تا طرح دوم به تصویب نرسد.

با این‎حال با اضافه شدن دو امضای دیگر باز هم طرح دوفوریتی به حد نصاب رسید و هیأت‎رییسه تغییر دستور داد؛ رسایی به‎جای ابوترابی فرد که درباره طرح قبلی سخن می‎گفت، به‎عنوان طراح، شروع به صحبت و دفاع از طرح دو فوریتی خود کرد. پس از صحبت‎‎های رسایی و حسینیان، احمد توکلی در مخالفت با این طرح با بیان این‎که قانون خدمات مدیریت کشوری به‎عنوان یک قانون آزمایشی تنها یکسال دیگر برای اجرا، زمان دارد؛ گفت: «در این قانون آمده است که مقامات اگر به پست‎های پایین‎تری برسند، برای این‎که حقوقشان به نسبت قبل، جبران شود، تا چند سال نسبت به هم رده‎های‎شان حقوق‎شان به‎تدریج کم می‎شود و یا ثابت نگه داشته می‎شود تا حقوق هم رده‎های‎شان بالا برود».
بلافاصله پس از صحبت موافقان و موافقان، دو فوریت اين طرح در میان 209 نفر از نمایندگان حاضر در جلسه، به رأی گذاشته شد که 68 نفر موافق و 97 رأی مخالف و 29نفرممتنع، مجموع آرای آن بود. در رای‎گیری یک فوریت این طرح هم از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن مجلس 56 موافق 92 مخالف و 31 رأی ممتنع ارائه شد.

پس از این کش و قوس، دو فوریت طرح دوم در دستور کار قرار گرفت که در رأی‎گیری مجلس، 137 نفر از نمایندگان به طرح لغو استفساریه تبصره 3 ماده 71 رأی موافق دادند؛ 26 نماینده با آن مخالفت کردند و 20 نفر از نمایندگان هم ترجیح دادند رأی ممتنع به این مصوبه بدهند.

مخالفت شورای نگهبان
لغو مصوبه جنجالی تنها یک هفته پس از تصویب توسط مجلس، آخر ماجرا نبود و همان‎طور که پیش‎بینی می‎شد شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. عباسعلی کدخدایی سخن‎گوی شورای نگهبان با اعلام این خبر اظهار داشت: «مصوبه مجلس درباره «استفساریه تبصره 3 مواد 71 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386» که دوشنبه هفته گذشته در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده بود، از سوی این شورا مغایر با قانون اساسی و شرع شناخته و به مجلس عودت داده شد»

حذف تبصره
اما اين پايان ماجرا نبود و مجلس بار ديگر در روز چهارشنبه اين تبصره را در دستور كار خود قرار داد. اين بار علي لاريجاني نيز به عنوان موافق حذف تبصره به بيان نظرات خود پرداخت و بعداز رأي‌گيري، مجلس با حذف كل تبصره٣ موافقت كرد

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.