مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار گفت: تعمد داشتیم که این جشنواره یک جشنواره حزب اللهی معرفی شود تا اینکه پاتوقی صرفا برای فیمسازان انقلابی باشد.
وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار ضمن بیان این مطلب در نشست رسانهای که با حضور حامد مروتنژاد مدیر دبیرخانه دائمی این جشنوارهبه مناسبت بررسی کم و کیف برگزاری این جشنواره و حواشی رسانهای آن و چگونگی برخورد رسانههای مختلف فرهنگی با جشنواره فیلم عمار برگزار شد گفت: جشنواره فیلم عمار در یک روند طبیعی اتفاق افتاده است و یک جریان انقلابی فیلمسازی در کشور شکل گرفته و رو به رشد است. این فرایند رو به رشد اقتضا میکند که محافل پیرامون خودش را نیز داشته باشد چراکه اگر این جریان را با جریان سینمای تجاری و روشفکری مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که تبادل اندیشه و جریان سازیهای آن تنها در چرخه سینمایی کشور تامین نمیشود بلکه حلقههای بسیاری چون رسانه و پاتوقهای سینمایی در کنار اندیشه روشنفکری وجود دارد.
وی در ادامه افزود: در واقع با شکل گیری حلقههای انتقادی و راهبردی متناسب با جریان روشنفکری سینمای ایران محافل سینمایی نیز تشکیل شد و سینمای ایران متاثر از پاتوقهای رسانهای خود شکل گرفت. از همین رو معتقدم که چنین حلقههای ارتباطی هم باید در جریان سینمای انقلاب شکل بگیرد. متاسفانه سینمای انقلابی از این جهت ضعفهای بسیاری دارد و عناصر فیلمسازی در جریان سینمای انقلابی به دلیل فقدان اندیشههای رسانهای و تئوریپردازی از داشتن چنین محفلهایی محروم است؛ از همین رو جشنواره فیلم عمار نیاز به آسیبشناسی جدی دارد و باید تلاش کنیم که موج سینمای انقلابی دیده شود.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در ادامه صحبتهای خود با اشاره به شکل گیری حلقههای رسانهای برای جریان سینمای انقلابی گفت: در طول برگزاری جشنواره فیلم کوتاه، مستند و پویانمایی عمار قدمهای مثبتی برداشته شده است و بعد از جشنواره تاثیرات رسانهای این جشنواره را در نقد و نظرهای رسانهای دیدم. اما باید تلاش شود که در کنار این جریان رسانهای حلقههای فکری و اندیشه انقلابی هم ایجاد شود ازهمین رو برای رسیدن به این هدف در خدمت بزرگان روحانی چون حجت الاسلام پناهیان، رحیمپور و حجت الاسلام همازاده از فضلای قم بودیم و هریک از این بزرگان فضای فکری و محتوایی عمیقی را پیش روی سیاستگذاران جشنواره عمار گذاشتند.
وحید جلیلی در ادامه با اشاره به دستاوردهای برگزاری این جشنواره گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای برگزاری این جشنواره اکران مجموع فیلمها در تهران و هم در شهرستانها بود که با استقبال گستردهای روبرو شد، یکی دیگر از دستاوردهای این جشنواره داشتن مخاطب عام بود که خوشبختانه حضور گسترده عام مردم بسیاری امیدوار کننده بود و در ادامه مراکز مختلف تا منتخب جشنواره را در مراکز ویژه به نمایش بگذاریم.
وی در اداه افزود: نکته دوم در این جشنواره استقبال پیشکسوتان سینمای انقلابی از این رویداد فرهنگی بود به عنوان نمونه حضور جدی داوران خوش سابقه و انقلابی در این جشنواره یکی از این موارد بود.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در ادامه به بایکوت خبری رسانههای مختلف از این جشنواره اشاره کرد و گفت: بایکوت رسانههای روشنفکری از این جشنواره یکی از موارد سئوال برانگیز بود چراکه یک برخورد باندی و سیاسی در اطلاع رسانی ایجاد شد و تعمدا رسانههای روشنفکری جشنواره فیلم عمار را انکار کردند و متاسفانه جریان موج نوی سینمای انقلابی را نادیده گرفتند و این برخورد نشان داد که کسانی که ادعا میکنند که نباید هنر با سیاست آمیخته شود به بدترین شکل جشنواره مردمی عمار را سیاسی کردند.
وی در ادامه با انتقاد از صدا و سیما در پوشش اخبار جشنواره سینمای عمار گفت: مقام معظم رهبری در صحبتهای خودشان بسیار تاکید کردند که حماسه نه دی باید به انحای مختلف زنده نگه داشته شود. ولی متاسفانه صدا و سیما در شب نه دی هیچ برنامه ویژهای نداشت و برنامه خود را در بهترین ساعت شب به اهدای جوایز جشنواره جام جم اختصاص داد و نکته تاسف بارتر اینکه جایزه کلان رسانه ملی به کسانی اهدا شد که درگذشته از سران فتنه حمایت کرده بودند. ناگفته نماند که هنوز نیروهای خدوم در صدا و سیما وجود دارند و هنوز همه پیکره صدا و سیما به دست مدیران منفعل نیافتاده است.
جلیلی در ادامه با اشاره به تنوع در جشنواره فیلم عمار گفت: انقلاب اسلامی یک جراین همه گیر بوده است و سینمای انقلاب اسلامی جریان تک بعدی نیست بلکه در جریان زندگی بشر امروز جاری و ساری است از همین رو تنوع آثار انقلابی در این جشنواره نیز مثال زدنی است چراکه ما در این جشنواره نقدهایی بر مساجد، نیروی انتظامی، بنیاد شهدا داشتهایم و هچنین فیلمهایی درباره وضعیت امروز خاورمیانه، جنگ نرم و سایر مسائل دیگر که انقلاب اسلامی با آن درگیر است داشتهایم.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در پایان صحبتهای خود با اشاره به اهداف تاسیس دبیرخانه دائمی این جشنواره گفت: اهداف تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم عمار در ۱۱ بند شرح و بسط داده شده است. هدف اولیه این دبیرخانه برقراری ارتباط مستمر با فیلمسازان است در ادامه استمرار اکرانهای مردمی، ثبت محفل ماهانه برای جشنواره فیلم عمار است، اعلان فراخوانهای فصلی و موردی به عنوان مثال به تازگی فراخوانی برای طرح فیلمنامه ترور دانشمندان هستهای ارائه کردهایم. تشکیل بانک فیلمنامه با موضوعات انقلابی، رایزنی برای اکرانهای بین امللی فیلمهای منتخب این جشنواره، در این راستا منتخب فیلمهای جشنواره عمار در غزه و قاهره به نمایش درمی آید.
معرفی و حمایت از طرحها و فیلمنامههای ارزشی به دستگاههای ذی ربط، تکمیل حلقههای رسانه اندیشه و مخاطبان، گسترش ادبیات انقلاب اسلامی، انعکاس جریانهای همسو با انقلاب اسلامی در سایر کشورهای دنیا و رصد و گزارش رسمی از جریانهای فیلمسازی انقلابی از دیگر اهداف تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره بوده است.
آماری از جشنواره فیلم عمار
پس از پایان صحبتهای وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار، حامد بامروتنژاد مدیر دبیرخانه این جشنواره گزارشی از کم و کیف برگزاری جشنواره عمار ارائه کرد و در آغاز صحبتهای خود گفت: این جشنواره علاوه بر تهران در ۲۰ شهر دیگر نیز برگزار شد. آثار ارسال شده در بخش مستند جشنواره ۶۰ اثر بود که ۴۳ اثر از این تعداد در بخش مسابقه و ۳۶ اثر دیگر هم در بخش مهمان نمایش داده شد.
وی در ادامه افزود: در بخش داستانی ۵ اثر به دبیرخانه رسید که نمایش داده شد و در بخش پویانمایی ۲۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۲۰ اثر از این مجموعه نمایش داده شد، در موضوع نقد و گفتمان ۲۵ اثر به جشنواره نیز ارسال شد.
بامروتنژاد در پایان به تنوع سنی افراد که آثار ارسال کررده بودند اشاره کرد و افزود: افرادی که در جشنواره فیلم عمار شرکت کرده بودند از تنوع سنی قابل توجهی برخوردار بودند به عنوان نمونه ۸ فیلمساز زیر سن ۲۰ سال اثر فرستاده بودند و در ادامه ۳۶ نفر در رنج سنی ۲۱ تا ۲۵ فیلم داشتند، ۳۸ نفر هم بین رنج سنی ۲۶ تا ۳۰ سال بودند و ۳۶ نفرهم در رنج سنی ۳۰ تا ۳۶ سال فیلم ارسال کرده بودند و ۶ نفرهم در بین رنج سنی ۳۶ تا ۴۰ سال به بالا هم فیلم داشتند.
Sorry. No data so far.