در تقابل احتمالی ایران با غرب، ایران یک سلاح انکارناپذیر و بلامنازع دارد: توانایی بستن مهمترین مسیر ترانزیت نفت در جهان.
پایگاه اینترنتی نشنال جئوگرافیک در گزارشی نوشت: اگرچه استراتژیستهای نظامی و کارشناسان دیپلماتیک در مورد این توانایی ایران در بستن تنگه هرمز نگران هستند، برخی از مقامات غرب عنوان کردهاند که میتوانند جایگزینی برای تزانزیت نفت در تنگه هرمز پیدا کنند اما نشانههای اندکی از پیشرفت برای تعیین مسیری جایگزین به جای تنگه هرمز به منظور دفع این تهدید از سوی ایران دیده میشود. به نظر میرسد که غربیها به خوبی در جریان استراتژیک و منحصربه فرد بودن این مسیر هستند.
همچنین کارشناسان انرژی بر این باورند که مسیرهای جایگزین تنگه هرمز به هیچ وجه نخواهد توانست کمبود نفت در بازارهای جهانی را تامین کند.
در صورت هرگونه اقدام یک جانبه اسرائیل در حمله به ایران، باید منتظر پاسخ ایران بود که به نظر میرسد بسته شدن تنگه هرمز از جمله اقدامات اصلی ایران خواهد بود.
صدها مسیر در مورد انتقال نفت در سراسر دنیا وجود دارد اما هیچ کدام به اندازه تنگه هرمز مهم نیستند. در سال ۲۰۱۱ به طور میانگین ۱۶ میلیون بشکه نفت در روز (حدود ۲۰ درصد نفت مبادله شده د ر جهان) از طریق مسیر آبی ۱۷۳ مایلی میان ایران و عمان که خلیج فارس را به دریای عمان و دریاهای فراتر از آن متصل میکند، عبور کرد. سابقه تاریخی خطرات اقتصادی بسته شدن تنگه هرمز را نشان میدهد. بزرگترین اختلال انتقال نفت در اوت سال ۱۹۹۰ بود زمانیکه حمله عراق به کویت باعث شد تا به دنبال اختلال انتقال نفت، بازارهای جهانی با کسری۴. ۳ میلیون بشکه نفت روبرو شود. این کمبود نفت بهای این کالای گرانبها را دو برابر کرد. اما باید به این موضوع اشاره کرد که بسته شدن تنگه هرمز باعث میشود کمبود نفت چهار برابری کسری نفت در زمان حمله عراق به کویت ایجاد شود که این موضوع زمانی اتفاق میافتد که بهای نفت ۱۰۰ دلار و اقتصاد جهان ضعیف است.
ایران به طور چشمگیر و گستردهای در جنگهای نامتقارن سرمایهگذاری کرده است. تحلیلگران پیشبینی کردهاند، در صورتی که ایران تنگه هرمز را ببندد، از زیردریاییهایش برای کار گذاشتن بمبهای هوشمند در تنگه هرمز و نزدیک دریای عمان استفاده خواهد کرد. همچنین تانکرهای نفتی نیز با اژدر مورد حمله قرار خواهند گرفت. مسدود شدن انتقال نفت درتنگه هرمز در یکی از مهمترین جریانهای امن بازار نفت جهان اختلال انجام خواهد گرفت.
یکی از خطوطی که برای جایگزینی تنگه هرمز در انتقال نفت پیشنهاد شده خط لوله پترولاین از شرق عربستان تا دریای سرخ بوده است که فقط ظرفیت انتقال پنج میلیون بشکه در روز را دارد که این امار کمتر از یک سوم مقدار نفت روزانهای است که از تنگه هرمز منتقل میشود. دیگر جایگزین تنگه هرمز خط لوله ۳. ۲۹ میلیارد دلاری و ۲۳۰ مایلی است که سالهاست در امارات تحت ساخت است اما طرفیت انتقال نفت این خط لوله ۱. ۵ میلیون بشکه نفت در روز است که کمتر از یک دهم نقت ترانزیت شده روزانه در تنگه هرمز است.
بر اساس آمارهای موسسه استاندارد چارترد ظرفیت کامل این خط لوله در بهترین شرایط انتقال ۵ میلیون بشکه نفت در روز است. سایر مسیرهای جایگزین تنگه هرمز عبارتند از خط لوله عراق به ترکیه و خط لوله ابوظبی که هنوز به بهره برداری نرسیده است.
کارشناسان انرژی بر این باورند که خط لوله عراق به ترکیه نیز به دلایل سیاسی و عملیاتی قابل استفاده نیست. خط لوله نفتی ابوظبی نیز که به علت مشکلات فنی هنوز به بهره برداری نرسیده است.
در این مقطع زمانی مشخص است که غرب به مهم بودن جایگاه تنگه هرمز پی برده است و عملا در یافتن جایگزین یرای تنگه هرمز دچار مشکل جدی شده است.
Sorry. No data so far.