مجموع اعتبارات عمرانی مجلس در سال جاری، ۲هزار میلیارد ریال و حرف و حدیث درباره چند و چون صرف این اعتبار بسیار است. برای مثال، گفته میشود به ازای هر نماینده ۴۵۰ میلیون تومان بابت خرید خانه و ماشین و دفتر پرداخت خواهد شد تا جای سالی۵۰ میلیون تومان پول کرایه خانه و ماهی یک میلیون تومان حقوق راننده و ۵۰ میلیون تومان برای خودرو و ۳۴ میلیون تومان اجاره دفتر شهرستانها را بگیرد که در این صورت چیزی حدود ۲۵۰ میلیون تومان بیش از این رقم دست نمایندگان را میگیرد.
برخی هم معتقدند این مبلغ صرف خرید خانه و ماشین نمایندگان میشود، اما مالکیت باید در اختیار مجلس باشد تا نمایندگان هر دوره از این امکانات استفاده کنند. عدهای هم معتقدند نمایندگان که نباید پیاده به مقصد بروند و این درشان نمایندگان نیست و این مبلغ باید در اختیار آنان قرار گیرد. در این میان، اینکه بالاخره نمایندگان برای رفع مشکلات مردم و به عنوان قانونگذار به مجلس رفتهاند یا دنبال سود و زیاناند – به مصداق مثل سواره را از پیاده چه خبر!
به هر حال سؤالاتی از این دست مطرح است که آیا این بودجه کلان ربطی به بیت المال ندارد؟ یا مردمی که با هزار دلیل و برهان مشکلشان را ثابت میکنند تا یک وام یک یا دومیلیونی بگیرند، از منتخبان خود نمیپرسند که چرا آنها خیلی راحت به این پول میرسند، آن وقت بخشی از مردم باید هنوز هشتشان گرو نهشان باشد؟
در اینکه باید امکاناتی در اختیار نمایندگان قرار گیرد، شکی نیست، اما موضوع چگونگی اقدام در این زمینه است، وگرنه، اقدامی که به صلاح جامعه باشد، شائبهای ایجاد نمیکند و در غیر این صورت هم پاسخ مناسب برای پرسشهای مطرح شده وجود دارد.
موضوع بودجه عمرانی مجلس، موضوع شوخی رییس جمهور در دیدار با نمایندگان مجلس نهم هم شد. رییس جمهور در این دیدار گفته بود که ۲۰۰ میلیارد تومان گذاشتهاند برای کار عمرانی مجلس، خدا بده برکت، ۱۳۵ میلیارد هم گذاشتهاند برای دفاتر نمایندهها، نفری ۴۵۰ میلیون تومان.
هرچند این موضوع در قالب شوخی مطرح شد، اما موضوعی مهم است و سوای همه مسائل مطرح، – از اسراف بودجه گرفته تا نیازهای واقعی و نیازهای کاذب و تجمل گرایی- بر نوع رابطه مردم و نمایندگانشان در قوه مقننه نیز تاثیر میگذارد.
این موضوع گرچه در مجلس هشتم مطرح شد اما در این مجلس پیگیری خواهد شد و مثل هر مساله دیگری اگر خیری در آن نباشد، عواقب آن مثل تورم و… گریبان مردم را خواهد گرفت. هرچه باشد، نمایندگان مجلس منتخبان ملتی هستند که هیچگاه کسانی را که داعیه خدمتگرازی داشتهاند، تنها نگذاشتهاند. حال پاسخ اینکه هر یک از نمایندگان تا چه حد بعد از رسیدن به صندلیهای بهارستان، مردم را به یاد میآورند، نزد مردم حوزه انتخابی هر نماینده میماند تا عاملی باشد برای میزان اعتماد آنان.
امام جمعه موقت شیراز دراین باره گفت: در یک نظام مدیریتی صحیح برای توسعه و رفاه جامعه قطعاً اولویت با طرحهای عمرانی و توسعه عمرانی است و هر دولتی اگر بتواند از بودجههای جاری خود بکاهد و بر بودجههای عمرانی بیفزاید میتواند زمینههای موفقیت در جامعه را ایجاد کند.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابوفاضل رضوی اردکانی افزود: افزایش هزینههای جاری نشان دهنده کاهش سرعت پیشرفت در کشورهاست و در این مسئله هیچ تفاوتی ندارد که این اقدام از سوی وزارتخانهها صورت گیرد یا مجلس.
وی تصریح کرد: این معضل در برخی از وزارتخانهها نیز مشاهده میشود که بر اساس آن بودجههای جاری بیش از بودجههای عمرانی خواهد بود و این مسئله عواقب بسیار بدی در پی دارد بنابر این، نباید اعتبارات جاری فراتر از اعتبارات عمرانی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رضوی اردکانی اظهار داشت: در سه دورهای که نماینده مجلس بودم سابقه نداشت هیچ بودجهای جز برای اسکان نمایندگان و حقوق معمولی آنها که تا آن زمان به اندازه حقوق کارمندان بود تصویب شود از این رو مصوب شدن چنین بودجه و اعتباری را بعید میدانم.
وی بیان کرد: در گذشته اگر هم به نمایندگان امکاناتی مانند ماشین میدادند هزینه آن را در طول ۴ سال به طور کامل از حقوق وی کسر میکردند.
امام جمعه موقت شیراز خاطر نشان کرد: تصور بنده بر آن است که این موضوع در حد پیشنهاد یا شایعه بوده، زیرا اگر چنین اعتباری مطرح شود فاجعه بار است و ضروری است تمام دستگاهها، سازمانها، وزارتخانهها، شورای نگهبان، کمیسیون اصل ۹۰ و دفتر رهبری از تصویب آن خودداری کنند.
Sorry. No data so far.