دوشنبه 05 نوامبر 12 | 12:11

ثروتی که سال‌هاست به باد می‌رود

انواع سوخت هم اکنون در صدر کالاهایی وجود دارد که از ایران به کشورهای مجاور به خصوص افغانستان، پاکستان و عراق قاچاق می شود و این اقتصاد زیرزمینی خسارات جبران ناپذیری بر بدنه اقتصاد کشور وارد می کند.


سوخت قاچاق در شرق کشور جزو معدود کالاهایی است که از آن سوی مرز‌ها نمی‌آید بلکه با روشهای مختلف سوخت از ایران به پاکستان و افغانستان قاچاق می‌شود هر چند با سهمیه بندی بنزین میزان قاچاق بنزین تا حدودی کاهش یافته است اما همچنان قاچاق سوخت در این مناطق ادامه دارد و به خصوص به سمت گازوئیل سوق داده شده است.

این درحالی است که طی ماههای اخیر قاچاق سوخت از مهم‌ترین زمینه‌های سودجویی قاچاقچیان عمده است و سوخت را با قیمت اندک در این سوی مرز‌ها تهیه می‌کنند و در مرز به دلالان سوخت چندین برابر قیمت می‌فروشند و از این راه سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

این روند طی سالهای اخیر هر چند با اقدامات پیشگیرانه‌ای روبرو بوده است اما همچنان ادامه داشته و رشد نیز کرده است و در نتیجه این سودجویی این است که بخش قابل توجهی از سرمایه ملی کشور هدر می‌رود.

رونق قاچاق سوخت در مرزهای شرقی

در این میان نباید از نقش خشکسالی و مشکلات عدیده اقتصادی برای کشاورزان مناطق شرقی کشور چشم پوشی کرد، دقیقا از همین نقطه ضعف است که قاچاقپیان و سوداگران عمده اقتصادی سوء استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند از نیاز مالی مردم بومی در راستای قاچاق سوخت به مرز ‌‌نهایت استفاده را ببرند و در‌‌نهایت مردم بومی شرق کشور می‌مانند و زمینهای کشاورزی خشک شده و ثروتی ملی بر باد رفته و پولهای هنگفتی که هر روز سود جویان را حریص‌تر می‌کند.

قاچاق سوخت در مناطق مرزی

تاکنون آمار رسمی در خصوص قاچاق سوخت از مرزهای شرقی ارائه نشده است اما آمار نشان می‌دهد این نوع قاچاق به صورت فعال ادامه دارد.

دادستان عمومی وانقلاب سیرجان در خصوص آخرین محموله سوخت قاچاق در این شهرستان از توقیف ۱۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان خبر داد.

مهدی بخشی در این خصوص گفت: قاچاقچیان قصد داشتند با استفاده از پنج دستگاه تریلر حمل سوخت این میزان سوخت را قاچاق کنند.

وی افزود: اما با هوشیاری سربازان گم نام امام زمان (ع) و شناسایی این باند بزرگ قاچاق سوخت خوشبختانه از انتقال این سرمایه ملی به خارج از مرز‌ها جلوگیری شده است.

وقتی سوخت از تهران به مرزهای شرقی قاچاق می‌شود! / قیری که سوخت قاچاق از کار در آمد

دادستان بم نیز چندی قبل از کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق خبر داد.

محمد رضا سنجری افزود: این میزان سوخت از تهران به سمت مرزهای سیستان و بلوچستان در حال انتقال بود که در کرمان شناسایی و توقیف شد.

این مسئول نگفت چگونه این میزان سوخت از استانهای مختلف گذشته و به کرمان رسیده است اما آنچه که مشخص است این میزان سوخت با جعل پلمب گمرک و به عنوان قیر به سمت مرز در حال انتقال بوده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان از چندی قبل از کشف ۲۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در جنوب کرمان خبر داد.

سردار حسین چناریان افزود: این میزان سوخت در جنوب استان کرمان و در قالب یک مانور مبارزه با قاچاق سوخت کشف شده است.

سردار چناریان وجود برخی بسترهای قاچاق سوخت را دلیل بروز این پدیده دانست و از توقیف ۶۰ خودرو در این راستا خبر داد.

وی افزود: این نوع قاچاق موجب هدر رفت سرمایه ملی می‌شود و به همین دلیل به شدت با این پدیده مبارزه می‌کنیم و کشفیات صورت گرفته نیز نشان دهنده همین امر است.

داستان تلخ فربه شدن سودجویان و سوء استفاده از محرومان

رسانه‌های استان کرمان هر از چند گاهی شاهد انتشار اخباری از این دست هستند و ادامه قاچاق سوخت به خصوص گازوئیل موجب ثروتمند شدن عده زیادی از سود جویان شده است در حالی که در ‌‌نهایت تعداد کثیری از مردم منطقه با هدر رفت این ثروت بومی با مشکلات ناشی از بیکاری و کمبود آب رنج می‌برند و این داستان تلخ سالهاست در شرق کشور تکرار می‌شود.

قاچاق سوخت به اقتصاد ملی ضربه جبران ناپذیر می‌زند

محمد صدوقی، کار‌شناس اقتصادی، اظهارداشت: قاچاق و اقتصاد زیر زمینی یکی از معضلات اصلی در بررسی مسائل اقتصادی است و قاچاق سوخت یکی از مظاهر این اقتصاد است که در ‌‌نهایت صدمه جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور می‌زند.

وی افزود: پدیده قاچاق سوخت از چندی قبل در اقتصاد برخی استانهای شرقی و جنوبی کشور مطرح شد و خوشبختانه با سهمیه بندی سوخت تا حدودی کنترل شد اما همچنان قاچاق سوخت در این استان‌ها ادامه دارد و به گونه‌ای به شغلی کاذب تبدیل شده است که رفع این معضل اقتصادی که می‌تواند تبعات اجتماعی و امنیتی نیز داشته باشد نیازمند برنامه ریزی ویژه است.

اختلاف قیمت دلیلی اصلی قاچاق

صدوقی ادامه داد: دلیل بروز این مشکل در واقع اختلاف چشمگیر قیمت سوخت در ایران با سایر کشور‌ها به خصوص افغانستان و پاکستان است.

وی گفت: همین امر نیز موجب شده است سود سرشاری در قاچاق سوخت ایجاد شود بطوریکه هم اکنون سوخت در صدر لیست کالاهای قاچاق شده از داخل به خارج از کشور است.

صدوقی ادامه داد: اقتصاد ایران بر مبنای نفت شکل گرفته است هر چند اقداماتی در راستای رفع این وابستگی صورت گرفته اما همچنان پایه اقتصاد کشور نفت و سوخت فسیلی است پس نباید به سادگی اجازه قاچاق این میزان سوخت را که بخش عمده‌ای از سرمایه ملی است را داد.

لزوم شناسایی و معرفی سرشاخه‌ها

وی این سوال را مطرح کرد که چگونه قاچاقچیان این حجم سوخت را با استفاده از خودروهای مختلف به مرز منتقل می‌کنند و در ‌‌نهایت خواستار کنترل جاده‌ها و مرز‌ها شد.

وی همچنین خواستار وضع قوانین مشخص و شدید در راستای برخورد با قاچاق سوخت شد زیرا این امر مصداق اخلال اقتصادی محسوب می‌شود و باید افراد سرمنشاء را شناسایی و برخورد قاطع انجام شود.

این کار‌شناس اقتصادی افزود: دستگاههای مختلفی در راستای برخورد با قاچاق سوخت نقش دارند که به نظر می‌رسد باید با تشکیل یک کارگروه تخصصی و جلوگیری از موازی سازی اقدامات عملی را برای جلوگیری از قاچاق سوخت در نظر گرفت.

وی سهمیه بندی بنزین را در راستای کاهش چشمگیر قاچاق سوخت موثر دانست و گفت: حداقل میزان قاچاق ئر بخش بنزین کاهش یافته است زیرا قیمت‌ها تا حدودی واقعی شده است و از سوی دیگر میزان عرضه نیز محدود و متناسب با نیاز است و اگر در خصوص گازوئیل نیز این امر امکانپذیر شود عملا قاچاق کمتر می‌شود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.