یکشنبه 06 ژانویه 13 | 11:00
دکتر رضا پورحسین:

در جشنواره عمار تضارب آرا به وجود بیاید

پیشنهاد می‎کنم که به‎گونه‎ای برگزار شود که بتوان فضای تعاطی افکار و تضارب آراء را در آن به‎ وجود آورد. گرچه این فضا در هیچ جشنواره‎ای دیده نمی‎شود، اما جشنواره عمار با اهدافی که دارد می‎تواند این فضای نشاط‎آور را باز کند. خوب است که سلیقه‎‎های مختلف درون نظام ولایی، بتوانند درباره چگونگی انتقال مفاهیم و پیام‎های اصیل انقلابی با هم بحث کنند


تریبون مستضعفین- هفته‌نامه پنجره در شماره اخیر خود پرونده‌ای راجع به سومین جشنواره عمار گردآوری کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی با دکتر «رضا پورحسین» مدیر شبکه مستند سیماست.

رضا پورحسین-از زمان راه اندازی جشنواره عمار تا دوره سوم، بیشتر آثار مطرح شده، فیلم‎‎های مستندی بوده‎اند که در میان آن‎ها آثار شاخصی به‎ویژه از مستندسازان جوان دیده می‎شود. شما به‎شخصه هیچ‎کدام از این آثار دیده‎اید؟ لطفا نظرتان درباره تک تک آثار دیده شده و همچنین کلیت مستند‎های این جشنواره را هم بفرمایید؟

بله، من برخی از آثار مستند جشنواره عمار، به خصوص آثار دوره دوم جشنواره را دیده‎ام. درباره تک تک آثار نمی‎توانم نظر بدهم؛ اما در مجموع طیف گوناگونی از مستند‎های معمولی و مستند‎های حرفه‎ای و خوب در این جشنواره دیده شده است.

-آیا «شبکه مستند» سیما برنامه‎ای برای انعکاس گسترده آثار منتخب جشنواره عمار دارد؟

بله، برخی از فیلم‎‎های جشنواره دوم را در برنامه‎‎های مختلف، از جمله برنامه فانوس شبکه مستند، پخش کرده‎ایم. بنا داریم که تکلیف کپی رایت و حق تلویزیونی آن‎ها را با صاحبان آثار مشخص کنیم و بقیه را هم پخش نماییم. در ضمن در طول جشنواره سوم، شبکه مستند، هر روز یک برنامه ویژه گزارش از حال و هوای جشنواره تهیه و پخش کرده است. در زمینه اطلاع‎رسانی اخبار جشنواره، هم هر روز برنامه داشته‎ایم.

ان‎شاءالله پس از جشنواره، از دوستان جشنواره عمار خواهیم خواست که مستند را برای ما ارسال نمایند تا پس از مشخص شدن حقوق تهیه‎کنندگان و کپی رایت آنها، مستند‎ها را پخش نماییم.

-یک سال قبل مصاحبه‎ای داشتم با سعید ابوطالب که می‎گفت شما پیشنهاد پخش مستند سیاسی «اقلیت، اکثریت» را به ایشان داده‎اید. نمی‎دانم این مستند سرانجام از شبکه مستند پخش شده است یا نه؛ اما با توجه به این‎که یکی از موضوعات جشنواره عمار «نقد درون‎گفتمانی» است، می‎خواهم بدانم که آیا اراده و جسارت پخش آثاری از این دست که محتوای «نقد درون گفتمانی» دارند، در شبکه وجود دارد یا نه؟

مستند آقای ابوطالب زمانی به دست من رسید که شاید برای انتخابات شائبه ایجاد می‎کرد، وگرنه خط قرمز آنچنانی نداشت که نتوان آن را پخش نمود. تا به حال هم مستند‎هایی را که متضمن نقد درون گفتمانی هستند پخش کرده و خواهیم کرد. دلیل آن این است که هم سازمان و هم بنده به مضمون نقد درون‎گفتمانی معتقد هستیم، به شرط آن‎که خود را متهم نکنیم، بلکه خود را نقد سازنده کنیم. بسیاری از کار‎های جشنواره عمار به لحاظ مضمونی قابل پخش هستند؛ اما ممکن است برخی از آن‎ها به لحاظ ساختاری در حدی نباشند که بتوان از تلویزیون پخش نمود. البته کار‎های ضعیف، بسیار کم هستند و ان‎شاءالله ا اکثر آن‎ها را پخش خواهیم کرد.

معتقدم پاسداشت اصول و آرمان‎‎های انقلاب اسلامی و مراقبت از آن‎ها در برابر هرگونه فعالیت و ذهنیتی که بخواهد ذره‎ای ما را از اصالت‎ها و ریشه انقلابی مان منحرف کند لازم و ضروری است. به همین دلیل تلنگر زدن و نقد درون گفتمانی توسط کسانی که دلبسته به نظام ولایی هستند، بهترین و واقعی‎ترین نوع اصلاح محسوب می‎شود. این حرکت به اصلاح‎طلبی حقیقی نزدیک‎تر است تا اصلاح‎طلبی که نتیجه آن فراموش نمودن و یا کمرنگ کردن اصول و آرمان‎های انقلابی است. به‎ نظر من، نقطه مثبت و بهترین دغدغه جشنواره عمار، همین موضوع است و باید این ‎روحیه را پاس داشت و به آن احترام گذاشت. حرکت‎های عمار گونه، به شرط آن‎که با متانت و استدلال همراه باشد، بصیرت‎زا خواهد بود و به آدم‎ها و حرکت‎های روزمره در جهت آرمان‎های اصیل سامان می‎دهد. قالب مستند یکی از بهترین قالب‎‎هایی است که می‎تواند عمارگونه، تلنگر‎ها و مراقبت‎های لازم را برای زدودن غفلت زدگی، دنیا طلبی و مصلحت اندیشی‎‎های غیر اصیل، به انقلابیون بدهد تا این مسیر، همچنان پابرجا بماند. من فکر می‎کنم که حرکت‎های عمارگونه از مستحیل شدن فرهنگی سیاسی و غافل شدن از مبانی و اصولی که برای آن انقلاب شده است، جلوگیری می‎کند و قالب هنر می‎تواند به بهترین شکل، چنین فضایی را ایجاد نماید.

-بیشتر فیلم‎‎های جشنواره‎‎های مختلف ما فیلم‎‎هایی هستند که تهیه‎کننده و سرمایه گذار آن‎ها یکی از نهاد‎های دولتی است. مثلا آثار جشنواره سینما حقیقت، عمدتا توسط «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «انجمن سینمای جوان» ساخته شده است و آثار جشنواره فجر هم با سرمایه و وام «بنیاد فارابی» و «حوزه هنری». آیا وقت آن نرسیده است که «شبکه مستند» هم وارد عرصه تولید بشود و فیلم‎‎هایی را برای ارائه در جشنواره‎های انقلابی و مردمی، مانند جشنواره «عمار» بسازد یا از استعداد‎های کشف شده در دوره‎‎های گذشته جشنواره برای تولید آثار بیشتر و بهتر حمایت نماید؟

برخی از فیلم‎‎های موجود در جشنواره عمار مربوط به صدا و سیما و شبکه مستند است. شبکه مستند تولیدات زیادی دارد که با این هدف منطبق هستند و نیز تولیدات زیادی را هم خریداری کرده است. این ‎روند ادامه خواهد داشت. ان‎شاءالله در جشنواره چهارم در زمینه‎های تولیدی و حمایت از کار‎های تولید شده، فعال‎تر ظاهر خواهیم شد.

-به نظر شما جشنواره عمار چه مزیت‎هایی دارد؟ و آینده این جشنواره را چگونه می‎بینید؟

شعار مردمی بودن جشنواره عمار شعار خوبی است. این شعار باعث شده است که احساس بهتری در نیرو‎های هنرمند جوانی که در مجامع هنری کمتر امکان ظهور داشته‎اند، به‎وجود‎ آید. من فکر می‎کنم که جشنواره عمار هر سال بهتر از گذشته می‎شود و رونق بیشتری پیدا می‎کند.

-چه تفاوتی میان ماهیت و اهداف این جشواره و جشنواره‎‎های مشابه مستند، اعم از «سینما حقیقت»، «جشنواره فیلم رشد»، بخش مستند جشنواره «سینما مقاومت»، بخش مستند «جشنواره فجر» و… می‎بینید؟

من فکر می‎کنم که هدف نهایی همه جشنواره‎ها یکی است؛ اما نوع جهت‎گیری آن‎ها و توجه به مقوله‎ها متفاوت است. انتقال محتوای خوب و ارزشی و نیز ارزش‎های انقلاب اسلامی از اهداف همه جشنواره‎هاست. این‎که تا چه حد در رسیدن به اهداف خود موفق می‎شوند، جای نقد و ارزیابی دارد. البته تکلیف جشنواره عمار با ارزش‎های انقلاب اسلامی و ولایی مشخص‎تر است و این نقطه مثبت این جشنواره است. طبیعی است که این صراحت و جهت‎گیری مشخص، تکلیف فیلم‎سازان و هنرمندان را هم روشن‎تر می‎کند. من در جشنواره عمار، دغدغه بیشتری را مشاهده کرده‎ام، گرچه دغدغه‎‎های دینی و ارزشی در جشنواره‎‎های دیگر هم مشاهده می‎شود.

-آیا شبکه مستند نمی‎توانست با پخش برنامه‎‎های مستقیم از سینما فلسطین (محل برگزاری جشنواره) به استقبال این جشنواره بیاید؟ به‎ خصوص که خلأ برنامه‎‎های پخش مستقیم و زنده در این شبکه احساس می‎شود.

عرض کردم ما و شبکه چهار، هر روز در این باره برنامه و گزارش داشته‎ایم. هیچ جشنواره‎ای مستقیم و زنده پخش نمی‎شود. مهم اطلاع‎رسانی است زنده و تولیدی بودن خیلی مهم نیست. به جز برنامه نردبان که تماس مخاطب در لحظه مهم است، برنامه زنده دیگری در شبکه مستند وجود ندارد. اگر یک برنامه، ویژگی و ضرورت یک برنامه زنده را نداشته باشد، دلیل ندارد مستقیم پخش شود. البته به یکی دو برنامه زنده با ویژگی‎‎های آن فکر کرده‎ایم اما هنوز به قالب مطلوبی نرسیده‎ایم.

خوشبختانه شبکه مستند در همه جشنواره‎ها حضور پر رنگ دارد. این حضور جزو مأموریت‎ها و وظایف شبکه است. طبیعی است که وقتی یک جریان فرهنگی هنری در زمینه سینمای مستند، در هر سطحی، در کشور اتفاق می‎افتد، وظیفه رسانه ملی انعکاس آن به مردم است تا آن‎ها را در جریان حرکت‎های هنری قرار بدهد.

-چه پیشنهادی برای رشد جشنواره در دوره‎‎های بعدی دارید؟ شبکه مستند چه برنامه‎ای برای هم افزایی با جشنواره می‎تواند داشته باشد؟

پیشنهاد می‎کنم برای جشنواره عمار قبل از برگزاری آن تبلیغ بهتر و سامان یافته تری صورت بگیرد. درباره برگزاری آن پیشنهاد می‎کنم که به‎گونه‎ای برگزار شود که بتوان فضای تعاطی افکار و تضارب آراء را در آن به‎ وجود آورد. گرچه این فضا در هیچ جشنواره‎ای دیده نمی‎شود، اما جشنواره عمار با اهدافی که دارد می‎تواند این فضای نشاط‎آور را باز کند. خوب است که سلیقه‎‎های مختلف درون نظام ولایی، بتوانند درباره چگونگی انتقال مفاهیم و پیام‎های اصیل انقلابی با هم بحث کنند؛ چرا که ممکن است نظرات دیگری هم وجود داشته باشد که طرح آن‎ها برای تحقق اهداف جشنواره ضروری باشد و از سوی دیگر، میدان فراخ‎تری برای دلسوزان نظام و هنرمندان متعهد باز شود.

-با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. اگر جمع بندی یا نکته خاصی مدنظرتان هست بفرمایید.

در هر صورت به دوستان جشنواره عمار خسته نباشید می‎گویم. به‎وجود آوردن فضای پرنشاط هنری درباره مسائل ارزشی و اعتقادی با هدف گسترش فرهنگ بصیرت افزایی، کار مهم و ارزشمندی است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.